Är 944S ett vettigt alternativ?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Bosse: min bil är en tidig -89:a kom till Serige i mars/april -89 tror jag. Den har chassie nr: WPOZZZ94ZKN403078 är det bil 3078 i Row eller både i RoW+US?? Vet du det?
Lägger man till 3078 som max antal tillverkade S2 -89 så landar taotalen på 15157 inlusive cab.
Det var denna jag tänkte på...
Ser man på grafen (om den stämmer) så tillverkades det lite fler S2:or 89 än 90 vilket skulle ge ca 20000 bilar totalt Row+us (Kupé och Cab).
Lägger man till 3078 som max antal tillverkade S2 -89 så landar taotalen på 15157 inlusive cab.
Det var denna jag tänkte på...
Ser man på grafen (om den stämmer) så tillverkades det lite fler S2:or 89 än 90 vilket skulle ge ca 20000 bilar totalt Row+us (Kupé och Cab).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Jag måste säga att jag diggar 944/944S fronten stenhårt, det är lixom urtypen för 944´or!Freddan wrote:Men förutom n/a fronten så gillar jag min bil....
Fredrik
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Total 944 production 117790
Total 944 Turbo production 24406 (5937 of which were the 247Hp Turbo S spec.)
Total 944S production 12831
Total 944 Turbo Cup production 317
Total 944 S2 production 11471
Total 944 S2 Cabriolet production 6059
Total 944 Turbo Cabriolet production 625
Total series production 173499 (25,348 of which were turbocharged)
http://ultrafunky.d2g.com/Info/Producti ... efault.htm
/C
Total 944 Turbo production 24406 (5937 of which were the 247Hp Turbo S spec.)
Total 944S production 12831
Total 944 Turbo Cup production 317
Total 944 S2 production 11471
Total 944 S2 Cabriolet production 6059
Total 944 Turbo Cabriolet production 625
Total series production 173499 (25,348 of which were turbocharged)
http://ultrafunky.d2g.com/Info/Producti ... efault.htm
/C
Last edited by claves on 2007-10-26 16:35:22, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Hmmm Pehr enligt min lista om den nu stämmer tillverkades det 4902st S2 -89.. blir inte din en sen 89 då?
Men är inte helt säker på att det stämmer..
EDIT: chassi nummrena började ju på ZZZ94ZKN402731 så din bil är tidig!
/C
Men är inte helt säker på att det stämmer..
EDIT: chassi nummrena började ju på ZZZ94ZKN402731 så din bil är tidig!
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Antar att du menar hur den är att köra och motorkaraktär?Bosse wrote:944S Är den första 16 ventilaren som sagt. Men det är större skillnad på 944S och S2 än 944 och 944S. 944S2 är klart att föredra på alla punkter.claves wrote:Välkommen till forumet olof!
Jag har uppfattat det som mer motor (190hk), 16v top, annars samma som 944 i övrigt.. 2,5liter samma bromsar...
cd 12000 tillverkade
/C
Prisskillnaden mellan 944 och S2 är löjligt låg om man betänker skillnad i motor, bromsar och utseende.
Bosse
Rent tekniskt så är S i det närmaste identisk med S2. En skillnad är den externa AO kylaren på S2, S har samma lösning som N/A med en intern WO kylare.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Kan vi byta front med varandra då?????emm wrote:Jag måste säga att jag diggar 944/944S fronten stenhårt, det är lixom urtypen för 944´or!Freddan wrote:Men förutom n/a fronten så gillar jag min bil....
Fredrik
Nej men det är iof sant det du säger men jag tycker inte att den passar bilen, hela bilen är så slank och har lugna linjer och i fronten ser den ut som om någon krockat med en vägg och bara tryckt dit grejjorna igen.
Lite väl hårda ord men jag tycker att S2/turbo fronten passar mycket bättre med linjerna på resten av bilen.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
Just så tänkte jag när jag valde S2. Ville ha den "modernaste" 944:an, med största motorn och den snygga fronten. Så fåfäng var man alltsåPehr Johnsson wrote:Nja 2.7 liters modellen kom väl till för att kopensera för förlusten med katalysatorn, inget direkt lyft alltså.
S modellen kan ju vara trevlig just bara för att det är en S, men själv så ville jag ha 3-liters fyran, det nya utseendet och de större bromarna.

Efter 5 år är det dags att gå vidare och bilen säljs nog till våren. Det har varit roliga år, och jag vill såklart rekommendera just S2 till den som funderar på vilken modell man vill ha.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW
Saab 9-3 vector -04
SSIW
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
FSN wrote:Antar att du menar hur den är att köra och motorkaraktär?Bosse wrote: 944S Är den första 16 ventilaren som sagt. Men det är större skillnad på 944S och S2 än 944 och 944S. 944S2 är klart att föredra på alla punkter.
Prisskillnaden mellan 944 och S2 är löjligt låg om man betänker skillnad i motor, bromsar och utseende.
Bosse
Rent tekniskt så är S i det närmaste identisk med S2. En skillnad är den externa AO kylaren på S2, S har samma lösning som N/A med en intern WO kylare.




Helt nya bromsar.
Uppdaterad motor 3 liter isf. 2,5 liter. (S2 har en mycket bättre motor även när det gäller hålbarhet)
Ny front och bakspoiler från turbon.
16 tum hjul isf 15 tum (standard)
Tillval som ABS nytt larm osv på S2.
Fråga Sandén om S motorn

Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
En S2:a med nummer ZZZ94ZKN401906 rullar i Trelleborg. Så tyvärr är din info fel Clavesclaves wrote:Hmmm Pehr enligt min lista om den nu stämmer tillverkades det 4902st S2 -89.. blir inte din en sen 89 då?
Men är inte helt säker på att det stämmer..
EDIT: chassi nummrena började ju på ZZZ94ZKN402731 så din bil är tidig!
/C

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
Who is online
Users browsing this forum: No registered users