Fördjupning av KONI gula M030

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: turbo

#46 Post by Erol »

Karl Birgander wrote:
931Melander wrote: Men då är det väl inte M030
Vet ej, svarade på Erols fråga.
Vet du em dessa är orginal, eller om det är utbytesdämpare från Koni?
Utzon säljer ju Konidämpare som passar orginalfjäderben (efter viss mod.)


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#47 Post by claves »

1990 på turbo s..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#48 Post by Erol »

claves wrote:1990 på turbo s..

/C

Vad hände då?


Du skrev tidigare att M030 fanns på Turbo S -88....



Mvh Erol
Last edited by Erol on 2007-10-02 22:32:36, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#49 Post by claves »

Kollade i PET manualen och turbo s -88 och 89 hade m030 som standard och 90-91 så var det tillval... Men det finns inget i PET om M030 från 1985-1988.. då det första tubo bilarna på 220hk fanns..

Men tror oxså jag sett gula koni på en 86 som KB säger.

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: turbo

#50 Post by Karl Birgander »

Erol wrote:
Karl Birgander wrote: Vet ej, svarade på Erols fråga.
Vet du em dessa är orginal, eller om det är utbytesdämpare från Koni?
Utzon säljer ju Konidämpare som passar orginalfjäderben (efter viss mod.)


/ Erol
Benen i fråga är inte modifierade, men dämparna har blivit utbytta av en tidigare tysk ägare.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#51 Post by claves »

m030 var standard på turbo s -88 och turbo -89.. så det var tillval först -90 på turbobilar.

Edit: Börjar bli sent.. upprepar mig... sorry

/C
Last edited by claves on 2007-10-02 22:35:37, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#52 Post by Erol »

claves wrote:Kollade i PET manualen och turbo s -88 och 89 hade m030 som standard och 90-91 så var det tillval... Men det finns inget i PET om M030 från 1985-1988.. då det första tubo bilarna på 220hk fanns..

Men tror oxså jag sett gula koni på en 86 som KB säger.

/C

Ok, men det finns bara en sorts fjäderben till dessa M030? I så fall skall
alla vara justerbara i höjd, när det gäller M030....


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#53 Post by claves »

ja alla från turbo s -88 och framåt är justerbara i höjdled.. ända fram till 968 -95

Det är bakdämparna som ändras from 968 -93 då kommer det till en hjälpfjäder.

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#54 Post by Pehr Johnsson »

Har någon tips för hur man lättast demonterar och monterar genomslagsgummit bak på dämparna. Lyckades med mycket möda och stort besvär få bort det på ena dämparen som visade sig vara ställd på mjukaste läget.

Kan man hjäpa gummit med lite såpa eller kanske någon form av olja. Finns det något smart verktyg att anväda genom de övre hålen? Jag tillverkade ett stag med en liten "krok" på längt ner, funkade rätt bra. Men finns det något bättre är jag glad.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#55 Post by Pehr Johnsson »

Har någon tips för hur man lättast demonterar och monterar genomslagsgummit bak på dämparna. Lyckades med mycket möda och stort besvär få bort det på ena dämparen som visade sig vara ställd på mjukaste läget.

Kan man hjäpa gummit med lite såpa eller kanske någon form av olja. Finns det något smart verktyg att anväda genom de övre hålen? Jag tillverkade ett stag med en liten "krok" på längt ner, funkade rätt bra. Men finns det något bättre är jag glad.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#56 Post by claves »

har jag inte sett..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

rätt

#57 Post by 931Melander »

claves wrote:Kollade i PET manualen och turbo s -88 och 89 hade m030 som standard och 90-91 så var det tillval... Men det finns inget i PET om M030 från 1985-1988.. då det första tubo bilarna på 220hk fanns..

Men tror oxså jag sett gula koni på en 86 som KB säger.

/C
Att man sett något på nån bil innebär ju inte att det fanns, såvida man inte sett det redan tex. 1986. För annars fanns M030 redan 1979 eftersom att det sitter på min 931!

Summering:

M030 kom 1988 på Turbo S och satt 1989 för att sedan bli tillval. Med M030 kom bla. också std diffbroms.
M030 = Ställbara framben i höjd o rebound. Bak endast rebound.

Gula koni (Koni Sport) = ställbar rebound (generellt)
Andra koni finns tex RÖDA = std dämpare som man byter ut orginaldämpare på tex. en Golf. Dessa är vad jag vet INTE justerbara varken i höjd eller rebound.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#58 Post by Pehr Johnsson »

Någon som vet ungefär hur lång tid det tar för en ihoptryckt bakdämpare att nå full längd i hårdaste respektive mjukaste läget?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#59 Post by claves »

931 melander: Finns röda ställbara.
Pehr: Man kanske skulle kolla det.. men vet inte när jag är i garaget igen...

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#60 Post by Pehr Johnsson »

claves wrote:931 melander: Finns röda ställbara.
Pehr: Man kanske skulle kolla det.. men vet inte när jag är i garaget igen...

/C
Då måste du ju plocka bort dina hjälpfjädrar, blir kanske för mycket jobb?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]