944 turbo motor i vanlig 944?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Aldormanndiobla
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2007-06-25 20:50:16
Contact:

944 turbo motor i vanlig 944?

#1 Post by Aldormanndiobla »

Hej,

Är det något problem att slänga in en turbo 944 motor i en icke 944 turbo bil?


//Rickard

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Det kan bli problem att besiktiga den.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

I övrigt så är det en del skillnader i el/avgasystem osv såklart... men inget oöverstigligt problem. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Rent tekniskt.. är motorfästen osv samma? Så att det 'egentligen' bara är att hinka dit en ny motor + avgassystem (med allt vad det innebär under huven då naturligtvis)??
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Så vitt jag vet är motorfästena samma. Blocket är ju samma så... :) Men iof så har jag ju haft fel förr... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#6 Post by Hampus »

Men får man göra så för Bilprovningen?
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#7 Post by Herman »

Hampus wrote:Men får man göra så för Bilprovningen?
Aja baja ! 8)
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Area 951 »

Hampus wrote:Men får man göra så för Bilprovningen?
Klart man får (eller ;), men man får ju inte överstiga original effekten, men vem vet att den gör det.
Turbon har ju finare avgasvärden så varför inte. Ingen kommer någonsin märka nått på bilprovningen. Det är det fina med att turbon sitter under insuget på dessa underskattade bilar :)

Hinka i den bara.

Jonas

PS: men tänk på att du måste byta växellåda till en från S2 eller turbo bara, annars håller det inte lång stund ;)
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by bill b »

Hur pass bra håller originalkopplingen för detta?
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by Freddan »

Hur kommer man annars runt bilprovningens regler.

Har för mig att jag sett 944:or med V8.... det var kanske inte i sverige!!?? :roll:

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Upptäcker bilprovningen det skiter det sig oavsett avgasvärden och effekt m.m. Med många bytta delar till samma som en turbo har och rätt papper från porsche kan det gå vägen. Men du lär åka på att ungefär bygga en 944 turbo i vissa avseenden innan de är nöjda.

Därmed inte sagt att man inte kan slinka igenom sbp med en jäkla massa flyt och 'kontakter'.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#12 Post by Richard »

Kärt barn, det finns många trådar kring liknande ämnen. Någon är jag själv pappa till. En turbomotor i en N/A bör varje besiktningsman reagera för. Det är en uppenbar förändring. En starkare sugmotor är inte lika uppenbar, men det är otillåtet om man inte följer de bestämmelser som gäller byte till starkare motor. I USA finns alla sorters varianter och tom färdiga kit för att byta till V8 att köpa. Men, motorlagstiftningen i USA är nästan lika liberal som vapenlagstiftningen, så där går det.

Jag tror en effektökning på 20% är laglig och kan godkännas. Läs mer på www.sfro.com.
Porsche-F-n

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users