Billiga HR dämpare
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Pehr!
Ring Sanden istället.. Du lär få snabbare svar och har han tid, säkert en bra pratstund.
Nu vill jag inte vara en party förstörare.. men ni som ska byta till hårdare chassi tänk en gång extra... Kan vara så att bilen blir för hård och okörbar på lite sämre vägar ifall ni brukar bilen till annat än bana.. Jag har just genomlevt ett cup kit för ringen som som satt på en bmw och på ungerska landsvägar... kan säga att bilen inte mår så bra nu... var lite realistiska när ni kollar.
/Claves
Ring Sanden istället.. Du lär få snabbare svar och har han tid, säkert en bra pratstund.
Nu vill jag inte vara en party förstörare.. men ni som ska byta till hårdare chassi tänk en gång extra... Kan vara så att bilen blir för hård och okörbar på lite sämre vägar ifall ni brukar bilen till annat än bana.. Jag har just genomlevt ett cup kit för ringen som som satt på en bmw och på ungerska landsvägar... kan säga att bilen inte mår så bra nu... var lite realistiska när ni kollar.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 95
- Joined: 2004-06-12 16:27:04
- Contact:
Ett av de bästa tipsen på länge, då Porsche från början gjort en bra avvägning avseende "snabb bil" respektive bra för vardagsbruk.claves wrote:Pehr!
Ring Sanden istället.. Du lär få snabbare svar och har han tid, säkert en bra pratstund.
Nu vill jag inte vara en party förstörare.. men ni som ska byta till hårdare chassi tänk en gång extra... Kan vara så att bilen blir för hård och okörbar på lite sämre vägar ifall ni brukar bilen till annat än bana.. Jag har just genomlevt ett cup kit för ringen som som satt på en bmw och på ungerska landsvägar... kan säga att bilen inte mår så bra nu... var lite realistiska när ni kollar.
/Claves
Visst har mina hårda dämpare, fjädrar och bussningar gjort att det går snabbare på bana. Men samtidigt har det blivit betydligt sämre komfort om vägen inte är jämn. Kör ännu med mina orginal 16" fälgar och är sugen på att gå upp till 18" men då vet i tusan om man kan ha den som vardagsbil längre.
Summerat så skulle jag bara säga att Porsche orginal är bra till både vardags och på bana men börjar man modifiera så får man alltid någon försämring.
/ Håkan
951 -86
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Så sant Claves. Jag har dålig koll på hur långt jag ska gå. Min ursprungliga fundering var att ligga på 968CS nivå. Den lär ju vara för mjuk för bana om jag förstår rätt av det jag läst. Min bil är VÄLDIGT mjuk idag så den måste fixas till och orginalprylarna känns inte riktigt rätt väg att gå. Har ju fastnat lite för att köra slalom och den kränger och gungar nått enorm vilket det även gör på landsväg vid lite inspirerad körning.claves wrote:Pehr!
Ring Sanden istället.. Du lär få snabbare svar och har han tid, säkert en bra pratstund.
Nu vill jag inte vara en party förstörare.. men ni som ska byta till hårdare chassi tänk en gång extra... Kan vara så att bilen blir för hård och okörbar på lite sämre vägar ifall ni brukar bilen till annat än bana.. Jag har just genomlevt ett cup kit för ringen som som satt på en bmw och på ungerska landsvägar... kan säga att bilen inte mår så bra nu... var lite realistiska när ni kollar.
/Claves
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
På LEDA kittet, som i min bil är mycket hårt (och som jag klagat på) går det att hitta lägen som är helt OK för vanliga vägar på de ställbara dämparna. Har även åkt KW series 3 som har dämpare som är mjukare för snabba slag (typ ojämn väg) än för längsamma skillnader i belastning. Det kittet känder "sportigt trevligt" på Franska landsvägar.
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Måste säga:
968CS M030 var riktigt racigt att åka med. Men gick att stå ut med även till vardags.
Kanske aningen mjukt bak för advanserad banåkning.
Bosse
968CS M030 var riktigt racigt att åka med. Men gick att stå ut med även till vardags.
Kanske aningen mjukt bak för advanserad banåkning.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
Ska man hänga med i PCSR, och köra riktigt fort på GP-banorna hemma så får man nog lägga komforten åt sidan.
Vill man däremot ha en bil som går att åka i till vardags, så tror jag H&R kitet, eller ett KW Variant 3 är perfekt!
Jag körde ( kör ) ju med Sandéns Bilstein kit med ngt hårdare fjädrar tror jag vi valde till den va, Peter?
Funkar bra att köra fort med på Ringen också, men den kränger lite väl mkt tycker jag. Speciellt nu efter lite GT3 körning!? De bottnar i Karusellerna också!
Jag hade nog satsat på KW Variant 3, fjäderbensstag och camberplattorna från Sandén om det varit min 968:a idag!
Vill också passa på och säga välkommen till Dig, Peter S!
Vill man däremot ha en bil som går att åka i till vardags, så tror jag H&R kitet, eller ett KW Variant 3 är perfekt!
Jag körde ( kör ) ju med Sandéns Bilstein kit med ngt hårdare fjädrar tror jag vi valde till den va, Peter?
Funkar bra att köra fort med på Ringen också, men den kränger lite väl mkt tycker jag. Speciellt nu efter lite GT3 körning!? De bottnar i Karusellerna också!
Jag hade nog satsat på KW Variant 3, fjäderbensstag och camberplattorna från Sandén om det varit min 968:a idag!
Vill också passa på och säga välkommen till Dig, Peter S!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Pehr.. tror inte du kan jämföra ditt chassi med ett nytt orginalchassi då ditt redan har suttit på din bil långt över vad det ska (Gissar).. så den jämförelsen får du nog lägga åt sidan... Du måste jämföra med en frisk bil...
/C
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Rikard här på forumet har 130N/mm fram och om inte minnet sviker 50N/mm hjälpfjäder + stavarna bak. Allt detta ihopsatt med dämpare avstämda för fjädrarna. Nu är Rikards bil i ruskigt fint skick på mer eller mindre allt, men varken Rikard eller de få gånger jag kört bilen tycker att den är jobbig på allmän väg. Visst känns asfaltskarvarna, och visst känns den vita mittlinjen, men helt utan att det blir studsigt, eller slamrigt.
Rikard tycker till och med bilen är lite mjuk
Tror många gånger att man kör med hårda fjädrar, och sen med dämpare som är avsedda för mjukare fjädersättning.
Åker man mycket bana så tror jag 70N/mm blir i minsta laget, även om man använder bilen till vardags.
Mvh Jon - Still rookie, så ta detta inlägg med en nypa salt, och kommentera gärna -
Rikard tycker till och med bilen är lite mjuk

Tror många gånger att man kör med hårda fjädrar, och sen med dämpare som är avsedda för mjukare fjädersättning.
Åker man mycket bana så tror jag 70N/mm blir i minsta laget, även om man använder bilen till vardags.
Mvh Jon - Still rookie, så ta detta inlägg med en nypa salt, och kommentera gärna -
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Kanske dum fråga, men kan man bara ta bort stavarna om man kör med hjälpfjädrar bak? Under förutsätning att fästen håller naturrligtvis. Men blir det inte instabilt? Tycker att stavarna ser till att camber och toe blir riktig, annars hänger allt i gummi??
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Ja du kan ta bort stavarna bak, men resten utom svärden måste du har kvar.gegge wrote:Kanske dum fråga, men kan man bara ta bort stavarna om man kör med hjälpfjädrar bak? Under förutsätning att fästen håller naturrligtvis. Men blir det inte instabilt? Tycker att stavarna ser till att camber och toe blir riktig, annars hänger allt i gummi??
Tar du bort stavarna så är det inga hjälpfjädrar du har

MVH Lars G
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
130N/mm är inte så jättehårt. Har för mig att jag har något liknande (700lb/in är det jag minns) och min bil är ju lättare än Rikards. Även min bil går att använda på gatan utan att man upplever den som studsig.Jon80 wrote:Rikard här på forumet har 130N/mm fram och om inte minnet sviker 50N/mm hjälpfjäder + stavarna bak.
Visst känns asfaltskarvarna, och visst känns den vita mittlinjen, men helt utan att det blir studsigt, eller slamrigt.
Rikard tycker till och med bilen är lite mjuk

Tyckte vid min mycket korta provkörning av Rikards bil att den kändes fin i chassiet!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Och jag har 100N/mm fram och 140N/mm bak och den är okörbar på gata.. Antagligen skillnad på dämpare.patand wrote:130N/mm är inte så jättehårt. Har för mig att jag har något liknande (700lb/in är det jag minns) och min bil är ju lättare än Rikards. Även min bil går att använda på gatan utan att man upplever den som studsig.Jon80 wrote:Rikard här på forumet har 130N/mm fram och om inte minnet sviker 50N/mm hjälpfjäder + stavarna bak.
Visst känns asfaltskarvarna, och visst känns den vita mittlinjen, men helt utan att det blir studsigt, eller slamrigt.
Rikard tycker till och med bilen är lite mjuk
Tyckte vid min mycket korta provkörning av Rikards bil att den kändes fin i chassiet!
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Troligen... eller också på tolleransnivån hos chauffören...FSN wrote:Och jag har 100N/mm fram och 140N/mm bak och den är okörbar på gata.. Antagligen skillnad på dämpare.

Jag brukar för att få lite bättre komfort köra med gatdäck på gatan, med R-däcken så är bilen betydligt jobbigare att stå ut med på gata. Känns som det är bara däcken som fjädrar...Men som du säger så kan ju dämparna göra stor skillnad!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users