Hur fixar man psssst ljudet? =)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#16 Post by Magnus Åkerqvist »

Här har du västa F&F dumpen:
http://www.takakaira.com/accessories/ni ... pager.html

:lorh: :lorh: :lorh: :lorh: :lorh: :lorh:

Sökte på dumpljud på Za*** =)
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#17 Post by Adde_k »

hahaha sån måste jag skaffa *asg*
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Ha! Perfekt för oss utan turbo ju! :lol: Blir ju lite beroende bara av att spela NFS Underground på datan... pysljudet är mysigt... men jag tyckte iof det där elektroniska pysljudet lät sämre än i spelet...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

gurra wrote:Vad är det för fel med 1050kg plåtren härlig 944 med 500hk?? :lol:
Det går bra det oxo :D

Fast ngnstans når man nog en gräns där körbarhet blir viktigare än fler hästar. Vid 500 hk (ca 2 kg/hk) är nog den gränsen passerad med råge. Antagligen även vid 400 hk. Ett välfungerande antispinnsystem kan nog hjälpa till en hel del om körbarheten inte är mycket god.

Jaan Tolli har ju en mkt vass modsport Boxster, B6 turbomotor på runt 550 hk eller så. Jag har inte frågat honom, men jag tar för givet att där är antispinn på den, det lät ivf så när jag stod flaggvakt i slutet av rakan på ett mycket regning SSM på Knutan i somras. Att misständningar ut ur kurvan kan låta så bra hade jag ingen aning om förrän den dagen :)

Håller det upp turbotrycket rejält även om ett antispinnsystem skippar en hel del tändningspulser? Det lät och verkade så på Tollis bil ivf, jag tyckte mig kunna höra wastegatetjut även när det "misstände" och omedelbart efter oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#20 Post by Dan Hovang »

Men procentuellt sett så gör nog chaffis, slicks och chassie mer på varvtiden än det faktum att han har 2 kg/hk.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by gurra »

Ja det är nog på gatan man skulle ha roligast med 2 kg/hk ;)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#22 Post by Tomas »

Håller det upp turbotrycket rejält även om ett antispinnsystem skippar en hel del tändningspulser?
Ja, det borde det. Om det inte tänds i cylindern så tänds blandningen antagligen av det heta grenröret och kanske av gaser från de andra cylindrarna som fortfarande brinner något i grenröret. Om inte annat så kan man ju hålla man ju öppet spjället ganska mycket och därigenom få ett högt flöde genom motor och turbin så att trycket byggs upp fort när fästet kommer.

För mycket effekt? Vad är det? Man får väl skaffa fyrhjulsdrift i så fall....
Det långsiktiga målet här i livet måste väl vara att uppnå 1khk... Eller möjligen 1MW...

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#23 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:
För mycket effekt? Vad är det? Man får väl skaffa fyrhjulsdrift i så fall....
Det långsiktiga målet här i livet måste väl vara att uppnå 1khk... Eller möjligen 1MW...

Tomas
Nej för mycket finns nog inte, men för svår effekt finns nog. Är effekten bara kontrollerbar för chaffisen så kan det ju inte vara för mycket. Men stiger effekten med 100 hk på 500 rpm och dessutom fördröjer lite olika från gång till gång så är det nog svårt....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#24 Post by gurra »

För mycket effekt måste vara när man inser att man bromsar mer än man gasar på banan. Det verkar helt enkelt inte lika roligt ;)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#25 Post by Bengt »

Jag har åkt Dodge Charger med Erland Cox.
5000rpm stallspeed på en astrimmad 440 motor med jättelustgaskit och dubbla fyrtums avgassystem. Garanterat 1MW. Original styrservo helt utan motkraft. Stötdämpare utan stötdämpning.
Om man linade upp bilen och gjorde en chockstart så satte den sig fint med bra grepp. I alla andra lägen så bara spann det när man nuddade pedalen. Faktiskt inte så kul som det låter. I alla fall inte i passagerarsätet!

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#26 Post by Tomas »

Jag har funderat på att släpa fram min gamla Duster och släppa ned en rejäl 440 i den för att testa hur det är att ha massor med effekt. Dock tror jag att det blir tråkigt ganska snabbt att bara kunna gasa rakt fram.
I passagerarsätet sjunker nästan njutningen med ökande effekt.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#27 Post by Tomas »

För mycket effekt måste vara när man inser att man bromsar mer än man gasar på banan. Det verkar helt enkelt inte lika roligt
Den effekten kan man faktiskt få i vinterföre med quattro. Om raksträckorna är måttligt långa så gasar man halva sträckan och bromsar halva. Det är inte riktigt roligt, man känner sig feg när man inte törs gasa längre. Det var manligare att köra bakhjulsdrivet och vilt slirande hålla gas 75% av raksträckornas längd.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#28 Post by Justus »

Bara för att det går fort, är det inte lika med att det är roligt.
Bakhjulsdrivet och bredsladd är nog roligast iallafall.
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users