Skrubbradie

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#16 Post by Tomas »

Om man ökar KPI genom att flytta in övre fjäderbenslagringen så borde man även få något bättre camberkurva vid krängning, eller?

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#17 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:Om man ökar KPI genom att flytta in övre fjäderbenslagringen så borde man även få något bättre camberkurva vid krängning, eller?

Tomas
Ja, jag tror det blir så ("försöker se det framför mig...") Ju mindre vinkeln är mellan fjäderbenet och undre länkarmen, desto bättre blir väl camberökningen? När denna vinkel går över 90° så förlorar man väl camber istället för att vinna.

Ska förövrigt läsa på i Carroll Smiths böcker om vad han anser om skrubbradie, just nu känner jag mig bara mer förvirrad igen :? Jag har nämligen trott att noll i skrubbradie gör att man nästan inte får någon info alls genom ratten.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#18 Post by Tomas »

Kikade lite i Engineer to win igår kväll men hittade inget om skrubbradie. Det kanske står i tune to win men den har jag tyvärr inte, den gick inte att köpa längre när jag försökte för många år sedan, vet någon om den finns att få tag i nu för tiden?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:Kikade lite i Engineer to win igår kväll men hittade inget om skrubbradie. Det kanske står i tune to win men den har jag tyvärr inte, den gick inte att köpa längre när jag försökte för många år sedan, vet någon om den finns att få tag i nu för tiden?
Jag köpte den på Margies när jag var på besök i huvudstaden förra eller förrförra året.


Edit, finns att köpa på Adlibris till en mycket bättre peng än på Margies

http://www.adlibris.se/shop/product.asp ... PR0AFTEKF1
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Intressant bok? Fattar man något som novis?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#21 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Intressant bok? Fattar man något som novis?
Beror på hur jobbig du tycker det är att läsa på engelska. Men det är inte en massa supertekniska spörsmål, inte massa matte eller så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Pär Hylander wrote:
patand wrote:Intressant bok? Fattar man något som novis?
Beror på hur jobbig du tycker det är att läsa på engelska. Men det är inte en massa supertekniska spörsmål, inte massa matte eller så.
Läser mycket på engelska i jobbet. Har även ibland köpt skönlitterära böcker på engelska. Så engelskan är inga problem om den inte är superteknisk (då får man ju iof chansen att ta fram lexikonet).

Kanske en bok värd att skaffa då.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#23 Post by Tomas »

Caroll Smith är "guru" inom området preparera racebilar, hans böcker "Prepare to win", "Tune to win" och "Engineer to win" är ett måste om man tänker fördjupa sig inom området. De behandlar det mesta kring byggande och justering av tävlingsbilar. Som Pär säger så innehåller de inga formler och och matte men de är väl inte direkt lätta heller. Stora delar av dem handlar om design och tillverkning av olika delar till (race)bilar, kanske inte så intressant om man inte bygger från grunden. Om jag minns rätt (länge sedan jag läste den) så är "Tune to win" den som är mest intressant om man vill lära sig optimera väghållningen.
Om man vill läsa något lite mer lättsmält kring väghållning så finns det gott om böcker, t.ex "How to make your car handle" eller "Advanced race car suspension development" för att ta två exempel jag hittade i min bokhylla. Även dessa är dock på engelska. Inom denna hobby är det nog en bra ide att träna upp sin språktalang eftersom den bästa litteraturen endast finns på engelska. När man väl lärt sig fackutrycken inom den genre man är intresserad av så går det ofta ganska bra.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#24 Post by patand »

Kanske skulle ha en sektion på 944 sverige med boktips? Uppdelat i allmänna bilböcker. Porscheböcker och raceböcker t.ex?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]