Gör Porsche andra trafikanter till farliga förare?

924/928/944/968
Message
Author
Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#31 Post by Geson »

Freddan!

Du får göra en bedömning om du har någon chans innan. Sen kan kan du låtsas att du avstår från sånt trams som att raca vid rödljus.
Det gjorde jag häromdan när en Lambourgini Gallardo gled upp vid sidan och varvade. Jag gjorde en söndagsglidarstart medan Gallardon drog iväg som ett skott. Vem tror du kände sig löjlig?
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#32 Post by Pehr Johnsson »

Freddan: Då får byta till S2: Den piskar i alla fall 325/328 - E36 ;) Jag var ute och busade med svågern för nån vecka sedan, han var inte nöjd med sin 328 efter det :D :D (har hört ett rykte nu att den är till slau) :D :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#33 Post by Jon80 »

Någon mer som tycker fenomenet "Kolla vad bilen har i bakluckan" framkallas betydligt oftare med Porschen än med andra bilar? Och då oftast där det inte _går_ att köra om. Tex på 30-50 sträckor med refuger, eller varför inte vid 2+1 väg, där det är 2km till nästa dubbelfiliga sträcka?

Nästan varannan dag så får man en sådan bakom sig när man åker genom samhället. Lika kul är det varje gång när man väl är framme vid den lilla rondellen som leder ut på 90-sträckan, där man i god porscheanda inte behöver bromsa alls :twisted: :twisted: Sen ser man i backspegeln hur volvosarna pekar sina lysen rakt upp i himlen i någon tokvarvning för att snabbast möjligt hinna ikapp det som förlorades i deras bromsning inför rondellen *haha* :twisted:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Jag var ute och busade med svågern för nån vecka sedan, han var inte nöjd med sin 328 efter det :D :D (har hört ett rykte nu att den är till slau) :D :D :D
Det är ju bara att räkna: 944S2 211hk/1350kilo resp 328i 192hk/1500kilo... inte säker på vikten på bilarna, men ungefär är det väl så det ser ut... Så varför blev han besviken på sin 328? Inte ens på pappret ska den ha en chans. :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#35 Post by patand »

Jon80 wrote:Någon mer som tycker fenomenet "Kolla vad bilen har i bakluckan" framkallas betydligt oftare med Porschen än med andra bilar? Och då oftast där det inte _går_ att köra om. Tex på 30-50 sträckor med refuger, eller varför inte vid 2+1 väg, där det är 2km till nästa dubbelfiliga sträcka?

Nästan varannan dag så får man en sådan bakom sig när man åker genom samhället. Lika kul är det varje gång när man väl är framme vid den lilla rondellen som leder ut på 90-sträckan, där man i god porscheanda inte behöver bromsa alls :twisted: :twisted: Sen ser man i backspegeln hur volvosarna pekar sina lysen rakt upp i himlen i någon tokvarvning för att snabbast möjligt hinna ikapp det som förlorades i deras bromsning inför rondellen *haha* :twisted:
Det där känner man klart igen. Brukar när det händer ta det säkra före det osäkra och sänka till några km/h UNDER rådande hastighetsgräns... retar nog skiten ur den bakom och det känns som en lagom hämd för min nästan tillknycklade bakre kofångare... :twisted:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#36 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Jag var ute och busade med svågern för nån vecka sedan, han var inte nöjd med sin 328 efter det :D :D (har hört ett rykte nu att den är till slau) :D :D :D
Det är ju bara att räkna: 944S2 211hk/1350kilo resp 328i 192hk/1500kilo... inte säker på vikten på bilarna, men ungefär är det väl så det ser ut... Så varför blev han besviken på sin 328? Inte ens på pappret ska den ha en chans. :roll:
Därför att BMW ägare har en övertro på sina bilar??? Vad vet jag?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#37 Post by claves »

Får ni smisk av någon annan bil så kan man alltid tänka.. Med tanke på spenderade pengar och ålder på bilen så går den jävligt bra..

/Claves
Last edited by claves on 2007-07-19 13:54:35, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#38 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:
patand wrote:Det är ju bara att räkna: 944S2 211hk/1350kilo resp 328i 192hk/1500kilo... inte säker på vikten på bilarna, men ungefär är det väl så det ser ut... Så varför blev han besviken på sin 328? Inte ens på pappret ska den ha en chans. :roll:
Därför att BMW ägare har en övertro på sina bilar??? Vad vet jag?
Så är det säkert... ;)

Hmm såg nu att jag underskattade 328an... det är 193 hästar i den. 192hästar är det 325an som har. :)
Last edited by patand on 2007-07-19 13:05:15, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#39 Post by Petrus »

Jag upplever att den här sommaren har folk haft något bättre trafikvett än förra året - förutom MC-åkarna.
Här om kvällen var det 5 st racehojar ute i Stockholmstrafik. Dom körde som riktiga idioter. Omkörningar på fel sidor av refuger, gm busshållplatser osv. Man önskar inte att dom ska köra ihjäl sig förstås men det vore inte helt fel om dom skulle åka på en lagom snyting för att bli påminda om sin egna dödlighet. Och det innan dom kör på en cyklist eller fotgängare med barnvagn. // Petrus

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#40 Post by bill b »

Sportkombi Aero var knivigt för min S2. Det var helt jämt de första sekundrarna men uppe i lagom fart svischade jag förbi. Aerodynamisk fördel kanske och/eller dålig växling från hans sida?

Ett roligt rejs var mot en farbror i Fiat Barchetta. Där kunde jag dra ifrån, bromsa och växla ned och trots att ha kommer med 250 meters sats och plattan i mattan sticker man om.

Mest roligt är dock som flera av er har sagt när man har bakflåsare på sig inför en rondell och sedan bara köttar på. Har aldrig varit med om att någon bil har hängt på.
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

Jobe951
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2006-12-20 13:19:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kramfors
Contact:

#41 Post by Jobe951 »

Freddan wrote:Har ni märkt att på sista bitarna i tråden så handlar det mycket om att köra om och att det går fort....... då är det nästan uteslutande 951 ägare som pratar. (Missförstå mig inte bara, jag har inget emot er, så prata ni på)

Men vi med lite mindre motorstyrka som faktiskt har ibland djävulskt svårt att komma ifrån dom där lite vassare V70:orna och Aero:rna med familjefaren i, är inte så pigga på att bjuda till rejs när man vet att dom sitter där med sina hånskrattande äkliga leende när dom med marginaler kör ifrån en annan.

Nu har jag visserligen 190hk i min S, men dom därade V70 med lite smisk i har ju upp emot det samma om inte mer, så där blir det problem.
Där kan till ockmed en BMW 325/328 vara svåra att komma ifrån.

Så det kan vara där dom får för sig att det går bra att köra om en sådan Porsche...... för vissa människor kan inte se skillnad på en 924 och en 928.... än mindre 944 turbo eller inte!!

Fredrik
Ja det är ju precis det jag menar, många tror nog att min 951 med en bra bit över 300 hk är en 125 hästars 924. Det är ju det som gör att så många försöker köra om, för att dom ska kunna berätta för grannen att dom minsann dragit en porsche. Häromdagen när jag stod vid macken gick en gubbe förbi å sa: - Är det din 924? Gaaaaahhhhh!!!
944 turbo -89, maf-kit, KKK 27/8, chip, modifierat avgas, tial wg, 578 cc spridare, öppen vevhusventilation, ställbart laddtryck, innovate bredbandslambda.

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#42 Post by JDr »

Geson wrote:Freddan!

Du får göra en bedömning om du har någon chans innan. Sen kan kan du låtsas att du avstår från sånt trams som att raca vid rödljus.
Det gjorde jag häromdan när en Lambourgini Gallardo gled upp vid sidan och varvade. Jag gjorde en söndagsglidarstart medan Gallardon drog iväg som ett skott. Vem tror du kände sig löjlig?
:d=:

Precis så brukar jag oxå göra!
Skulle jag känna mig säkrare på min bil så kanske man skulle bjuda upp till dans någongång. Men tycker faktiskt det är roligare att köra EXAKT så fort som man får göra.
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#43 Post by Pehr Johnsson »

bill b wrote:Sportkombi Aero var knivigt för min S2. Det var helt jämt de första sekundrarna men uppe i lagom fart svischade jag förbi. Aerodynamisk fördel kanske och/eller dålig växling från hans sida?
Tror inte han sjabblade, det är några tunga rackare det där. Aeron ligger väl på ca 250 hästar och väger en bra bit över 1600 kilo!!

Tror att hur man än vänder och virider på siffrona så är Aeron tyngre per häst!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#44 Post by Geson »

Detta hände för ett par timmar sedan: På väg ut från Malmö norrut mot Lund. Kör i vänster körfält som går något snabbare än höger (vilket inte alltid är fallet). Rätt som det är slänger sig en T4 ut i luckan framför mig. När de andra framför honom ger plats drar han järnet. Jag hänger på. När det blir fritt i höger körfält kör han fortfarande kvar i vänster. Då vet jag att ax-provet har ändrat regler eftersom han inte kunde köra ifrån. Nu gäller vem fegar ut först! Jag gör några duttar på gasen (på 3:an) för att visa att jag tagit honom och lägger sen av. Jag vägrar att köra om på höger sida om det inte är tillåtet.

Det är de här fenomenen som kan göra en till en farlig bilförare. När hornen växer ut i pannan är det lätt att tappa omdömet. :twisted: Jag menar hur ska andra bilförare kunna inse att det kommer 2 idioter i +180 bakom dem. (jag körde INTE i 180) I Tyskland får man ju vara beredd men inte här.

För övrigt verkar den här tråden bli lika populär som "Carspotting".
Kör med omdöme pågar (och töser). En prestigeförlust är lättare att bära än att bli av med körkortet (eller livet för sig själv eller andra).
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#45 Post by Freddan »

Jag vill bara säga att jag håller helt med Geson...... när hornen växer så är det svårt att lägga band på sig själv och ibland går det fort då..... och efteråt ångrar man sig lite då man inser att det var dumt gjort.

Detta händer mindre och mindre när man efter några gånger har insett att om man håller sig lugn frånbörjan så brukar det gå bra.... och det är den andre som blir arg för att man inte ville bli ifrånkörd (tror dom iaf) :wink:

Och 328:an har 193hk, då är det 3 fler än vad jag har. Och vikten tror jag inte spelar så värst mycket roll i "trafik" rejs.

Fredrik.
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users