Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#106 Post by Bosse »

Axel wrote:Tack för ert stöd gubbar!!

Jag har nu bestämt mig för att inte bli besegrad av en bil.
Bara att kavla upp ärmarna och fortsätta!!

Mekonomen har tempgivare för 178:-
så den är ju bara att köpa ny för att prova.






Vi får felsöka punkt för punkt nu.
Kan vi benaut vilka komponenter som påverkar bränslestyrning..
Vad är det mer än:

Luftmengdsmätare
Lamdasond
Tempgivare (påverkar den alltså?)
Gasspjälsgivare
Brensletryck

som påverkar???




Och tändningendå

Brytarlöst antar jag.
Finns det någon styrbox/tendmodul/relä till tendningen som kan fela?



Jag ska ha iordning på den
Men behöver HJÄÄÄÄÄÄLP!!!



Mvh
Så bra. "Vi" löser detta.

Först! Har du tagit hem 968 manualen? Den finns att ladda ner på patriks hemsida. Ronnie har den på en CD vet jag. (http://www.patandracing.se/) se under dokument.

Om du tittar på sidan 149 och 150 (Adobe Acrobat sidan som står längst ner i Acrobat readern)
Där finns en felsöknings tabell och motor temp fel stämmer bra på ditt fel.
På sidan 153 så beskrivs hur du testar detta genom att mäta på DME kontakten.
Även annan felsökning finner du på de följande sidorna.

Bosse

PS( Mekonomen har tempgivare) Jag undrar om vi talat om samma tempgivare. Denna skall sitta på toppen/blocket.

Tempgivare 968 på i toppen.
964-624-110-00, GIVARE, 279,00 sek inkl moms på PC.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#107 Post by Axel »

Bosse wrote:Så bra. "Vi" löser detta.

Först! Har du tagit hem 968 manualen? Den finns att ladda ner på patriks hemsida. Ronnie har den på en CD vet jag. (http://www.patandracing.se/) se under dokument.

Om du tittar på sidan 149 och 150 (Adobe Acrobat sidan som står längst ner i Acrobat readern)
Där finns en felsöknings tabell och motor temp fel stämmer bra på ditt fel.
På sidan 153 så beskrivs hur du testar detta genom att mäta på DME kontakten.
Även annan felsökning finner du på de följande sidorna.

Bosse

PS( Mekonomen har tempgivare) Jag undrar om vi talat om samma tempgivare. Denna skall sitta på toppen/blocket.

Tempgivare 968 på i toppen.
964-624-110-00, GIVARE, 279,00 sek inkl moms på PC.




Skönt att höra att VI löser detta :D

Ja jag har laddat hem manualen men bläddrar ofta villse.. många sidor..
Men du verkar hitta ganska bra i den!

Jag kollade på dom sidorna du tippsade om
Där stod det vilka värden givaren skulle ge.
Vid ca 0grader skulle den ge 4,4-6,8Kohm
Min bil står i kallgarage och ca -1grad.
Jag fick värdet 4,6Kohm, så den borde kanske vara ok?
Mekonomens givare verkar vara den vi söker.. ser iallafal likadan ut..

Det sitter 3st olika givare eftervarandra där på toppen, vad är dom andra till?
se bild





mvh
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#108 Post by Bosse »

Du har en hel del att välja på. Jag är inte säker.
Motor temp. Den vi talar om.
Olje Temp. Vet ej vad den gör, men går in i DME boxen.
Knack sensor 1 + 2 som går in i DME.

Sensorer som går in på DME Boxen hittar du på sida 611 om du har en 92a.
Bosse

PS. värdet på tempsensor ser ju bra ut.

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#109 Post by Axel »

Bosse wrote:Du har en hel del att välja på. Jag är inte säker.
Motor temp. Den vi talar om.
Olje Temp. Vet ej vad den gör, men går in i DME boxen.
Knack sensor 1 + 2 som går in i DME.

Sensorer som går in på DME Boxen hittar du på sida 611 om du har en 92a.
Bosse

PS. värdet på tempsensor ser ju bra ut.





Ok
Vet du om/hur man kan kontrollmäta"gasspjällslägesgivaren" ?
Vet du om/hur man kan kontrollmäta "svänghjulsgivaren"?
Dessa två har jag inte undersökt så noga ännu.

Och om en knacksensor är kass och ger singnal om knackning
Borde int boxen skicka på mer bränsle då?
Hur mäter man en sån?

DME boxen = styrboxen?

tack sålongt!!





mvh

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#110 Post by Bosse »

Allt jag vet står att läsa med början på sida 148.
På sidan 154 står det hur man mäter gasspjällsgivaren. Man talar om en VW testplug/sladd. Det är troligen bara en mellankoppling så att man kommer åt att mäta mellan stift 1 och 3 när pluggen är ansluten till givaren. (troligen skall tänningen vara på)

Hallsensorn måste du ha ett ociloskåp för att testa. Punkt 17 i felsökning.


I övrigt så är felsökningen, DME-Diagnosis ganska värdefull att läsa igenom. Alternativa mätmetoder till "the Hammer" finns beskrivna.
Bosse

PS

Lärde mig att tänningen ställer om 6 grader om knaksensorn är felaktig.
Och att oljetemeraturgivaren påvärkar varioenheten (kamomställningen)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#111 Post by Axel »

Bosse wrote:Allt jag vet står att läsa med början på sida 148.
På sidan 154 står det hur man mäter gasspjällsgivaren. Man talar om en VW testplug/sladd. Det är troligen bara en mellankoppling så att man kommer åt att mäta mellan stift 1 och 3 när pluggen är ansluten till givaren. (troligen skall tänningen vara på)

Hallsensorn måste du ha ett ociloskåp för att testa. Punkt 17 i felsökning.


I övrigt så är felsökningen, DME-Diagnosis ganska värdefull att läsa igenom. Alternativa mätmetoder till "the Hammer" finns beskrivna.
Bosse

PS

Lärde mig att tänningen ställer om 6 grader om knaksensorn är felaktig.
Och att oljetemeraturgivaren påvärkar varioenheten (kamomställningen)


Tack tack

Ja då har vi betat av lite till då!
*oljetempgivare (efter som kammarna ställer om först vid 4000rpm)
*motortemp
*och nu även gasspjellgivare testad.

provade att rycka kontakterna till knacksensorerna, =ingen skillnad...
vad det nu tyder på.
Vet någon hur dom arbetar/hur man mäter dom.. ?


Om jag ska ge mig på Hallsensorn här nest kanske.
Ska kolla om jag kan låna svågerns ociloskåp.


men sen
VAD HAR VI MISSAT :?






mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#112 Post by Axel »

Just det, kan tillägga att motorn går sämmre destå kallare det är ute.


.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#113 Post by Bosse »

Ja du......
Nu har du ju testat allt.....
Du har väll bytt stift ?

Sämmre vid kallt? Då ser det ju inte ut som det beror på att den får för mycket bränsle. Snarare tvärt om.
Kanskre det är någon spridare som inte funkar helt bra.

Kanske dags att börja med mekamiken igen.
Kompprov osv.

Bosse

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#114 Post by Axel »

Bosse wrote:Ja du......
Nu har du ju testat allt.....
Du har väll bytt stift ?

Sämmre vid kallt? Då ser det ju inte ut som det beror på att den får för mycket bränsle. Snarare tvärt om.
Kanskre det är någon spridare som inte funkar helt bra.

Kanske dags att börja med mekamiken igen.
Kompprov osv.

Bosse



Ja jösses vilken bil va.
Jag tror bestemt vi har fått en utmaning!!!!!!!!!!


Jo nya stift sitter i och kompprov och spridartest gjordes i sommras.
Ja jag vet ju inte till 100% att den går fett, men det räcker att provstarta
några sekunder så är garaget rökfyllt...


Men knacksensorerna hur jobbar dom?
Borde vara digital signal dvs enbart till eller från.
Undra om man ska bygla i kontakten för att koppla bort dom eller tvärtom?

Ska mäta upp lamdasonden i dag igen.
Det fanns en instruktion om detta i manualen.



Jag är skäpptisk till att felet ligger på tändnings sidan men jag får nog börja riva lite där också snart.
Jag kanske kan fråga Jappe om jag kan få låna
hanns tändkablar-fördelarlock-tändsple paket...




mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#115 Post by patand »

Axel wrote:Ja jag vet ju inte till 100% att den går fett, men det räcker att provstarta
några sekunder så är garaget rökfyllt...
Vilken färg har röken?

Svartsotig = för mycket soppa
Vit = vatten
Blåaktig = olja
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Johan Bergendorff
S-Poster
Posts: 141
Joined: 2004-12-08 12:49:44
Contact:

#116 Post by Johan Bergendorff »

Har du bytt rotor och tändkablar? Kan mycket väl tänka mig att det är det som är felet. Hämtade min 944 Turbo idag, den hade en halvt uppbrunnen rotor. Så förutom en oljeservice så smörjdes kontakterna till LMM, tändkbalar och rotor byttes mot nya.

Bästa Hälsningar/ B-dorff

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#117 Post by Jappe »

Axel wrote: Jag är skäpptisk till att felet ligger på tändnings sidan men jag får nog börja riva lite där också snart.
Jag kanske kan fråga Jappe om jag kan få låna
hanns tändkablar-fördelarlock-tändspole paket...

mvh
CS sover sin vintersömn, så hon kommer inte att sakna lite delar. :lol:
Hör av dej så kan vi se vad vi kan göra.

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#118 Post by Dan Winberg »

spännande ...
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#119 Post by 944_968CS »

Hej på Er,
Jag fick lära mig när jag åkte CAMARO att många bränsleproblem är egentligen är tändningsproblem. Det är kanske så i ditt fall också, byt rotor, fördelarlock, tändkablar (orginal helst eller högkvalitet) och tändstift om du inte redan gjort det.
Lycka till!

Bosse P

PS Ström och spänning tar den närmaste /lättaste vägen. Inte alltid den rätta. DS

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#120 Post by Axel »

Jappe wrote:
Axel wrote: Jag är skäpptisk till att felet ligger på tändnings sidan men jag får nog börja riva lite där också snart.
Jag kanske kan fråga Jappe om jag kan få låna
hanns tändkablar-fördelarlock-tändspole paket...

mvh
CS sover sin vintersömn, så hon kommer inte att sakna lite delar. :lol:
Hör av dej så kan vi se vad vi kan göra.




:d=:
Kanon!

Ska körsöka hinna kolla lamdan igen i hälgen.
Nu enligt Porsches instruktioner...

sen ska svågern komma med oseliskopet någon dag,
så vi kan kolla hallgivaren.


Men sen ringer jag till dig och frågar om jag kann komma hem till dig och leka bildemontering 8) he he he......







Ang röken.. mörk och luktar gammal förgasar 240..




mvh

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users