Hur fixar man psssst ljudet? =)
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Hur fixar man psssst ljudet? =)
Vad krävs igentgligen för att få det härliga ljudet när övertrycket släpps ut?
En polare sa att det räckte att plocka slangen vid blowoff ventilen, men jag misstänker att det inte är optimalt.
Är det ny ventil och en MAF som man ska ha eller räcker det med öppet filter?
En polare sa att det räckte att plocka slangen vid blowoff ventilen, men jag misstänker att det inte är optimalt.
Är det ny ventil och en MAF som man ska ha eller räcker det med öppet filter?
//Karl
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
- Pete
- S-Poster
- Posts: 67
- Joined: 2004-03-29 20:04:43
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Göteborg
- Contact:
Tjena Karl.
Vad du behöver är förmodligen en öppen dumpventil (blowoff) se tex http://www.etapp.se eller http://www.sanden.nu men det finns massor av leverantörer på dessa i alla möjliga prislägen.../Pete
Vad du behöver är förmodligen en öppen dumpventil (blowoff) se tex http://www.etapp.se eller http://www.sanden.nu men det finns massor av leverantörer på dessa i alla möjliga prislägen.../Pete
MvH Peter.
Porsche 951 -89 US (S-Spec).
Usa-import (FLA). Lm3A. Stage 1+.18"Splitt Wheels with colored crests, Vented Hood (gf), Vented Frontpanel (gf) with nonflipp light kitt,968 Turbo-S Wing-Adjustable,Frontsplitter, No Backseat, Non-Cat, Eurobumper Rear, White Turnlenses front, Red side Turnlenses. All Glsfiber products supplied by "Plastis".
Porsche 951 -89 US (S-Spec).
Usa-import (FLA). Lm3A. Stage 1+.18"Splitt Wheels with colored crests, Vented Hood (gf), Vented Frontpanel (gf) with nonflipp light kitt,968 Turbo-S Wing-Adjustable,Frontsplitter, No Backseat, Non-Cat, Eurobumper Rear, White Turnlenses front, Red side Turnlenses. All Glsfiber products supplied by "Plastis".
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Använd inte öppen dump ihop med original AFM eller med MAF. Eftersom du släpper ut uppmätt luft så lurar du insprutningen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- ChrilleÖsd
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-07-22 01:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Östersund
- Contact:
Enklaste och skonsammaste sättet att få vissel i pipan brukar vara att kröka på ett öppet luftfilter ihop med original återcirkulerande dumpventil.. då går inte motorn för fett p.g.a. "bortslarvad" luft och lever lite längre
Har en bekant som gjorde så på sin 3,0t supra och fick mycket god utdelning.

Har en bekant som gjorde så på sin 3,0t supra och fick mycket god utdelning.
BMW 525iA Touring -95
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Eller helt enkelt en hembränd skiva i cd-spelaren med det ljudet?Dan Hovang wrote:Kan man inte ha ett munstycke inne i bilen som man blåser i för att göra denna viktiga ljudeffekt? Så kan man låta motorn jobba som den är byggd för att jobba istället ..
Nä, fy vad torra och trista du och jag är, Dan

Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Tycker Dans idé var bra.
Om man tycker det är jobbigt att blåsa själv kanske man kan koppla på en tub med tryckluft? Fast det kanske blir massa onödig vikt?

Om man tycker det är jobbigt att blåsa själv kanske man kan koppla på en tub med tryckluft? Fast det kanske blir massa onödig vikt?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Kom igen Pär och Dan, i princip håller jag med er om att saker som inte bidrar till prestandan är onödigt och obefogat men lite måste man leka...
Jag kör med öppet filter istället för boxen (dålig idé om man inte flyttar det så det tar kalluft), har tidigare inte hört något pssst ljud men efter att jag byggt nytt tystare avgassystem så har jag ett klart märkbart väsande. Lite kul är det....
Jag är nog förtappad, blir nog stripes och neonljus under bilen innan detta är slut... Hmm, lite studier av Garrett katalogen, maximum boost och Motronic programkoden kanske kan bota mig...
Jag kör med öppet filter istället för boxen (dålig idé om man inte flyttar det så det tar kalluft), har tidigare inte hört något pssst ljud men efter att jag byggt nytt tystare avgassystem så har jag ett klart märkbart väsande. Lite kul är det....
Jag är nog förtappad, blir nog stripes och neonljus under bilen innan detta är slut... Hmm, lite studier av Garrett katalogen, maximum boost och Motronic programkoden kanske kan bota mig...
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Min mor tyckte att jag skulle ha fyrverkeriljud på bandspelare i stället för kinapuffar, när jag liten. Hur kul är det?
Jag tycker nog att man som entusiast kan tycka om pysljud och avgasljud och doften av WD40 (funkar som deodorant vilket man inte kan säga om 5.56).
Bengt (gammal nog)
Jag tycker nog att man som entusiast kan tycka om pysljud och avgasljud och doften av WD40 (funkar som deodorant vilket man inte kan säga om 5.56).
Bengt (gammal nog)
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
appappapp, jag erkände ju att jag är torr och trist
Undrar hur det gick till eftersom jag alldeles nyligen lämnade tonåren (32 i våras....)
Gnisslande bromsar och doften av varmt gummi samt olja kan jag gå med på, men pusljud och WD40 är långt utanför min gräns, Bengt
Kan vi inte lyckas leda in Tomas på den asketiska banan månntro, 1050 kg 944 med 400 hk accar mycket bättre än 1450 kg 944 med 500 hk
Vi pratar polykarbonatrutor, skrapad underredmassa, glasfiberskärmar, plåtren inredning och sådana mysiga saker 

Gnisslande bromsar och doften av varmt gummi samt olja kan jag gå med på, men pusljud och WD40 är långt utanför min gräns, Bengt

Kan vi inte lyckas leda in Tomas på den asketiska banan månntro, 1050 kg 944 med 400 hk accar mycket bättre än 1450 kg 944 med 500 hk


Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
WD40 är en allsmäktig vätska, den kan göra nästan vad som helst, fixade en gång strömbrytaren i min polisradio med det. Och precis som Bengt säger så luktar det ju faktisk gott, till skillnad från 5.56 som luktar sk**.
Jag skulle gärna vilja bli inledd på den asketiska vägen (vi har ingen bana på mindre än 50 mils avstånd så det får förbli vägen) men eftersom jag använder min 951 som vardagsbil under sommarsäsongen så tror jag inte att det är en bra väg för mig
Sedan är det bättre psykologi att köra en bil som ser standard ut. Om man blir frånkörd med en bil som ser fullrace ut så lär man få höra det, liksom om man kör ifrån någon. Bättre att köra med standardutseende och kunna kommentera vinst eller förlust med att det är en gammal audi med porschedekaler...
Jag får nog sikta på 550 hk.....
Jag skulle gärna vilja bli inledd på den asketiska vägen (vi har ingen bana på mindre än 50 mils avstånd så det får förbli vägen) men eftersom jag använder min 951 som vardagsbil under sommarsäsongen så tror jag inte att det är en bra väg för mig

Sedan är det bättre psykologi att köra en bil som ser standard ut. Om man blir frånkörd med en bil som ser fullrace ut så lär man få höra det, liksom om man kör ifrån någon. Bättre att köra med standardutseende och kunna kommentera vinst eller förlust med att det är en gammal audi med porschedekaler...
Jag får nog sikta på 550 hk.....
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vad är det för fel med 1050kg plåtren härlig 944 med 500hk??
Har själv MAP-system så jag kan göra vilket som med min "dump"-luft. För enkelhetens skull blev det då en öppen dump modell som dessutom råkade vara superstor och det är faktiskt barnsligt roligt!
Jag är själv mycket för det diskreta och valde mörk färg till bilen när jag lackade om etc. men när det gäller motorljud så ska det låta!
Jag gillar att se på bilen som en drake... den ska frusta, pysa, låta och spruta eld

Har själv MAP-system så jag kan göra vilket som med min "dump"-luft. För enkelhetens skull blev det då en öppen dump modell som dessutom råkade vara superstor och det är faktiskt barnsligt roligt!
Jag är själv mycket för det diskreta och valde mörk färg till bilen när jag lackade om etc. men när det gäller motorljud så ska det låta!
Jag gillar att se på bilen som en drake... den ska frusta, pysa, låta och spruta eld

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Håller med, är själv lite besviken eftersom jag tycker bilen blev aningen tyst med mitt nya avgassystem 

[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users