drifter7508 wrote:Jag drar upp denna förvirrande tråden igen.
När mina halvlysen är i läge 2 (tysk S2:a) så lyser även positionsljusen.
(de svagare lysena). Lagligt?
Iställer för halvlysen på dagen så ska/kan man alltså använda
dimljusen? De som lyser starkare än positionsljusen?
Positonslysen/parkeringsljus får alltid lysa! Dessa räknas ej som "ljuspunkt",
Bilen får ha max 2 st. "ljuspunkter" frammåt. Dagtid gäller halvljus,
eller dimljus alternativt i vissa fall varselljus tex. gammla saab och
volvo har dessa lysen, dessa är fortfarande lagliga att använda dagtid,
istället för halvljus, fast vi har den så kallade halvljuslagen (precis som att
gammla bilar innan 1975 får ha röda blinkersglas bak, då det var lagligt på
den tiden bilarna tillverkades).
Efter skymning gäller ENDAST halvljus enligt svensk lag, om vädrets makter
inte ställer till med tät dimma, snörök eller skyfall. Endast då är det
accepterat att använda dimljus I STÄLLET FÖR halvljus!
Dimljus & Halvljus eller varselljus & Dimljus är INTE lagligt tillsammans
oavsett väder eller tid på dygnet...
Vid helljus, får du tända alla lysen i fronten samt montera så många
extraljus som du får plats med, dock så får du endast ha 2 st "ljuspunkter"
när du bländar av till halvljus!
Ska det vara så svårt att förstå?

Bifogar Petrus klockrena bild, på vilka lysen som är vad...

Blå bil
1 - Parkeringsljus/Ljustuta
2 - Dimljus
Silver bil
3 - Parkeringsljus (är lite osäker, är dessa även varselljus, dvs. starkare än 5watt)
4 - Dimljus (option/alla har inte dessa)
Mvh Erol