Är 944S ett vettigt alternativ?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#16 Post by Pehr Johnsson »

Bosse: min bil är en tidig -89:a kom till Serige i mars/april -89 tror jag. Den har chassie nr: WPOZZZ94ZKN403078 är det bil 3078 i Row eller både i RoW+US?? Vet du det?


Lägger man till 3078 som max antal tillverkade S2 -89 så landar taotalen på 15157 inlusive cab.



Det var denna jag tänkte på...

Ser man på grafen (om den stämmer) så tillverkades det lite fler S2:or 89 än 90 vilket skulle ge ca 20000 bilar totalt Row+us (Kupé och Cab).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#17 Post by emm »

Freddan wrote:Men förutom n/a fronten så gillar jag min bil....

Fredrik
Jag måste säga att jag diggar 944/944S fronten stenhårt, det är lixom urtypen för 944´or!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#18 Post by claves »

Total 944 production 117790
Total 944 Turbo production 24406 (5937 of which were the 247Hp Turbo S spec.)
Total 944S production 12831
Total 944 Turbo Cup production 317
Total 944 S2 production 11471
Total 944 S2 Cabriolet production 6059
Total 944 Turbo Cabriolet production 625

Total series production 173499 (25,348 of which were turbocharged)

http://ultrafunky.d2g.com/Info/Producti ... efault.htm

/C
Last edited by claves on 2007-10-26 16:35:22, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#19 Post by claves »

Hmmm Pehr enligt min lista om den nu stämmer tillverkades det 4902st S2 -89.. blir inte din en sen 89 då?

Men är inte helt säker på att det stämmer..

EDIT: chassi nummrena började ju på ZZZ94ZKN402731 så din bil är tidig!

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

Då är min S2:a alltså nummer 347??

(kanske också en av de första i Sverige, kan man kolla det på något vis?)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#21 Post by FSN »

Bosse wrote:
claves wrote:Välkommen till forumet olof!

Jag har uppfattat det som mer motor (190hk), 16v top, annars samma som 944 i övrigt.. 2,5liter samma bromsar...

cd 12000 tillverkade

/C
944S Är den första 16 ventilaren som sagt. Men det är större skillnad på 944S och S2 än 944 och 944S. 944S2 är klart att föredra på alla punkter.
Prisskillnaden mellan 944 och S2 är löjligt låg om man betänker skillnad i motor, bromsar och utseende.
Bosse
Antar att du menar hur den är att köra och motorkaraktär?

Rent tekniskt så är S i det närmaste identisk med S2. En skillnad är den externa AO kylaren på S2, S har samma lösning som N/A med en intern WO kylare.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#22 Post by Pehr Johnsson »

Vad menar du med teknikst identisk? Att delarna är lika i bilarna fast vissa större i S2?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#23 Post by sweanders »

Hittar du en 944 i riktigt bra skick så köp den oavsett motor.

Om du inte ska ha en turbo, det är en annan dimension.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#24 Post by Freddan »

emm wrote:
Freddan wrote:Men förutom n/a fronten så gillar jag min bil....

Fredrik
Jag måste säga att jag diggar 944/944S fronten stenhårt, det är lixom urtypen för 944´or!
Kan vi byta front med varandra då?????

Nej men det är iof sant det du säger men jag tycker inte att den passar bilen, hela bilen är så slank och har lugna linjer och i fronten ser den ut som om någon krockat med en vägg och bara tryckt dit grejjorna igen.

Lite väl hårda ord men jag tycker att S2/turbo fronten passar mycket bättre med linjerna på resten av bilen.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#25 Post by Lars »

Pehr Johnsson wrote:Nja 2.7 liters modellen kom väl till för att kopensera för förlusten med katalysatorn, inget direkt lyft alltså.

S modellen kan ju vara trevlig just bara för att det är en S, men själv så ville jag ha 3-liters fyran, det nya utseendet och de större bromarna.
Just så tänkte jag när jag valde S2. Ville ha den "modernaste" 944:an, med största motorn och den snygga fronten. Så fåfäng var man alltså :D.
Efter 5 år är det dags att gå vidare och bilen säljs nog till våren. Det har varit roliga år, och jag vill såklart rekommendera just S2 till den som funderar på vilken modell man vill ha.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#26 Post by Bosse »

FSN wrote:
Bosse wrote: 944S Är den första 16 ventilaren som sagt. Men det är större skillnad på 944S och S2 än 944 och 944S. 944S2 är klart att föredra på alla punkter.
Prisskillnaden mellan 944 och S2 är löjligt låg om man betänker skillnad i motor, bromsar och utseende.
Bosse
Antar att du menar hur den är att köra och motorkaraktär?

Rent tekniskt så är S i det närmaste identisk med S2. En skillnad är den externa AO kylaren på S2, S har samma lösning som N/A med en intern WO kylare.
:?: :?: :?: :roll: och 500 cc.
Helt nya bromsar.
Uppdaterad motor 3 liter isf. 2,5 liter. (S2 har en mycket bättre motor även när det gäller hålbarhet)
Ny front och bakspoiler från turbon.
16 tum hjul isf 15 tum (standard)
Tillval som ABS nytt larm osv på S2.

Fråga Sandén om S motorn :!:

Bosse

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#27 Post by Pehr Johnsson »

claves wrote:Hmmm Pehr enligt min lista om den nu stämmer tillverkades det 4902st S2 -89.. blir inte din en sen 89 då?

Men är inte helt säker på att det stämmer..

EDIT: chassi nummrena började ju på ZZZ94ZKN402731 så din bil är tidig!

/C
En S2:a med nummer ZZZ94ZKN401906 rullar i Trelleborg. Så tyvärr är din info fel Claves :(
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users