Hur kan fjäderbenslager för M030 kosta så mycket!

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by Bosse »

Något som inte stämmer :roll:
968 har ju de speciella vibrationsdämpnings-vikterna monterade på lagerblocken. Dessa har aldrig funnits på 944.
Är det kanske så att pn 951-343-018-04 är 968 och ersätter alla, även till tidigare 944.

Kollade PET. 951-343-018-04 är partnummret till alla från och med 87 till och med 968.
Skummt :roll: :roll:
Bosse
Last edited by Bosse on 2007-11-04 16:33:04, edited 1 time in total.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#17 Post by claves »

Jupp.. det verkar fel men om nu de uppgraderat med vibrationsdämpningsvikter så kan gummit vara det med och hårt som på M030 orginal lager.. vem vet.. Men jag hade i vilket fall som helst sett att de ändrat beteckningen till något högre än 04 med sådana förändringnar.

Så vad ska man nu göra.. jag tror att det vettigaste är att köpa 951-343-018-04.

Det är ju den senaste i utveckligen.

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Cédric »

Intresant..

Mina fjäderbenslagringar med gummit kostade 128 kr/st. Dom blev själv förvånade på PC. :). Sjuka priser för dina iaf. Såååå hightech är det ju inte.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#19 Post by mijo »

Angående bromskylningsplåtarna, vad menar ni att M030 har istället?
De introducerades väl med turbon och de större bromsarna.
Sitter de inte på alla 944 med fyrkolvsok?
Finns ju fästen för de på fjäderbenen till och med för TurboCup tror jag.
Om någon har sådana plåtar över är jag spekulant.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#20 Post by Karl Birgander »

mijo wrote:Angående bromskylningsplåtarna, vad menar ni att M030 har istället?
De introducerades väl med turbon och de större bromsarna.
Sitter de inte på alla 944 med fyrkolvsok?
Finns ju fästen för de på fjäderbenen till och med för TurboCup tror jag.
Om någon har sådana plåtar över är jag spekulant.
Ingen säger att plåtarna inte finns på m030, men de finns på bilar som inte har m030, så det är inget specifikt för m030.

/karl
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#21 Post by mijo »

Karl Birgander wrote:
mijo wrote:Angående bromskylningsplåtarna, vad menar ni att M030 har istället?
De introducerades väl med turbon och de större bromsarna.
Sitter de inte på alla 944 med fyrkolvsok?
Finns ju fästen för de på fjäderbenen till och med för TurboCup tror jag.
Om någon har sådana plåtar över är jag spekulant.
Ingen säger att plåtarna inte finns på m030, men de finns på bilar som inte har m030, så det är inget specifikt för m030.

/karl
Så tror jag med men Pehr skrev att han inte hade de på sina M030, tänkte om det fanns andra alternativ.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#22 Post by Karl Birgander »

mijo wrote:
Karl Birgander wrote:Ingen säger att plåtarna inte finns på m030, men de finns på bilar som inte har m030, så det är inget specifikt för m030.
Så tror jag med men Pehr skrev att han inte hade de på sina M030, tänkte om det fanns andra alternativ.
Jag tror det helt enkelt är så att de inte är påskruvade på pehrs ben och att säljaren av benen behöll plåtarna.
Fäste finns med all säkerhet på dom benen också.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#23 Post by Pehr Johnsson »

Karl: Så är nog fallet.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#24 Post by Dea »

Hmmm, undrar om inte jag har gröna prickar på mina topplagringar på min 944 T -90 utan m030... ska kolla imorron.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#25 Post by Per Huzell »

Jag har gröna prickar och kylplåtar till min Turbo S, men den ska ju vara "högspecad" från fabrik.
[i]Speed is Everything[/i]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#26 Post by mijo »

Enligt WS-manualen sida 42-04 står det att från -91 används en standardiserad version baserad på de tidigare hårda för Turbo och S2 med M030 och mjuka för S2. Skillnaderna ligger väl i hårdheten på "rubber-metal mounts" i fjäderbenslager fram och droplinks för krängare bak.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#27 Post by Bosse »

mijo wrote:Enligt WS-manualen sida 42-04 står det att från -91 används en standardiserad version baserad på de tidigare hårda för Turbo och S2 med M030 och mjuka för S2. Skillnaderna ligger väl i hårdheten på "rubber-metal mounts" i fjäderbenslager fram och droplinks för krängare bak.
Bra. :wink:
Där har vi svaret.
Bifogar bilden så slipper ni leta i manualen.
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#28 Post by Dea »

Det var gröna prickar på mina från en Turbo -90

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#29 Post by FSN »

Jag letade fram mina oanvända topplagringar som enligt påsen är M030. Inga gröna prickar på dom. Vad skulle den gröna pricken betyda??
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#30 Post by Pehr Johnsson »

FSN: Eftersom Porsche gillar att dutta färgklickar på fjädrar och fjäderben för att ange hårdhet så är det ju logiskt att tro att samma sak gäller lagringen.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users