Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)
Hej jag är ny här på forumet så hoppas inlägget hamnar rätt!!
Är detta samma sida som 944sverige som fanns för några årsedan?
Jo jag har en 968a som går ryckigt och orent.
Kopplar man ur luftmängdsmätaren så märks ingen skillnad.
*Har provat med en NY luftmengdsmätare, gjorde ingen skillnad.
*Har kollat kablarset till boxen.
*har letat tjuvluft.
Men ej hittat något fel.
Styrboxen eller?
HJÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!
Är detta samma sida som 944sverige som fanns för några årsedan?
Jo jag har en 968a som går ryckigt och orent.
Kopplar man ur luftmängdsmätaren så märks ingen skillnad.
*Har provat med en NY luftmengdsmätare, gjorde ingen skillnad.
*Har kollat kablarset till boxen.
*har letat tjuvluft.
Men ej hittat något fel.
Styrboxen eller?
HJÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!
Last edited by Axel on 2009-03-08 12:48:29, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Välkommen till forumet Axel! 
Inlägget hamnade rätt!
Ja detta är enligt utsago "samma" sida som 944sverige som fanns på annat håll tidigare.
Angående problemet, har du kollat tändstiften t.ex? (ingen expert på 968 så har inte så mycket idéer tyärr)

Inlägget hamnade rätt!
Ja detta är enligt utsago "samma" sida som 944sverige som fanns på annat håll tidigare.
Angående problemet, har du kollat tändstiften t.ex? (ingen expert på 968 så har inte så mycket idéer tyärr)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Plocka av fördelarlocket och kolla lock+rotor. Det är knappast det enda felet, men kanske ett av flera samverkande fel.
Lite ovanligt att bilen går bra när man kör, men inte när man "torrgasar". Det brukar ju vara tvärt om, stillastående låter den helfrisk, men när man kör går den som skit.
Lite ovanligt att bilen går bra när man kör, men inte när man "torrgasar". Det brukar ju vara tvärt om, stillastående låter den helfrisk, men när man kör går den som skit.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Går bilen över till något slags default läge på tändpulserna då menar du?FSN wrote:Vad händer om hallgivaren lämnar in? Går inte bilen orent då?
På M3an så gick bilen inte alls när hallgivaren gav upp. Fast iof gick den faktiskt dåligt en stund innan. Vilket ju kan innebära att den fick tändimpulser då och då tills den dog helt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Skall tydligen gå men inget vidare bra. Är ju ganska lätt att dra kontaketn och se om det blir ännu sämre eller ingen skillnad.patand wrote:Går bilen över till något slags default läge på tändpulserna då menar du?FSN wrote:Vad händer om hallgivaren lämnar in? Går inte bilen orent då?
På M3an så gick bilen inte alls när hallgivaren gav upp. Fast iof gick den faktiskt dåligt en stund innan. Vilket ju kan innebära att den fick tändimpulser då och då tills den dog helt.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Vore intresant att prova!FSN wrote:Skall tydligen gå men inget vidare bra. Är ju ganska lätt att dra kontaketn och se om det blir ännu sämre eller ingen skillnad.patand wrote: Går bilen över till något slags default läge på tändpulserna då menar du?
På M3an så gick bilen inte alls när hallgivaren gav upp. Fast iof gick den faktiskt dåligt en stund innan. Vilket ju kan innebära att den fick tändimpulser då och då tills den dog helt.
Men VAR sitter hallgivaren?
Mvh
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
*har varigt och fått felkoder lästa944_Driver wrote:Läsa av felkoder borde vara en bra start.
//Magnus
*brensletryck och spridae kollat
*komprition kollat (som ny)
men inget fel...
men bilen går ju bra när man kör.
Måste vara något skitfel, bara man hittar det.
Utan belastning går bilen lika illa som jag stavar!!!!!!!!
Mvh
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Hej igen gubbar!
Var precis ute och flyttade bilen från carporten till garaget.
Och den får på tok för fet bränsleblandning.
rökfyllde garaget direkt...
dax att dubbel kolla bränsle tryck eller?
hjäääääälp mig!!!!!!!!!!!!!!!
rättelse: den går även bra vid uppvarvning vid tommvarvning.
Men orent på tomgång och exvis om man försöker hålla ett konstant varvtal typ 2000
utan belastning...
Var precis ute och flyttade bilen från carporten till garaget.
Och den får på tok för fet bränsleblandning.
rökfyllde garaget direkt...
dax att dubbel kolla bränsle tryck eller?
hjäääääälp mig!!!!!!!!!!!!!!!
rättelse: den går även bra vid uppvarvning vid tommvarvning.
Men orent på tomgång och exvis om man försöker hålla ett konstant varvtal typ 2000
utan belastning...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Kollat tomgångsmotor och spjällägesgivare?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2006-12-08 20:30:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/ Huddinge
- Contact:
Hej hallå
Fantastisk läsning, har en 928S med typ samma problem.
Den spinner som en katt på tomgång. Men vid gaspådrag så börjar den rycka vid 2000 varv. Däröver känns det bättre men ändå ryckig/ tveksam acceleration.
Får för mig att den inte går på alla burkar....
Har bytt tändstift och kollat luftfilter. Fördelare och rotorer ser inte roliga ut och ska bytas i veckan. Hoppas det löser problemet, men är osäker.
Det pratas om knacksensorer mm vad är det? Vad gör dom.
Ska fortsätta följa denna tråd med stort intresse, kom med fler tips.
Mvh Conny
Fantastisk läsning, har en 928S med typ samma problem.
Den spinner som en katt på tomgång. Men vid gaspådrag så börjar den rycka vid 2000 varv. Däröver känns det bättre men ändå ryckig/ tveksam acceleration.
Får för mig att den inte går på alla burkar....
Har bytt tändstift och kollat luftfilter. Fördelare och rotorer ser inte roliga ut och ska bytas i veckan. Hoppas det löser problemet, men är osäker.
Det pratas om knacksensorer mm vad är det? Vad gör dom.
Ska fortsätta följa denna tråd med stort intresse, kom med fler tips.

Mvh Conny
Yoho vad det går....
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Lambdasond?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]