Som jag ser det så kan en sådan balk kanske minska benägenheten till att det bildas toe out vid bromsning och kurvtagning, OM ingånde bussningar etc är mycket stumma. Har man standardbussningar så tror jag verkan är försumbar.
Den ser strängsprutad ut, verktygskostnaden för ett sådan profil måste vara astronomisk i sammanhanget. Är avsikten att producera 100000 st så hade den varit försvarbar, men något 100-tal eller vad det handlar om här får jag inte ihop det med. Alternativt så kan den vara fräst, men i båda fallen så är det definitivt billigt för en sådan komponent.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Pär Hylander wrote:Den ser strängsprutad ut, verktygskostnaden för ett sådan profil måste vara astronomisk i sammanhanget. Är avsikten att producera 100000 st så hade den varit försvarbar, men något 100-tal eller vad det handlar om här får jag inte ihop det med. Alternativt så kan den vara fräst, men i båda fallen så är det definitivt billigt för en sådan komponent.
Den är vattenutskuren enligt hemsidan. Mycket intresant metod. Antagligen inte så dyrt heller om man redan äger skärutrustningen.
Pär Hylander wrote:Den ser strängsprutad ut, verktygskostnaden för ett sådan profil måste vara astronomisk i sammanhanget. Är avsikten att producera 100000 st så hade den varit försvarbar, men något 100-tal eller vad det handlar om här får jag inte ihop det med. Alternativt så kan den vara fräst, men i båda fallen så är det definitivt billigt för en sådan komponent.
Den är vattenutskuren enligt hemsidan. Mycket intresant metod. Antagligen inte så dyrt heller om man redan äger skärutrustningen.
Aha, ja det känns ju som en lämplig metod i detta fallet med det plåttjocklekar det handlar om. Jag är dock fortfarande tveksamt till nyttan, först och främst så har man nog större nytta av riktigt stumma bussningar.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Som jag ser det så kan en sådan balk kanske minska benägenheten till att det bildas toe out vid bromsning och kurvtagning, OM ingånde bussningar etc är mycket stumma. Har man standardbussningar så tror jag verkan är försumbar.
Jag tror inte att den påverkar toe speciellt mycket. Om bakre bärarmsfästet flexar i stagets riktning kommer det mest att påverka caster. Eftersom styrstaget och bärarmen är ungefär lika långa och något så när parallella så borde det inte påverka toe.
Men den ser ju vacker ut...
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Som jag ser det så kan en sådan balk kanske minska benägenheten till att det bildas toe out vid bromsning och kurvtagning, OM ingånde bussningar etc är mycket stumma. Har man standardbussningar så tror jag verkan är försumbar.
Jag tror inte att den påverkar toe speciellt mycket. Om bakre bärarmsfästet flexar i stagets riktning kommer det mest att påverka caster. Eftersom styrstaget och bärarmen är ungefär lika långa och något så när parallella så borde det inte påverka toe.
Men den ser ju vacker ut...
Ja, det har du rätt i, jag förhastade min slutsats. Med andra ord är nyttan av den där anordningen ännu mindre, antagligen gör den mest onytta, dvs väger och riskerar att slå i underlaget.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Jo, men som sagt, den ser ut high tech, nästan som "fjäderbensstaget" ovanför växellådan på en MacLaren F1GTR....
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]