Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#61 Post by Pehr Johnsson »

OFF TOPIC

Axel: Detta forumet har förundrat mig med. För inte länge sedan var det en kille i Malmö med en 951 som strulade och han hade bråttom till studierna i Stockholm. Två medlemmar på forumet (Fredrik Å & Claves)ställde upp direkt med felsökning samt att de ställde upp med resevdel.

Själv hade jag ett problem när jag skulle måla mina fälgar, för jag hade inte möjlighet att palla upp bilen. emm på forumet ställde upp direkt och lånade ut en upsättning hjul till mig. :D :D

Jag vet inte vad man ska säga men hjälpsamheten och all välvilja som finns här är obeskrivlig.

/OFF TOPIC
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#62 Post by emm »

Jupps, jag instämmer i den härliga sången. DETTA FORUM ÄR OTROLIGT!

Har man problem med bilen så skickar man upp en fråga här så är det ALLTID någon som tar sig tid!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#63 Post by patand »

Känns tryggt att ha detta forum i ryggen när man har problem med bilen eller när man är ute och åker. Skulle man få problem har man vänner nästan över hela landet som gärna ställer upp och hjälper till! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#64 Post by Axel »

Hej igen!!

Har nu mätt bränsletryck..

Har läst någonstans här på forumet att trycket skal vara 2bar
och 2,3-2,7 när man rycker vakumslangen till regulatorn..

Men jag fick värdena 3bar och typ 3,3 när jag ryckte vakumslangen.
Och den höll trycket när man hade stängt av motorn,är det rätt eller fel?

Någon som kan bekräfta om trycket ska vara 2bar?

Dags att byta regulator och blåsa returledning?

mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#65 Post by Axel »

INGEN som har koll på bränsletryck?

Kollat runt lite och sett att det finns regulatorer med 3bars tryck för "trimning" för att kunna få mer soppa ur org spridarna..

Men vad ska jag ha för tryck org på min 968a?



MVH
Från mig som har haft en trasig 968a sedan 2004 :shock:



.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#66 Post by Karl Birgander »

Axel wrote:INGEN som har koll på bränsletryck?

Kollat runt lite och sett att det finns regulatorer med 3bars tryck för "trimning" för att kunna få mer soppa ur org spridarna..

Men vad ska jag ha för tryck org på min 968a?



MVH
Från mig som har haft en trasig 968a sedan 2004 :shock:



.
Se bifogad fil:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#67 Post by patand »

Har du laddat ner 968 verkstadsmanualen från min hemsida (www.patandracing.se)? Alla typer av värden som kan mätas upp borde stå med i den manualen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#68 Post by Axel »

Jo jag tackar jag!!!!!

tack Karl Birgander
och tack patand, jag tankar NU!!!!!!


mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#69 Post by patand »

Varsågod Axel! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#70 Post by Axel »

I söndags så skruvade jag och Jappe lite med bilen
Vi provade med hanns styrbox och även luftmengdsmätare, men ingen skilnad..

Så det som är kollat nu är (om jag minns allt)

*luftmengdsmätare
*styrbox
*komprition
*lamdasond
*spridare
*bränsletryck
*ny-stifft
*letat tjuvluft med startgas..
*kollat kablarset till boxen
*Fördelarlock+rotor
*fått felkoder lästa
*kollat kontakten till LMM


Ska i nästa steg prova att leta tjuvluftsläkage genom att trycksätta insuget och spruta med såpavatten.
Typ 0,5-1.0 bar kan väll inte vara farligt?
För jag är ej 100% säker på att den går för fett hela tiden efter att ha haft den igång litemer nu i söndags...
Sedan ska jag nog prova med ny/annan lamda, eller nya/andra tändkablar.


Eller har ni några bra ideer som kan hjälpa mig?




Jappe ska ha ett mycket stort TACK för all hjälp!
Hur skjyst som helst.

Fick även en provtur i hanns "banpreppade" Club-Sport
Jo den gick bra.. He he he
:twisted: 8) :D





mvh

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#71 Post by Karl Birgander »

Har du kollat att rätt stift får rätt gnista?
Att kamrem står rätt mot vevaxel och kamxlar?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#72 Post by Jappe »

Axel wrote: Fick även en provtur i hanns "banpreppade" Club-Sport
Jo den gick bra.. He he he
:twisted: 8) :D
mvh

Hej Axel.
Det var synd att vi inte kunnde hitta felet på din trevliga 968 cab.
Hoppas att åkturen gav dig mersmak på banåkning :lol:
För alla laglydiga, så var farten inte högre än på autobahn, så det så. :twisted: :twisted:

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#73 Post by Axel »

Jappe wrote:
Axel wrote: Fick även en provtur i hanns "banpreppade" Club-Sport
Jo den gick bra.. He he he
:twisted: 8) :D
mvh

Hej Axel.
Det var synd att vi inte kunnde hitta felet på din trevliga 968 cab.
Hoppas att åkturen gav dig mersmak på banåkning :lol:
För alla laglydiga, så var farten inte högre än på autobahn, så det så. :twisted: :twisted:
Ja åka bana har jag alltid varigt sugen på!!
Hoppas jag kan köpa Porsche snart igen efter förseljning av caben..
Då blir det något som är mer lämpat för bana!

Autoban ja!!! Behöverju inte nämna några siffror men jag har inte åte i dom hastigheterna sen tiden jag hade min 951a :shock:

he he he.

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#74 Post by Axel »

Karl Birgander wrote:Har du kollat att rätt stift får rätt gnista?
Att kamrem står rätt mot vevaxel och kamxlar?
rätt gnista? du menar om tändkablarna sitter rätt?
Ja kamremmen ska ha kollats vid värkstadsbesöket om jag mins rätt..
Får riva kåporna och dubbel kolla det såsmåningom.

Tack för tipps!!


mvh

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#75 Post by Karl Birgander »

Ja, så att dom sitter rätt.

Du behöver inte riva kåpor för att kolla.

Vid fördelaren sitter en liten gummiplugg att ta loss, där ser du en markering i godset, och när det står rätt skall en markering på kamaxeldrevet vara i linje med den.

I bakkant på motorn, rakt ner från torpedväggen finns ett hål för att kolla svänghjulets position. Inte helt lätt att se, men när du är när så ser man mer exakt där.

För grovkoll av vevaxel är det lättast att rycka ur 1:ans stift (längts fram) och sticka ner något där i och sedan vrida runt motorn tills den är i sitt övre dödläge. Använd något lämpligt och var säker på att du vet vad du gör. Tänk på att kolven står i sitt övre läge 2 gånger och du måste då jämföra mot markeringen på kamaxeldrevet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]