Turbotrycksmätare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#16 Post by gurra »

Men varför måste det vara antingen eller... här låter det som att ni med industrimätare tycker dåligt om de designade och hänvisar till dom som felaktiga..

Själv kör jag bil även under mörker och då är en industrimätare utan belysning helt värdelös.

Har likadan mätare som Joakim (dock med snyggare montering ;)) och den är mycket exakt i jämförelse med min Link databox och dess map-sensor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Pär Hylander
Raceputte

#17 Post by Pär Hylander »

Nej, inte alls. Det handlar snarare om att man ofta i denna eftermarknadsbilvärld får betala extra för design och varumärke. Vilket naturligtvis är helt ok att göra. Noggrannheten i de mätare som det pratas om här är antagligen helt ok

Argumentet mot industrimätare var att dom är fula (och antagligen inte lika monteringsvänliga som en för bilmodellen anpassad sak). Personligen tycker jag funktion är "vackert", vilket syns på min bil..... tycker det är extra skoj att med små medel få till en bil som kan framföras med samma varvtid som en "fabriksbil" som kanske är 5-10 ggr dyrare.

Det där med belysning var ett bra argument, det vill klart gärna ha i en gatbil. Den klassen jag tävlar i körs racen bara under dagsljus så jag har inget bekymmer med det.

Om vi går tillbaka till en intressant fråga, hur bra mätvärde har man nytta av igentligen? +-0,1 Bar, +-0,01 bar?
Pär Hylander

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#18 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Om vi går tillbaka till en intressant fråga, hur bra mätvärde har man nytta av igentligen? +-0,1 Bar, +-0,01 bar?
För mig räcker det med +-1 Bar... så att man vet om det finns någon bar i närheten så man kan svalka sig efter racen...;) :P

Sorry kunde inte låta bli...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gurra
Sponsor

#19 Post by gurra »

Hehe...

De flesta ställer trycket i nivåer om 0,1 bar. Mer exakt än så är inte riktigt rimligt.
Så jag antar att mätaren bör ha en noggranhet runt på 0,05 bar för att vara bra.

Fast än viktigare är då en bredbandslambda så man har koll på A/F-värdena. Turbotrycket varierar ändå så pass mycket beroende på växel etc. såvida man inte har en dyr EBC.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan Hovang
Carrera-Poster

#20 Post by Dan Hovang »

Pär Hylander wrote:Nej, inte alls. Det handlar snarare om att man ofta i denna eftermarknadsbilvärld får betala extra för design och varumärke. Vilket naturligtvis är helt ok att göra. Noggrannheten i de mätare som det pratas om här är antagligen helt ok
Vad som irriterar mej massor är att det ofta är helt omöjligt att separera diskussionen om vad som är funktionellt bra från vad som är mode- och stylingmässigt riktigt.

På en frågeställning kring turbotrycksmätare vill jag ju först ha klarthet i varför man behöver en och vilken prestanda den behöver ha. Sedan vill jag ha en lista på olika mätare med prestanda (inkl bild om nu fåfängan ska ha lite utrymme på slutet :wink:) så jag kan välja vilken som passar och så att jag förstår varför den passar.

Det sista man vill höra är att "märke xyz är bäst/snygg/image/styling/dubbla-avgasrör/neon-under-bilen" eller att "nisse som alla vet e coolst i stan kör med den, så då måste den vara bäst".

Visst kan folk som vill åka på vallåkraträffen och jämföra neonlysena under bilen göra det, det är ju trevligt att det finns folk som gillar det. Men det gäller ju att separera vad som är styling och vad som inte är det. Annars slösar man ju tid på att läsa saker som man är helt ointresserad av, vilket "läger" man än tillhör.

Nåja, denna min egen klagan på trådens metainformationen kanske inte tillför så mycket i diskussionen heller .. :oops: Städa framför egen dörr, eller hur var det ..

Bengt
Turbo-Poster

#21 Post by Bengt »

Inom 0,1 bar inklusive avläsningsfel. Dessutom tillräckligt snabb utan att för den skull vara darrig.
Tycker jag.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#22 Post by Tomas »

Ang. Gururacing..
Danno:s liv brakade i hop en gång varpå hans rörelse hamnade i svajning.
Nu skall allt vara i sin ordning, och hans affärer rullar på som vanligt.
Iaf. enl. ryktena på rennlist.
I vintras var det riktigt illa men du kan nästan alltid hitta färska trådar på Rennlist där folk har problem med hans leveranser.
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... p?t=162131 är denna veckas diskussion.
Danno är duktig och p.g.a sitt engagemang på Rennlist har han många anhängare, dock verkar han ha minst lika många besvikna kunder där han debiterat kreditkorten och månader förflutit utan leverans.
Men varför måste det vara antingen eller... här låter det som att ni med industrimätare tycker dåligt om de designade och hänvisar till dom som felaktiga..
Jag skrev "Korrekta mätvärden till ett rimligt pris".
Själv kör jag bil även under mörker och då är en industrimätare utan belysning helt värdelös.
Det är den största bristen med en industrimätare. Dock lider jag inte så mycket, mätaren används mest för att justera laddtryckregleringen vilket jag föredrar att göra i dagsljus. Nattetid vill jag helst hålla ögonen på vägen när laddtrycket passerar 1 bar.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Björn
S-Poster

#23 Post by Björn »

Dan har helt klart en poäng i sitt inlägg...

För min del så är inte utseendet eller monteringsvänligheten det viktigaste.

Jag vill ha en mätare som...

...visar ett korrekt värde med relativit liten felvising, 0,05-0,1 bar?.
...reagerar snabbt på förändringar
...visar värdet med en "stabil nål"
...gärna har nån salgs belysning, vilket jag inte tänkt på förrän Gustav nämde det.
...jag inte behöver betela en massa för märket.

BSR:s mätare verkar passa mig ganska bra så här långt sett, men kom gärna med fler förslag på bra mätare. Har inte tittat på industriella saker än men ska nog kolla prisbilden på dem med.

Ang chipp så känner jag till leverans problemen som guru har haft och kanske har. Har varit lite inaktiv på rennlist under sommaren annars så brukar jag läsa det mesta. Men det är ju förstås av stor vikt att grejerna levereras i hyfsad tid om man har betalt dem. Ska kolla lite på Vitesse's saker oxå.

Vad kör du själv med Tomas?

Mvh
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Daniel
S2-Poster

#24 Post by Daniel »

Har också hört att BSR:s mätare ska vara OK, hur som helst inom intervallet +/- 0,1 bar. Jag har därför inhandlat 1 st sådan idag för det mycket rimliga priset av 385:-. Jag har fått för mig att man kan fälla in den i blindluckan under radion och därmed slippa åbäket uppe på panelen. Nu tycker ni säkert att där kan man väl inte titta när man kör aktivt. Nej, helt riktigt, men jag tycker att det räcker att då och då säkerställa att turbon laddar 1,2 bar, eller vad man nu vill att den ska ladda. Jag har redan hunnit ställa in bilen för vinterförvaring, så montering och tester får vänta till våren. / Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

Tomas
Addict

#25 Post by Tomas »

Vad kör du själv med Tomas?
Hembränt....
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.

Björn
S-Poster

#26 Post by Björn »

Jag misstänkte det...

Har för mig att du och Bengt diskuterade det för ganska länge sen. Skaffade inte ni programvara från någon i USA för att kunna läsa av chip och sen göra korrigeringar i dem?

Orkade inte sätta mig in i det då eftersom jag inte ägde nån lämplig bil vid det tillfället men jag har ett svagt minne av det.

Finns själva chippen lättillgängliga? Tomma alltså...
Har även för mig att jag läst att de skulle vara svåra att få tag i.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Tomas
Addict

#27 Post by Tomas »

Det finns programvara för 911 som går att använda på 944 med lite tricks. Det går dock med en vanlig hexeditor vilket jag mest använder.

Tror att det är lite svårt att få tag i tomma chip, de är för omoderna, eftersom jag hade några liggande har jag inte forskat djupare.

Dan Hovang
Carrera-Poster

#28 Post by Dan Hovang »

Vad är det för chip? Storlek/kapsel?
Är det olika i olika modeller?

Tomas
Addict

#29 Post by Tomas »

Från och med 88 används 2764 (8kB) i DME.
KLR och DME före 88 använder 2732 (4kB).
Helst ska man väl använda kretsar klassade för minusgrader även om de flesta Porschar kanske inte vinterkörs.

Raukman
S2-Poster

#30 Post by Raukman »

Jag tror att jag har den coolaste mätaren! Ca 4" diameter och graderad i MVP, meter vätskepelare :lol:

mvh Peder

Post Reply