KW Variant 3 - duger det för banräcer???
-
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2006-10-05 00:13:18
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
KW Variant 3 - duger det för banräcer???
Fick en liten idé om att skynda på bygget av nästa säsongs räser och hinna köra lite redan innan denna säsongen är slut. Problemet är att det är så lång leveranstid på de mer namnkunniga grejorna från LEDA (Som återuppstått), HR, Bilstein mfl.
Det jag kan få tag på inom 3-4 veckor är KW's "Variant 3" som inte kommer ur deras racingkatalog utan är deras bästa grejor för gata vad jag förstått.
Är det nån som har erfarenhet av dessa grejor för renodlad bankörning??
Bu eller bä? Håller dom, räcker dom till etc ?
Jag ska inte ha stavarna kvar så jag hoppas dessa är avsedda för det...
Nu är jag inne på min rookiesäsong med PCSR och kan knappt köra bil än men jag vill undvika att måla in mig i nått hörn från början.
Även tips på vad annat som kan tänkas gå att skaffa fram snabbt är välkommet.
/Jonas
Det går tydligen att köra ganska fort på Ringen med Variant 3:
http://www.k300performance.co.uk/kw-sus ... rgring.htm
Det jag kan få tag på inom 3-4 veckor är KW's "Variant 3" som inte kommer ur deras racingkatalog utan är deras bästa grejor för gata vad jag förstått.
Är det nån som har erfarenhet av dessa grejor för renodlad bankörning??
Bu eller bä? Håller dom, räcker dom till etc ?
Jag ska inte ha stavarna kvar så jag hoppas dessa är avsedda för det...
Nu är jag inne på min rookiesäsong med PCSR och kan knappt köra bil än men jag vill undvika att måla in mig i nått hörn från början.
Även tips på vad annat som kan tänkas gå att skaffa fram snabbt är välkommet.
/Jonas
Det går tydligen att köra ganska fort på Ringen med Variant 3:
http://www.k300performance.co.uk/kw-sus ... rgring.htm
944S2, 964C2
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
I England skall dom tydligen vara väldigt populära bland folk som kör 968 sen skall det väl gå att ändra sättningen på på dom om man inte är nöjd med den som kommer från fabrik
Sen om det blir blir bättre än ett set Leda som är anpassade till din bil är ju frågan
Sen om det blir blir bättre än ett set Leda som är anpassade till din bil är ju frågan
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: KW Variant 3 - duger det för banräcer???
Jag har ingen erfarenhet av KW - men skulle gärna testa deras racinggrejor.Bigwiz wrote: Det jag kan få tag på inom 3-4 veckor är KW's "Variant 3" som inte kommer ur deras racingkatalog utan är deras bästa grejor för gata vad jag förstått.
Är det nån som har erfarenhet av dessa grejor för renodlad bankörning??
Var hittar man dom? Vem säljer i Sverige, etc?
Jag har också fått tipset att kolla på Moton:
http://www.motonsuspension.com/
Finns ett set till 944/968 (Under "Applications")
Fredrik Åberg
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: KW Variant 3 - duger det för banräcer???
Sandén har coiloversatser hemma, har för mig att det var HR som han hade på hyllorna...Bigwiz wrote: Problemet är att det är så lång leveranstid på de mer namnkunniga grejorna från LEDA (Som återuppstått), HR, Bilstein mfl.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: KW Variant 3 - duger det för banräcer???
EDIT texten på rätt ställe:FredrikÅ wrote:Jag har ingen erfarenhet av KW - men skulle gärna testa deras racinggrejor.Bigwiz wrote: Det jag kan få tag på inom 3-4 veckor är KW's "Variant 3" som inte kommer ur deras racingkatalog utan är deras bästa grejor för gata vad jag förstått.
Är det nån som har erfarenhet av dessa grejor för renodlad bankörning??
Var hittar man dom? Vem säljer i Sverige, etc?
Jag har också fått tipset att kolla på Moton:
http://www.motonsuspension.com/
Finns ett set till 944/968 (Under "Applications")
Ring till OCL Brorsson. Har för mig att de ha KW.
Ett gäng svenska 997 GT3 har monterat KW-grejor för körning på Ringen så det är nog inte dåliga saker.
[i]Speed is Everything[/i]
-
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2006-10-05 00:13:18
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: KW Variant 3 - duger det för banräcer???
OCL Brorsson har väl precis fått agenturen vad jag förstått... Jag tror man får räkna med ca 50 laxar för grejer ur deras racingserie, lite mycket för min smak när LEDA mfl går för halva det priset.FredrikÅ wrote:
Jag har ingen erfarenhet av KW - men skulle gärna testa deras racinggrejor.
Var hittar man dom? Vem säljer i Sverige, etc?
Har du abstinens redan???

944S2, 964C2
- TPR
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2007-01-20 22:49:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: KW Variant 3 - duger det för banräcer???
Men det är väl knappast racinganpassade satser, eller...?Erol wrote:Sandén har coiloversatser hemma, har för mig att det var HR som han hade på hyllorna...Bigwiz wrote: Problemet är att det är så lång leveranstid på de mer namnkunniga grejorna från LEDA (Som återuppstått), HR, Bilstein mfl.
/ Erol

Har du kollat med Forza? (Bilstein + H&R)
KW ska annars vara helt OK, har dock lite dålig koll på deras olika satser.
Ett råd om du ska köra racing hyfsat seriöst är att satsa på ett märke där du kan få bra support med renovering och ombyggnad.

Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se
-
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2006-10-05 00:13:18
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: KW Variant 3 - duger det för banräcer???
Frågan är om det är "Variant 3" eller värre grejor??? Det är alltså dessa grejor jag skulle kunna få tag på i tid, spricker det kan jag ju lika gärna vänta på rätt grejor för då kommer inte bilen på bana förrän 2008.Per Huzell wrote: Ett gäng svenska 997 GT3 har monterat KW-grejor för körning på Ringen så det är nog inte dåliga saker.
Dessvärre ser det ut som att "Variant 3" är gjorda för att behålla stavarna bak vilket jag inte har någon som helst lust med.
/Jonas
944S2, 964C2
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: KW Variant 3 - duger det för banräcer???
Helt rätt!TPR wrote: Ett råd om du ska köra racing hyfsat seriöst är att satsa på ett märke där du kan få bra support med renovering och ombyggnad.
Det dyker alltid upp en massa oväntade behov under säsongen...
Just därför så vill jag denna gång kika på något från en större (och mer
stabil) tillverkare än LEDA.
Vad folk kör med på sina GT3-or på Ringen är däremot inte så intressant
för mig, så länge som det inte är riktiga räsers.

Fredrik Åberg
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Har åkt duktigt fort på Franska vägar med en Engelsk rallychaffis (funderade på att köpa hans bil) med KW. Kändes som mycket bra kompromiss mellan gata/bana eller som jag inbillar mig att en "Nurnberg ring" sättning skall vara. Om detta blir för mjukt för Svensk bana vet jag ej och beskrivningen skall tas med en nypa salt eftersom jag då endast hade erfarenhet av min gröna mjuka.
Doktor Olsson i Örebro säljer.
//TL
Doktor Olsson i Örebro säljer.
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2006-10-05 00:13:18
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: KW Variant 3 - duger det för banräcer???
Ja, det tar minst 6 veckor att få fram Bilsteingrejor, vilket jag gärna skulle fortsätta köra på. LEDA verkar oxå ta lite mer tid än jag kan vänta.TPR wrote: Har du kollat med Forza? (Bilstein + H&R)
KW ska annars vara helt OK, har dock lite dålig koll på deras olika satser.
Ett råd om du ska köra racing hyfsat seriöst är att satsa på ett märke där du kan få bra support med renovering och ombyggnad.
Hinner jag inte få bilen klar till Kinnekulle 11-12/8 så känns det som att jag nästan lika gärna kan vänta till nästa säsong. Det är ju mycket mer än chassit som ska på plats då bilen är helt orginal idag. Resten av grejorna finns det dock material till redan.
944S2, 964C2
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Hade inte LEDA gått i konkurs?Highway wrote:I England skall dom tydligen vara väldigt populära bland folk som kör 968 sen skall det väl gå att ändra sättningen på på dom om man inte är nöjd med den som kommer från fabrik
Sen om det blir blir bättre än ett set Leda som är anpassade till din bil är ju frågan
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Dan Winberg wrote:Hade inte LEDA gått i konkurs?
www.leda.com wrote:We are are pleased to announce that Leda Suspension is back in business!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users