Porsche 944 turbo eller 951 om man så vill. Årsmodell 1988. Importerad av förre ägaren oktober 2002. Då hade den gått 17932 mil.
Han hämtade bilen i Tyskland och tog den på trailer hem och vidare direkt till Sandén i Göteborg med ordern "fixa det som behöver fixas" med remmar, oljor, översyn etc. Dessutom så försågs den med:
- 968-handtag
- Cupspeglar
- Nya Cup 1 fälgar och däck i lämplig storlek.
- Momo Millenium ratt + matchande växelspaksknopp
- Halo H4A tändstift
- Vita blinkers
- Sandéns chip
- Sandénmoddad wastegate
- Halvtaskig Panasonic stereo
- Servostyrningen renoverades oxå
Jag kontaktade Peter Sandén och frågade honom om vad han tyckte om bilen - "Det är en bra bil, den går bättre än min, köp den" sade han och det gjorde jag... Bilen var i mycket bra skick på nästan alla punkter. Allt elektriskt fungerade sånär som digitalklockan (förstås) samt bakrutetorkaren. Det fanns oxå rost runt den högra låskistan till baklckan som måste fixas. Jag köpte bilen 8 augusti 2005, då hade den gått 18800 mil.
Förarstolen var halvskinn med tyg i sitsdelen. Tyget hade spruckit och det var oxå en spricka i skinnet. Inte snyggt alls

Mitt försäkringsbolag (Trygg-Hansa) krävde immobilizer så en godkänd sådan monterades, Foxguard CL4. Bryter både bränslepump och tändning.
Lacken var inte direkt bländande blank om man säger så, lite dörruppslag, repor etc här och var men inget direkt allvarligt. Dock hade vä framskärm en taskigt lagad/lackad ca 5 cm stor bula.
Den första tiden bara KÖRDE jag med bilen, vilken underbar känsla at bara glida fram och ha enorma resurser när väl turbon började ladda. Att sedan bromsarna var lika häftiga som accet var ju liksom bara en bonus.
Eter att ha kört av mig det första "ruset" så började jag fundera på div åtgärder. Hade ju redan innan jag köpte bilen hittat detta forum så jag kude köpa en bakstam från en krockad bil och från den sågade vi ur plåten runt låskistan och svetsade i på min bil. Tack till Bertil, min duktige svetsarkompis! Det blev kanonbra. Nya låssprintar + packningar till bakluckelåsen inhandlades på PC.
Polertrissor och dundermedel införskaffades och nu skulle lacken putsas upp. Efter någr trevande försök på en provplåt gick jag lös på Porschen och det blev riktigt bra! Så bra att jag skippade planerna på att lägga 15.000 på en ny lack.
Fick problem med att växlarna blev allt svårare att lägga i. Backen var nästan omöjlig. Hade oxå hittat en spricka i gummit till vä drivaxeldamask. Båda sakerna fixade Sandén lätt. Växelproblemet var helt enkelt att en skruv som låser växelkorset bak vid lådan hade gängat upp sig. Lite Loctite på den så var det fixat.
Bytte även ut en trasig högtalare i det klangpaket (10 högtalare) som bilen hade. Olja + filterbyte sedan var det i stort sett dags för vintervila hösten 2005.
Mer kommer...