944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#121 Post by FredrikÅ »

Tomas wrote:Så länge laddtrycket håller samma nivåer och inte börjar variera konstigt så kan du nog låta wastegaten vara som den är. Du har mer att förlora än du har att vinna på att röra den.
Tack för ett bra svar. Då får den vara som den är. :)

Många kanske tycker att kurvan ser konstig ut, men bilen går väldigt bra,
med särskilt trevlig respons ï övre delen av registret. :P

EDIT: Här kommer en liten videosnutt från den första bromsningen, där Svalle inte tar i för fullt...
Inget speciellt, men bilen låter gott i alla fall :) http://www.youtube.com/watch?v=RHMyfrYVUUM
Last edited by FredrikÅ on 2007-10-19 07:35:47, edited 1 time in total.
Fredrik Åberg

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#122 Post by Torbjorn968 »

Birgander fråga: någon nackdel med Turbo i jämförelse med sugmotorkaraktären?

Kanske redan besvarat på föregående 8 sidor..

Youtube länken fungerede icke

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#123 Post by Karl Birgander »

Torbjorn968 wrote:Birgander fråga: någon nackdel med Turbo i jämförelse med sugmotorkaraktären?
Till största delen: Den personliga böjelsen! :D
(Kanske skall undvika att prata överladdning vs NA i denna tråd också, annars kommer Fredrik säga dumma saker som att NA skulle vara mer lättkörd eller nåt sånt... ;) )
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#124 Post by Torbjorn968 »

Tänkte på hur Fredrik upplever detta efter att ha gått från sug till Turbo, de traditionella argumenten har man ju läst om men här har vi en "konverterare".

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#125 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote:
Torbjorn968 wrote:Birgander fråga: någon nackdel med Turbo i jämförelse med sugmotorkaraktären?
Till största delen: Den personliga böjelsen! :D
(Kanske skall undvika att prata överladdning vs NA i denna tråd också, annars kommer Fredrik säga dumma saker som att NA skulle vara mer lättkörd eller nåt sånt... ;) )
N/A är mer lättkörd, men saknar ooommppffff. :)
(Det här är slutet på turbo-N/A-diskussionen i min biltråd. :wink: )
Fredrik Åberg

habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

#126 Post by habeon »

Har bromsat min helt orginal 951 -86 hos dem och hade 189 hk på hjulen, så jag tycker du fått mycket bra utdelning på dina modifieringar. Tycker även att min bil är ganska snabb för att vara 21 år gammal så din borde vara riktigt pigg :-)

/ Håkan

951 -86

Pelle Sörensson
Carrera-Poster
Posts: 364
Joined: 2004-10-26 14:26:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bunkeflostrand
Contact:

#127 Post by Pelle Sörensson »

Det va en riktigt kul träff med som du sa förbaskat kul körning speciellt när vi bytte bil :D :D ......Mycket nöjd med dagen, allt flöt på bra o alla skötte sig perfekt på banan

Jag håller fullständigt med dig i spec om min bil:
-Motorkäraktären bara finns typ
-Bromsen blev varken sämre eller bättre under dagen så det är ett?
jag trampade på extra ett par gånger vid lite senare inbromsningar på rakan o det tog sjukt bra ändå men känslan är osäker dock....
-Jag tycker om att köra buss hahaha

Specen på din bil:
-Kändes som en klart lättare bil
-Bra med tryck i motorn, spann nog ett par gånger över krönet till hårnålen :D
-Sladdrig växelförare fick i 5:an nån gång istället för 3:an men en vanesak
-Dåliga framdäck, därav min härliga inbromsning på rakan i upplåsning fast jag knappt kände det...=)
-Fick jobba mycket, men får man rätt på det så är den ruskigt snabb
-Bra känsla i ratten oxå
-Eftersom det va dåliga däck fram kändes bromsen osäker, man låste lätt bromsarna men pedalkänslan i själva pedalen va perfekt om ni förstår=)..
-Man satt lägre oxå, saknade bussen .....not

Vi får nog hojta till varandra i vinter o träffas tycker jag o diskutera uppdateringar.....

Mvh Pelle

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#128 Post by FredrikÅ »

Hoppsan, jag har visst missat att skriva i min egen biltråd efter Knutan i helgen..

Får helt enkelt avsluta bankörningssäsongen med en fin bild från i lördags:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#129 Post by Karl Birgander »

I annan tråd spyr du galla över bromssköldarna! :D :D

Hur är det, är alla dina borta? Bättre bromsar av det? Provat både med och utan på samma bil?

Du har inte annan forcerad bromskylning? Klurar på att dona forcerad kylning. Mina bakre sköldar är borttagna, men jag märker ingen skillnad av det.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#130 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote:Mina bakre sköldar är borttagna, men jag märker ingen skillnad av det.
Jaså? Min bil blev i alla fall lättare när jag tog bort sköldarna. :)
Bromsarna blev inte sämre, heller, så det måste ju vara en bra och billig
uppgradering. :wink:

Nej, såhär var det; Jag fick tipset för länge sedan, av ett team som rejsade i
VLN med en 944 turbo. Dom tyckte att bromsarna höll bättre utan sköldar,
så jag följer deras tips kort och gott. Det verkar dessutom relativt logiskt.
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#131 Post by Karl Birgander »

Du har alltså ingen forcerad kylning då?

Jag tänkte ta bort mina fram också, men jag väntar tills våren tror jag.
Upplever absolut inga problem med mina bromsar i dagsläget, är _väldigt_ nöjd, men inga bromsar lär må dåligt av bättre kylning! :D

Du körde Castrol SRF om jag minns rätt?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#132 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote:Du har alltså ingen forcerad kylning då?

Jag tänkte ta bort mina fram också, men jag väntar tills våren tror jag.
Upplever absolut inga problem med mina bromsar i dagsläget, är _väldigt_ nöjd, men inga bromsar lär må dåligt av bättre kylning! :D

Du körde Castrol SRF om jag minns rätt?
Jodå, jag kör med extra kylscoop fram, finns på bild några sidor tidigare i
tråden. Har även testat en annan variant, med slangar och hela baletten,
men dom ramlade av när man gav fullt rattutslag... :oops:

Jag kör med Castrol SRF och har inte haft några problem under höstens
testkörningar, men jag vill ha lite säkerhetsmarginal till varma racedagar
på t.ex Gelleråsen, som jag upplever som ganska elak mot bromsarna.. :shock:
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#133 Post by Karl Birgander »

Ah, tack, såg nu på sidan 7:
Image

Är det något hemsnidat?
Har du styrplasten på bäramarna från 968? (eller om det sitter på några 944 också?).

Marginaler är bra, just därför jag också klurar!
Man måste ju bråka lite med gt3 ibland och då får man ta i lite mer! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#134 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote: Är det något hemsnidat?
Har du styrplasten på bäramarna från 968? (eller om det sitter på några 944 också?).
Hemsnidat av Porsche, men jag vet inte till vilken modell...
Hittade dom i en kompis garage.. :lol:

Jag har även styrplasten till bärarmarna liggande här hemma, har dock
inte monterat dem ännu.

Bromskylning är helt klart väldigt viktigt. Man behöver ju inte gå ända till
extremfallet med kokande bromsvätska; Bara att hålla ner tempen på
skivor och belägg lite, gör ju att man får bättre och mer förutsägbara
bromsegenskaper lite längre in i racen..

(Där har man ju helt klart alldeles nog att stå i, med däck och huvud som
börjar nå kokpunkten... :) )
Fredrik Åberg

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#135 Post by claves »

Det är en 968 komponent det som sitter på dämparen men ser lite modiferad ut..
Man behöver 968 bärarmar som har en lite ögla i framknten för att fästa ett scoop som drar upp luften i den svarta tratten som sedan ... ja ni vet...

Kollar ni på den länken jag postade för ett tag sedan om en tysk 944 turbo -91 944R
Så ser ni hur ni kan modifera bärarmarna fram för stt sätta dit ett luft scoop.

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]