Förbluffande nog tycke jag det lät billigt. Jsg frågade vår lokala glasmästare att byta slitna rutan på 951an och han ojade sig och pratade om 9-10000. I nästa andetag pratade han om försäkring men det ville jag inte lyssna på eftersom rutan var sliten, inte trasig.
Pär Hylander
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Mårten wrote:Hmmm, tyckte oxå det lät billigt. Har hört liknande priser som Pär. Han jag frågade om pris började oxå snacka om försäkringsbolag... Undras just vad han menar?
Kanske att det är smidigare att slå in rutan och anmäla det som skadegörelse. De kan säkert punga försäkringsbolagen på mer pengar än vad de får från en vanlig kund.
Jag vet när morsan bytte ruta på sin bil så stog försäkringsbolaget för det, hon betalade bara självrisken på några hundralappar... Dom på glasfirman tyckte inte att hon skulle betala det själv utan hjälpte henne fylla i försäkringspapprena istället Men det kanske är olika beroende på försäkring o.dyl.
MVH
Christoffer Svensson
----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven
Kör din mosra Porsche? Det jag hört tidigare är att självrisken ligger på 3000:- och att rutan kostar 10000:-
Vissa glasmästare fixar allt med f-bolagen utan att man själv behöver göra något. Då är det lätt att tro att självrisken är den faktiska kostnaden vilket inte är fallet.
Glasfirmorna är nog glada över att få kunder, och får de bara betalt så kanske det inte spelar någon roll varifrån pengarna kommer. Naturligtvis beroende på hur rymligt samvete de har. Å andra sidan så verkar det som att "alla" gör så här och alla får även vara med och betala för jag tror inte försäkringsbolagen låter bli att kompensera genom höjda premier. Så vill man vara lite cynisk kan man säga att rutan redan är betald när man åker till glasfirman för att byta den. Frågan är hur rymligt samvete man själv har.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Jag vet inte i hur många trådar man diskuterar priserna på försäkringar, men de är många. Detta är nog den första som man diskuterar försäkringsbedrägeri i och det har jag inte sett innan. Ingen av er drar slutsatsen att det "rymliga samvetet" och premien hänger ihop...för övrigt så anser jag att hela tråden bör raderas eftersom det handlar om uppmaningar till bedrägeri.
Det som fick mig att reagera och starta tråden var att jag bytte framrutan på familjevolvon ( S60) i våras vilket kostade 1290:- vilket kändes bättre kostnadsmässigt... Sedan kanske jag skulle ha skrivit att det var självrisken som var 3110:- och inte rutans faktiska kostnad . Allt för ett stenskotts skull. Men det är väl därför man har glasförsäkring? Trodde inte det skiljde så mycket i pris som det tydligen gör mellan olika bilar .