Hur fixar man psssst ljudet? =)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

Hur fixar man psssst ljudet? =)

#1 Post by KJB »

Vad krävs igentgligen för att få det härliga ljudet när övertrycket släpps ut?

En polare sa att det räckte att plocka slangen vid blowoff ventilen, men jag misstänker att det inte är optimalt.

Är det ny ventil och en MAF som man ska ha eller räcker det med öppet filter?
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Pete
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2004-03-29 20:04:43
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1989
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Pete »

Tjena Karl.

Vad du behöver är förmodligen en öppen dumpventil (blowoff) se tex http://www.etapp.se eller http://www.sanden.nu men det finns massor av leverantörer på dessa i alla möjliga prislägen.../Pete
MvH Peter.
Porsche 951 -89 US (S-Spec).
Usa-import (FLA). Lm3A. Stage 1+.18"Splitt Wheels with colored crests, Vented Hood (gf), Vented Frontpanel (gf) with nonflipp light kitt,968 Turbo-S Wing-Adjustable,Frontsplitter, No Backseat, Non-Cat, Eurobumper Rear, White Turnlenses front, Red side Turnlenses. All Glsfiber products supplied by "Plastis".

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Använd inte öppen dump ihop med original AFM eller med MAF. Eftersom du släpper ut uppmätt luft så lurar du insprutningen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
ChrilleÖsd
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-07-22 01:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#4 Post by ChrilleÖsd »

Enklaste och skonsammaste sättet att få vissel i pipan brukar vara att kröka på ett öppet luftfilter ihop med original återcirkulerande dumpventil.. då går inte motorn för fett p.g.a. "bortslarvad" luft och lever lite längre :wink:
Har en bekant som gjorde så på sin 3,0t supra och fick mycket god utdelning.
BMW 525iA Touring -95

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Oj, en frågeställning som gjuten för forumet som börjar på Z..... ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#6 Post by Dan Hovang »

Kan man inte ha ett munstycke inne i bilen som man blåser i för att göra denna viktiga ljudeffekt? Så kan man låta motorn jobba som den är byggd för att jobba istället .. ;)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote:Kan man inte ha ett munstycke inne i bilen som man blåser i för att göra denna viktiga ljudeffekt? Så kan man låta motorn jobba som den är byggd för att jobba istället .. ;)
Eller helt enkelt en hembränd skiva i cd-spelaren med det ljudet?

Nä, fy vad torra och trista du och jag är, Dan :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

Tycker Dans idé var bra. :mrgreen:

Om man tycker det är jobbigt att blåsa själv kanske man kan koppla på en tub med tryckluft? Fast det kanske blir massa onödig vikt?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Tomas »

Kom igen Pär och Dan, i princip håller jag med er om att saker som inte bidrar till prestandan är onödigt och obefogat men lite måste man leka...
Jag kör med öppet filter istället för boxen (dålig idé om man inte flyttar det så det tar kalluft), har tidigare inte hört något pssst ljud men efter att jag byggt nytt tystare avgassystem så har jag ett klart märkbart väsande. Lite kul är det....
Jag är nog förtappad, blir nog stripes och neonljus under bilen innan detta är slut... Hmm, lite studier av Garrett katalogen, maximum boost och Motronic programkoden kanske kan bota mig...
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#10 Post by Bengt »

Min mor tyckte att jag skulle ha fyrverkeriljud på bandspelare i stället för kinapuffar, när jag liten. Hur kul är det?

Jag tycker nog att man som entusiast kan tycka om pysljud och avgasljud och doften av WD40 (funkar som deodorant vilket man inte kan säga om 5.56).

Bengt (gammal nog)
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

appappapp, jag erkände ju att jag är torr och trist :) Undrar hur det gick till eftersom jag alldeles nyligen lämnade tonåren (32 i våras....)

Gnisslande bromsar och doften av varmt gummi samt olja kan jag gå med på, men pusljud och WD40 är långt utanför min gräns, Bengt ;-)

Kan vi inte lyckas leda in Tomas på den asketiska banan månntro, 1050 kg 944 med 400 hk accar mycket bättre än 1450 kg 944 med 500 hk 8) Vi pratar polykarbonatrutor, skrapad underredmassa, glasfiberskärmar, plåtren inredning och sådana mysiga saker :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#12 Post by Porrsche »

Mys-Pär

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Tomas »

WD40 är en allsmäktig vätska, den kan göra nästan vad som helst, fixade en gång strömbrytaren i min polisradio med det. Och precis som Bengt säger så luktar det ju faktisk gott, till skillnad från 5.56 som luktar sk**.

Jag skulle gärna vilja bli inledd på den asketiska vägen (vi har ingen bana på mindre än 50 mils avstånd så det får förbli vägen) men eftersom jag använder min 951 som vardagsbil under sommarsäsongen så tror jag inte att det är en bra väg för mig :(
Sedan är det bättre psykologi att köra en bil som ser standard ut. Om man blir frånkörd med en bil som ser fullrace ut så lär man få höra det, liksom om man kör ifrån någon. Bättre att köra med standardutseende och kunna kommentera vinst eller förlust med att det är en gammal audi med porschedekaler...
Jag får nog sikta på 550 hk.....
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by gurra »

Vad är det för fel med 1050kg plåtren härlig 944 med 500hk?? :lol:

Har själv MAP-system så jag kan göra vilket som med min "dump"-luft. För enkelhetens skull blev det då en öppen dump modell som dessutom råkade vara superstor och det är faktiskt barnsligt roligt!
Jag är själv mycket för det diskreta och valde mörk färg till bilen när jag lackade om etc. men när det gäller motorljud så ska det låta!
Jag gillar att se på bilen som en drake... den ska frusta, pysa, låta och spruta eld :D
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#15 Post by Tomas »

Håller med, är själv lite besviken eftersom jag tycker bilen blev aningen tyst med mitt nya avgassystem :(
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users