Jag har en 944 -83 som ryker som ett gammalt lokomotiv... Jag tror att den får på tok för mycket soppa, hög CO-halt (späder ut oljan med bensin!) m.m. Den går inte på tomgång utan kräver mycket gas och går orent!
Bra komp, fördelarlock och tändstift bytta. Luftmängdmätaren verkar OK (utspänningen är rätt både "stängd" och "öppen") och insprutarna läcker inte...
Är det någon som har några tips som kan hjälpa min 944 att bli pigg igen
Felsökningen fortsätter, nedan en kort lägesrapport:
Blå-svart rök i stora mängder och hela tiden.
Motortempgivaren kollad - OK!
Startar lätt när den är kall, när den är varm krävs full gas och mycket nötande på startmotorn innan den hackar igång.
Mätning av bränsletryck (tryckregulatorn) har jag gjort med motorn avstängd - Verkar OK, men kontroll med motorn igång återstår...
Om röken är blå indikerar det något riktigt otäckt, men du säger ju att kompet är bra vilket är motsägelsefullt.
Om vi istället utgår ifrån att röken är mer svart än blå, borde det vara något med bränsletillförseln som du själv är inne på, vilket även startproblematiken indikerar eftersom den behöver fetare blandning för kallstarter.
Du bör vara felet på spåret. har du kollat alla stiften så det ser lika ut på alla fyra?
diesel låter väl knappast troligt med tanke på att oförbränd diesel ryker vitt å hans motor lär väl knappast förbränna några stora mängder diesel innan den lägger av? : ) förbränd diesel ryker svart.. så det så : ) eller du skojade kanske bara? hehe
sånt man lär sig när man meckar med ryska dieselvagnar vettu : )
men man ska inte skratta för mycket åt att tanka diesel för det året jag jobbade inom armén så var det enhel plouton med terrängbilar som vanligtvis går på 98oktan som "råkade" tanka diesel... de bilarna gick inge bra sen.. stackars volvomotorerna mådde inte bra av detdär ; )
Har kollat alla stift efter en stunds varmkörning (grannarna börjar nog undra om jag försöker förgifta dom) - Samtliga stift "svarta", ytterligare en indikation på för mycket soppa, eller hur?!
Det där med diesel är inte en så dum liknelse, det ser ut ungefär som när man startar en gammal diesellastbil när det är riktigt kallt, fast röken är mörkare.
Vore intressant att få tag på en databox till en 83:a (eller 84, ska vara samma har jag hört...) för att testa om det kan vara fel på min.
Någon som vet var man kan få tag på ett komplett kopplingschema för att kunna kolla kablaget
Felet satt i "tändstiftshattarna"! Det var ett intermitent fel som förvärrades när motorn blev varm. Så här funka det: Tändstiftshattarna skall normalt hålla ca 3kohm. Mina var 3 eller 8 eller oändligt antal kohm, deta fick till följd att i bland tände motorn på alla cylindrar och i bland på bara en. I snitt tände nog respektive burk varannan till var tredje gång varvid massa oförbränd soppa tändes och motorn rök och gick minst sagt orent!
Inhandlade nya tändstiftshattar på Porsche (original) för 145:- styck.