944 S1 -82 : Banvagnen 1. SÅLD.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#16 Post by Spånet »

Nu är ett dubbelt cigguttag monterat i hanskfacket monterat så Performanceboxen kan få lite kräm.

Smet förbi bilprovningen för en vägning av bilen, 1125 kg med halv tank exkl förare. Finns ju stort utrymme för lättning :)

Utförde en preliminär effekt mätning med boxen:

Power run: järnat på 2:a från ca 2000-6000 rpm = 99 KW på hjulen

Losses run: Koppla ur vid fullvarv på 3:an. det var här det blev preliminärt, svårt att hitta lämplig platt väg(var lite nedförsbacke) så "motståndet" blev mindra än vad det skulle vara.

Effekt på svänghjul: 126 KW, 171 Hk med chip och sportfilter.

Lars G

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#17 Post by Spånet »

Lite bilder från Mantorp:

Lars G
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Spånet wrote:Nu är ett dubbelt cigguttag monterat i hanskfacket monterat så Performanceboxen kan få lite kräm.

Smet förbi bilprovningen för en vägning av bilen, 1125 kg med halv tank exkl förare. Finns ju stort utrymme för lättning :)

Utförde en preliminär effekt mätning med boxen:

Power run: järnat på 2:a från ca 2000-6000 rpm = 99 KW på hjulen

Losses run: Koppla ur vid fullvarv på 3:an. det var här det blev preliminärt, svårt att hitta lämplig platt väg(var lite nedförsbacke) så "motståndet" blev mindra än vad det skulle vara.

Effekt på svänghjul: 126 KW, 171 Hk med chip och sportfilter.
Jag har inte ens någon "box" ännu men är iaf inne på att montera ett nytt cigguttag... verkar som det gamla originalet är för grunt för att de nya kontakterna skall sitta kvar vid bankörning (provade Torbjörn968as driftbox i våras och kontakten åkte hur hela tiden). JAG VILL HA EN "BOX"! :)

1125kilo är inte så illa! Min väger 1100 med 1/3 tank och utan förare.

Hmmm 21% effektförlust i drivlinan låter inget vidare... är det verkligen så mycket? Jag provade förresten som sagt Torbjörns driftbox och gjorde ett par repor med Powerrun läget. Hade ju inte vägt bilen så jag fick uppskatta vikten: 1200kg med mig i. Har för mig jag fick 120kw på bakhjulen då, antaligen är det nog lite högt räknat pga feluppskattad vikt. Det låter lite för bra för att vara sant annars. Vore intressant att väga bilen precis innan och göra om mätningen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#19 Post by Spånet »

patand wrote:
Spånet wrote:Nu är ett dubbelt cigguttag monterat i hanskfacket monterat så Performanceboxen kan få lite kräm.

Smet förbi bilprovningen för en vägning av bilen, 1125 kg med halv tank exkl förare. Finns ju stort utrymme för lättning :)

Utförde en preliminär effekt mätning med boxen:

Power run: järnat på 2:a från ca 2000-6000 rpm = 99 KW på hjulen

Losses run: Koppla ur vid fullvarv på 3:an. det var här det blev preliminärt, svårt att hitta lämplig platt väg(var lite nedförsbacke) så "motståndet" blev mindra än vad det skulle vara.

Effekt på svänghjul: 126 KW, 171 Hk med chip och sportfilter.
Jag har inte ens någon "box" ännu men är iaf inne på att montera ett nytt cigguttag... verkar som det gamla originalet är för grunt för att de nya kontakterna skall sitta kvar vid bankörning (provade Torbjörn968as driftbox i våras och kontakten åkte hur hela tiden). JAG VILL HA EN "BOX"! :)

1125kilo är inte så illa! Min väger 1100 med 1/3 tank och utan förare.

Hmmm 21% effektförlust i drivlinan låter inget vidare... är det verkligen så mycket? Jag provade förresten som sagt Torbjörns driftbox och gjorde ett par repor med Powerrun läget. Hade ju inte vägt bilen så jag fick uppskatta vikten: 1200kg med mig i. Har för mig jag fick 120kw på bakhjulen då, antaligen är det nog lite högt räknat pga feluppskattad vikt. Det låter lite för bra för att vara sant annars. Vore intressant att väga bilen precis innan och göra om mätningen. :)
KÖP en box, det måste varje respektabel "raceputte" ha.

Testet jag gjorde var allt annat än vetenskapligt då vägbanan lutade och det var en traffikerad väg, kommer att genomföras under lite mer kontrollerade former.

120 KW,163 Hk på bakhjulen låter mycket bra, vad är gjort på din bil?

Ja 944 är ju både bred och tung, ouups nu är den bara bred, men är inte det possitivt? :D :wink:

Lars G

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#20 Post by Spånet »

Snacka om att man är körsugen!!!!
Har nu mer aller mindre beslutat att det får bli PCSR nästa år så man får köra mera.

Lars G

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Spånet wrote:KÖP en box, det måste varje respektabel "raceputte" ha.
Jo det kommer bli en box... frågan är bara när. Det är ju ändock en respektabel summa att slänga ut och jag har ingen tjänstebil som jag behöver GPS till... :wink:
Spånet wrote:120 KW,163 Hk på bakhjulen låter mycket bra, vad är gjort på din bil?
Inget, motorn skall vara original. Därav att det låter lite FÖR bra tycker jag... :roll:

Bred bil är bara positivt när den syns i backspegeln på en annan bil... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#22 Post by Spånet »

patand wrote:
Spånet wrote:KÖP en box, det måste varje respektabel "raceputte" ha.
Jo det kommer bli en box... frågan är bara när. Det är ju ändock en respektabel summa att slänga ut och jag har ingen tjänstebil som jag behöver GPS till... :wink:
Spånet wrote:120 KW,163 Hk på bakhjulen låter mycket bra, vad är gjort på din bil?
Inget, motorn skall vara original. Därav att det låter lite FÖR bra tycker jag... :roll:

Bred bil är bara positivt när den syns i backspegeln på en annan bil... ;)
körde du både effek och förlust delen av testen?
Förlustdelen sparas som default tills man ändrar den.

Det är bra när breda bilar syns i backspegeln på smala så dom kan hålla undan när vi vill komma fram :D :wink:

Lars G

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

Spånet wrote:körde du både effekt och förlust delen av testen?
Förlustdelen sparas som default tills man ändrar den.

Det är bra när breda bilar syns i backspegeln på smala så dom kan hålla undan när vi vill komma fram :D :wink:
Näe körde bara effekt delen. Förlustdelen har ju ingen inblandning för att mäta effekten på drivhjulen. Det är ju bara om man vill veta effekten på svänghjulet som det spelar roll. :)

Det är lättare att ta sig förbi en smal bil tyvärr... det har du rätt i, era breda bilar skapar ju så lång omkörningsväg... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#24 Post by Spånet »

patand wrote:
Spånet wrote:körde du både effekt och förlust delen av testen?
Förlustdelen sparas som default tills man ändrar den.

Det är bra när breda bilar syns i backspegeln på smala så dom kan hålla undan när vi vill komma fram :D :wink:
Näe körde bara effekt delen. Förlustdelen har ju ingen inblandning för att mäta effekten på drivhjulen. Det är ju bara om man vill veta effekten på svänghjulet som det spelar roll. :)

Det är lättare att ta sig förbi en smal bil tyvärr... det har du rätt i, era breda bilar skapar ju så lång omkörningsväg... ;)
Vad jag menar är att har man gjort ett förlustrace så ligger det kvar och man kan ej göra en mätning på hjuleffekten förens man handgripligen går in och "nollar" förlusterna.

Lars G

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#25 Post by FSN »

Hur hanterar Performanceboxen luftmotstånd? Anger man CdA eller nåt sånt?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand »

Spånet wrote:Vad jag menar är att har man gjort ett förlustrace så ligger det kvar och man kan ej göra en mätning på hjuleffekten förens man handgripligen går in och "nollar" förlusterna.
Aha... hmm då kanske vi har en felkälla där... :oops: Fast jag vet inte hur inställningarna var när jag provade. Var ju ett tag sedan. Men får väl göra nya mätningar någon gång. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

FSN wrote:Hur hanterar Performanceboxen luftmotstånd? Anger man CdA eller nåt sånt?
Man mäter effekten på drivhjulen bara i förhållande till vikten.

Dock kan man göra en "förlustmätning" och då mäter boxen upp hur mycket bilen tappar i fart när man rullar och då kommer ju luftmotståndet också att spela sin roll i att bromsa bilen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#28 Post by Spånet »

patand wrote:
Spånet wrote:Vad jag menar är att har man gjort ett förlustrace så ligger det kvar och man kan ej göra en mätning på hjuleffekten förens man handgripligen går in och "nollar" förlusterna.
Aha... hmm då kanske vi har en felkälla där... :oops: Fast jag vet inte hur inställningarna var när jag provade. Var ju ett tag sedan. Men får väl göra nya mätningar någon gång. :)
18 Aug är ju ett bra datum för dylika tester! :)

Lars G

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#29 Post by Karl Birgander »

Spånet wrote:18 Aug är ju ett bra datum för dylika tester! :)

Lars G
Jo, man kanske kan använda publikinfartsvägen till lite sånt.... ska undersökas.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#30 Post by Spånet »

Karl Birgander wrote:
Spånet wrote:18 Aug är ju ett bra datum för dylika tester! :)

Lars G
Jo, man kanske kan använda publikinfartsvägen till lite sånt.... ska undersökas.
Ja om den är tillräckligt lång, förlustmätningen kräver ju lite sträcka.

Lars G

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]