Besiktningsmän!

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

Besiktningsmän!

#1 Post by Kjell 944 »

Var och besiktigade Porschen förra veckan.
När besikningsmannen nästan var klar (hade inte hittat något att anmärka på, så långt) så tittade han på mina fälgar och sa:
-Väldigt breda spacers som du har. De är bredare än lovligt (10mm får man max öka spårvidden, tydligen).
-Vad han inte fattade var att fälgarna bygger inåt och hjulen sitter klart innanför skärmarna.
-Så det blev till att hämta en ingengör för att kolla detta. Han verkade inte tycka att detta var ett problem, då hjulen inte är nära skärmkanterna.
Men besiktningsmannen gav sig inte ändå och menade att de skulle kolla i en gammal pärm där alla orginal spårvidder fanns.
-De mätte på bilen och kollade i listan - 2mm mindre än orginal :D
Snacka om looooser.
Bilen besiktigades med blankt papper och en sur besiktningsman.
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

:d=: :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

:lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Bra att du stod på dig!!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#5 Post by Freddan »

Vilken otur du hade..... med besiktningsgubben altså.

Alla gånger jag har besiktigat så har gubbarna mest tyckt att det var roligt att titta på bilen och fråga en massa (som inte har med bes att göra :P )

Men det var ju tur att det gick ändå..... särskillt när han var så sur och tydligen skulle sätta dit dig...... där fick han!!

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#6 Post by Kjell 944 »

- Till saken hör att jag besiktigat 3 år tidigare med samma hjul och aldrig någon som överhuvudtaget kommenterat spårvidden.
3 gånger på Fosie besiktning :) och 1 gång på Valdemarsro :evil:
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#7 Post by JDr »

Tycker du ska åka till samma ställe nästa gång oxå. Hoppas samma gubbe/kille jobbar igen för han lär ju känna igen bilen... Och så var hans dag förstörd...IGEN...
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by bill b »

Skön historia! Får se hur det själv går, imorn!
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by Kjell 944 »

-Lycka till, Bill :wink:
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by claves »

Jag fick frågn om bilen verkligen ladda 2bar... så fick man förklara det där med 1 atmosfär och vacum i insuget... Ska inte dessa grabbar kunna detta?

Sen så pekade han på röret som går förbi kat´en och undrade om inte detta var en lite fullösning... Fick visa att det där var orginal och varför det var på detta vis...

Men i slutändan så lämnade han över nycklarna och sade tack så mycket!

Får för se det som något gott :)

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#11 Post by Karl Birgander »

Claves: Vilken typ av mätare tror du oftast en besiktningsman ser? Tycker inte det är konstigt att han undrade om laddtryck.
WG-rör är ju inte jättevanligt heller, de flesta fläktar nu har ju integrerad WG.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pierre
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2004-05-16 22:38:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

#12 Post by Pierre »

För att hoppa tillbaka till detta med spårvidd.
Är det centrumlinjen på däcken eller ytterkanten som det mätts på?
Var har de mätt i "orginalpärmen" ?
Pierre Haglén
PCS #9092
944Sverige #315

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#13 Post by Kjell 944 »

De mätte från centrumlinjen på däcken.
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Pierre wrote:För att hoppa tillbaka till detta med spårvidd.
Är det centrumlinjen på däcken eller ytterkanten som det mätts på?
Var har de mätt i "orginalpärmen" ?
Spelar ingen roll var man mäter... måttet blir detsamma. Antingen mäter man centrumlinjen eller så mäter man ytterkant på ena hjulet till innerkant på det andra. Det blir samma mått (om hjulen är lika på höger och vänster sida vill säga).

Men man mäter definitivt inte ytterkant till ytterkant eller innerkant till innerkant. Då blir det fel. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by sweanders »

Jag har fått frågan om min S2:a hade turbo.. Eller rättare sagt om det var S2:an som hade stora turbon..

Synd att den inte var turbokonverterad. :D
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users