Porschekännare och turbospecialister

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#16 Post by poh »

Vilket väl inte borgar för några större effektvinster.
Saabarna brukar börja spika och ha sig när laddet skruvas upp och tändningen inte hänger med.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#17 Post by Pär Hylander »

poh wrote:Vilket väl inte borgar för några större effektvinster.
Saabarna brukar börja spika och ha sig när laddet skruvas upp och tändningen inte hänger med.
Menar du att det spikar för att tändsystemet så att säga är elektriskt underdimensionerat eller för att det inte justerar ner tändtidpunkten? Den andra går ju att justera ner statiskt med den nackdelen att det blir lite sämre gång (effekt) på dellast.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#18 Post by FekZen »

Det är ju en pengafråga oxå, köper du en BB turbo (Ball baering) eller hur det stavas, då kommer den tidigare men kostar en skvätt mer troligen. Mindre agg kommer snabbare, så ett mindre agg som ändå klarar av effektkravet kan vara en ide.

Jag kan ärligt säga att jag har noll koll på 931, men nyare bilar ställer man om tryckbegränsning och tryckbörvärde i programmet och då blir 1500 - 3000 varvs registret som en helt ny bil. (tex på 944 220 hk turbo som original är helt död innan 3k rpm).

Och som sagts tidigare, nyare turbo kan vara en ide oxå, gärna vattenkyld då oxå, antar att originalturbon är luftkyld.

Jag har själv en motor med K27 agg på, luftkylt men stort lagom för max ~500hk, som det ser ut nu ger den 380 nm på 0.4bar & 2000 varv !! Vilket motsäger sig mina tidigare resonemang iom att den är stor, ej ny och inte heller kullagrad. I detta fall tror jag det är Kammen som avgör.

Vissa sätter in en liten turbo i kombination med en större, vilket gör att bilen kommer mycket snabbare, finns även dem med kompressor i kombination med turbo för att få optimalt tryck genom hela registret...

Lite ideer och reflektioner // Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

FekZen wrote:Vissa sätter in en liten turbo i kombination med en större, vilket gör att bilen kommer mycket snabbare,
Liknande lösning sitter t.ex på nya BMW 535D (3 liters diesel på 272hk vid 4400 varv, 560Nm vid 2000 varv). Den oljebrännaren är nog inte så slö... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#20 Post by FekZen »

patand wrote:
FekZen wrote:Vissa sätter in en liten turbo i kombination med en större, vilket gör att bilen kommer mycket snabbare,
Liknande lösning sitter t.ex på nya BMW 535D (3 liters diesel på 272hk vid 4400 varv, 560Nm vid 2000 varv). Den oljebrännaren är nog inte så slö... :)
Den bilen är riktigt grym! Väntar på att få se den i verkligheten.

Mvh//
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

FekZen wrote:Den bilen är riktigt grym! Väntar på att få se den i verkligheten.

Mvh//
Det är ju bara att åka och kolla/provköra på närmsta BMW handlare (om de har den inne) den är ju ute på marknaden iaf. Denna sida finns på BMW sveriges site: http://bmwswedenpinter01.ergointegratio ... odell=535d
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#23 Post by FekZen »

newkie wrote:
poh wrote:Vilket väl inte borgar för några större effektvinster.
Saabarna brukar börja spika och ha sig när laddet skruvas upp och tändningen inte hänger med.
Spikar gör ju bilen snarare för att laddluften blir för varm, kombinerat med ett högt tryck i cylindern innan tändpunkten, så att bilen (som en disel) tänker på trycket och inte på gnistan. Jag vet inte om jag ska lägga ned så mycket pengar på porschen i år, därför tänkte jag komma undan lite billigare...därav den här tråden =) Det blir kanske en Corvette C3 till sommarn.

Tack för alla fina svar i alla fall =)
Vad man bör minska för att reducera chansen till spikning:

* Värmen i insugsluft
* Laddtryck
* Atmosfärtryck
* Högt ställd tändning
* Kompression i motorn

, Vi kan sänka värmen genom att köra med IC tex, vattenkyld turbo, osv osv
, Laddtryck kan vi nöja oss med något som är lagom, kompensera jämnt emot det komp och den tändningssetup man tänkt köra på.
, I detta fall kan vi inte göra något åt atmosfärtryck.
, Tändningen kan man backa lite om man ska ladda på mer, *kompernsera*
, Kompressionen bör vara så låg att man åtminstonne kan ladda strax över 1 bar utan att ligga på gränsen.

Mvh//A.FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

newkie wrote:Grejen med 931 är att dessa blev "nedtrimmade" då bristen på en intecooler gjorde att motorn blev extremt varm. så om man sätter i en intercooler så bör det ju finns god chans att man kan överladda lite till och få bilen att gå bättre, eller har jag fel?

Mvh Patrik Thors
Du har nog rätt då det verkar vara ett vanligt tilltag att sätta dit en intercooler på 931orna...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#26 Post by 944_Driver »

FekZen wrote:
Jag har själv en motor med K27 agg på, luftkylt men stort lagom för max ~500hk, som det ser ut nu ger den 380 nm på 0.4bar & 2000 varv !! Vilket motsäger sig mina tidigare resonemang iom att den är stor, ej ny och inte heller kullagrad. I detta fall tror jag det är Kammen som avgör.
Men i det fallet handlar det väl inte om en fyra på 2 liter utan en sexa på 3,4 liter, om jag gissar rätt utifrån uppgifterna?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#27 Post by Pär Hylander »

FekZen wrote: Vad man bör minska för att reducera chansen till spikning:

* Atmosfärtryck

, Vi kan sänka värmen genom att köra med IC tex, vattenkyld turbo, osv osv
Mvh//A.FekZen.
Lite svårt att påverka atmosfärstrycket där man råkar befinna sig, få be till vädergudarna om ett rejält lågtryck 8)

På vad sätt påverkar en vattenkyld turbo tempen på laddluften? Är det vatteninsprutning så förstår jag, men vattenkyld turbo är ju att turbon i sig själv har en kylkanal och anslutningar till vanliga kylvattnet.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#28 Post by FekZen »

Pär Hylander wrote:
FekZen wrote: Vad man bör minska för att reducera chansen till spikning:

* Atmosfärtryck

, Vi kan sänka värmen genom att köra med IC tex, vattenkyld turbo, osv osv
Mvh//A.FekZen.
Lite svårt att påverka atmosfärstrycket där man råkar befinna sig, få be till vädergudarna om ett rejält lågtryck 8)

På vad sätt påverkar en vattenkyld turbo tempen på laddluften? Är det vatteninsprutning så förstår jag, men vattenkyld turbo är ju att turbon i sig själv har en kylkanal och anslutningar till vanliga kylvattnet.
Som jag skrev, atmosfärtryck är en faktor man inte kan göra något åt.

Vattenkyld turbo krävs att man kör mycket mycket hårdare med för att den ska börja glöda. Försök få en dagens turbo att glöda, det är inte alls lika enkelt som på en gammal. Laddluft tempen blir högre om turbon glöder.

Vatteninsprutad IC kan vara en ide även det.

Mvh//
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#29 Post by FekZen »

newkie wrote: Grejen med 931 är att dessa blev "nedtrimmade" då bristen på en intecooler gjorde att motorn blev extremt varm. så om man sätter i en intercooler så bör det ju finns god chans att man kan överladda lite till och få bilen att gå bättre, eller har jag fel?

Mvh Patrik Thors
Du har rätt i det du säger, att montera IC/större IC gör enkelt sätt att man får ut mer verkningsgrad på det laddtryck man kör. Dvs man behöver inte lika högt tryck för att uppnå samma resultat.

Laddtryck är eg oönskat.

Mvh//FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#30 Post by Pär Hylander »

FekZen wrote:
Vattenkyld turbo krävs att man kör mycket mycket hårdare med för att den ska börja glöda. Försök få en dagens turbo att glöda, det är inte alls lika enkelt som på en gammal. Laddluft tempen blir högre om turbon glöder.
Det där tror jag är en helt, i praktiken, betydelselös effekt. Vattnet kyler lagringen, inte avgashuet i de turboagg jag tittat på ivf.

Även om det skulle skilja i temp på avgashuset så skulle ju energitransporten via lagring och axel vara fullkomligt försumbar i förhållande till massflödet av laddluften.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users