Startproblem vid varm motor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Startproblem vid varm motor

#1 Post by Petrus »

:?:
Min 944 jävlas med mig när motorn är varm.
Man hör att bränslepumpen (antar jag) går igång och tändningslamporna tänds men motorn startar inte.
Först efter att bilen har fått stå och svalna ca 20min kommer han igång igen utan beskymmer.

Min 911 hade detta problem och då handlade det om bränsleflödet fick jag förklarat till mig av den legendariske Josef Ofner. Han installerade en spärr någonstans i systemet som gjorde att bränslet kunde inte rinna tillbaka till tanken. Typ. Jag vet att detta låter helflummigt.

// Petrus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Det låter inte alls helflummigt. Det finns något som på engelska heter fuelpressureackumulator (har jag för mig) som har till uppgift att hålla uppe bränsletrycket efter att man stängt av motorn. Om denna inte funkar som den ska så kan motorn bli tjurig att starta när den är varm, vår 924 har liknande problem som jag dock inte orkat ta tag i.

Jag skulle inte bli förvånad om det är denna eller motsvarande som strular för dig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#3 Post by Richard »

Har haft ett liknande fenomen på en tidigare 924 och en Ford Escort. I båda fallen var det spridare som läckte in soppa i cylindrarna och motorn blev sur. Torkade upp på en halvtimmes tid av sig själv och då gick det bra att starta. Byte av spridare löste bekymret.
Porsche-F-n

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Petrus »

patand wrote:Det låter inte alls helflummigt. Det finns något som på engelska heter fuelpressureackumulator (har jag för mig) som har till uppgift att hålla uppe bränsletrycket efter att man stängt av motorn. Om denna inte funkar som den ska så kan motorn bli tjurig att starta när den är varm, vår 924 har liknande problem som jag dock inte orkat ta tag i.
Jag skulle inte bli förvånad om det är denna eller motsvarande som strular för dig.
Finns det något enkelt sätt för en amatör att kolla upp om felet verkligen ligger i svikande bränsletryck?

Richard wrote:Har haft ett liknande fenomen på en tidigare 924 och en Ford Escort. I båda fallen var det spridare som läckte in soppa i cylindrarna och motorn blev sur. Torkade upp på en halvtimmes tid av sig själv och då gick det bra att starta. Byte av spridare löste bekymret.
Egentligen samma fråga som jag ställde till Patrik; är det enkelt att checka själv eller ska jag chansa och byta spridare?

Tack för era svar! :D
// Petrus

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#5 Post by Ionizer »

Enkelt som snus :)

1* Låt bilen stå med tändningen i läge 2 så pumpen går några sekunder extra innan du vrider till läge 3. Fungerar bara om pumpen går hela tiden neä tändningen är i läge 2, är lite osäker hur det fungerar på din. Om det hjälper så är det bränsletrycket.

2* Ta lös hela fuelrailen och låt spridarna sitta kvar i railen. Kör på startmotorn några sekunder och kolla sen så att det slutar komma bensin ur spridarna och inte sipprar fram små droppar.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Petrus »

Ionizer wrote:Enkelt som snus :)

1* Låt bilen stå med tändningen i läge 2 så pumpen går några sekunder extra innan du vrider till läge 3. Fungerar bara om pumpen går hela tiden neä tändningen är i läge 2, är lite osäker hur det fungerar på din. Om det hjälper så är det bränsletrycket.

2* Ta lös hela fuelrailen och låt spridarna sitta kvar i railen. Kör på startmotorn några sekunder och kolla sen så att det slutar komma bensin ur spridarna och inte sipprar fram små droppar.
Man tackar!

Det lät ju enkelt (till och med för mig dvs...).
Och om felet är spridarna så med metod 1 lär motorn blir riktigt sur, eller? Så jag borde testa denna metod när jag inte har bråttom någonstans!
:D // Petrus

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Petrus »

Har testat metoden nr 2.
Det är först vid sista läget jag hör att bränslepumpen går igång. Åtminstone någonting börjar tjuta i bakvagnen då... Innebär att jag kunde inte låta pumpen går innan starten skulle ske. Hmm... Då ska jag testa spridarna. // Petrus

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by ajan »

Hej Petrus!
Din styrbox (DME) drar ej igång soppapumpen via DME-relät förrän den får signal ifrån de båda hallgivarna i motorns bak-kant, (dvs de som talar om TDC -läge och varvtal på motorn för styrboxen). Detta är en säkerhetsgrej i Bosch senare Motronic system. (Därför startar ej soppapumpen i läge 2).

Om du fortfarande misstänker att FPR:en (Fuel pressure Regulator) är dålig så att soppan förgasas när motorn är varm och avstängd pga trycket sjunker (FPR:ens membran kasst) så gör istället så här!

Ryck ur säkring # 2 när tändningen är av. Starta bilen som vanligt. Antagligen så går det inte alls (eller så startar den en kort stund och dör) eftersom du ryckt ut säkringen till bränslepumpen. Hur som, minskar trycket nu i fuel-railen eftersom styrboxen öppnar spridarna men ingen bensin kommer. Du blir av med övertrycket som gjorde att inte tillräckligt med soppa kom fram till spridarna och bilen inte startade.

Sätt in säkringen igen och försök starta. (Bensinen som nu strömmar till Fuel-railen hinner ej förgasas). Om den då startar så kan du misstänka FPR:en igen.

Annars är bytet av FPR ganska enkelt, (töm bara bränsleledningen mha säkringen enligt ovan innan du börjar skruva bort FPR:en och koppla ur batteriet) En ny kostar ca 900 kr på mekonomen, jag har en gammal liggandes hemma tror jag, (ifall du bor nära Sthlm?) att låna.

Mvh / Anders
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by ajan »

Petrus!
Jag kom på en sak till. Har du kontrollerat DME-relät? Det är faktiskt möjligt att det bara är det som strular.

Jag vet inte exakt hur dina 'varm'-start problem yttrar sig. Men när du vrider på tändningen så strömsätts DME:n via DME-relät (via en diod i reläet som oxå kan vara dålig). Relät innehåller egenligen två reläer. När DME:n ser att motorn snurrar så sluter DME:n nästa relä oxå, som alltså strömsätter din bränslepump. Om reläet aldrig är bytt så kan det finnas oxid på kontakteringen inuti, lödningarna har blivit dåliga etc. När kontakter blir varma ökar då resistansen, och när pumpen skall starta (behöver lite extra ström då) så orkar den ej dra igång pga kontaktresistansen i relät. När relät svalnat efter 20 minuter så går allt bra!

Det simplaste är att skaffa ett nytt relä (ca en 100-lapp), annars kan man rycka ur relät och tjuvkoppla så att pumpen går även om du inte ens satt i tändningsnyckeln. Du skall då koppla ihop terminal 30, 87 och 87B i relälådan där reläet satt. (titta på det bortkopplade reläet som är numrerat på kontaktsidan). Det är ett ellände att komma åt på en tidig 944. Nu är datorn och bränslepump igång, och du kan dra igång startmotorn med tändningsnyckeln som vanligt.

Vad jag har försått så är det större schans att relät är dåligt än FPR:en. Så kanske skall du börja här. Jag har ett gammalt lagat relä som reserv i handskfacket.

Lycka till
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by ajan »

En sak till!
Bränslepumpen har en backventil oxå som skall hålla bränsletrycket uppe när motorn slås av. Så om det inte är DME-relä, FPR, läckande spridare så kan även din bränslepump bidra till problemen. Men den skall du kanske misstänka sist av alla :-)

Börja felsöka relät! Det är enklast och störst felkälla.
Last edited by ajan on 2007-06-26 09:48:24, edited 1 time in total.
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Petrus »

ajan wrote:Petrus!
Jag kom på en sak till. Har du kontrollerat DME-relät? Det är faktiskt möjligt att det bara är det som strular.

Jag vet inte exakt hur dina 'varm'-start problem yttrar sig. Men när du vrider på tändningen så strömsätts DME:n via DME-relät (via en diod i reläet som oxå kan vara dålig). Relät innehåller egenligen två reläer. När DME:n ser att motorn snurrar så sluter DME:n nästa relä oxå, som alltså strömsätter din bränslepump. Om reläet aldrig är bytt så kan det finnas oxid på kontakteringen inuti, lödningarna har blivit dåliga etc. När kontakter blir varma ökar då resistansen, och när pumpen skall starta (behöver lite extra ström då) så orkar den ej dra igång pga kontaktresistansen i relät. När relät svalnat efter 20 minuter så går allt bra!

Det simplaste är att skaffa ett nytt relä (ca en 100-lapp), annars kan man rycka ur relät och tjuvkoppla så att pumpen går även om du inte ens satt i tändningsnyckeln. Du skall då koppla ihop terminal 30, 87 och 87B i relälådan där reläet satt. (titta på det bortkopplade reläet som är numrerat på kontaktsidan). Det är ett ellände att komma åt på en tidig 944. Nu är datorn och bränslepump igång, och du kan dra igång startmotorn med tändningsnyckeln som vanligt.

Vad jag har försått så är det större schans att relät är dåligt än FPR:en. Så kanske skall du börja här. Jag har ett gammalt lagat relä som reserv i handskfacket.

Lycka till
Kanon! Stort tack för en tydlig beskrivning!
Jag ska testa efter jobbet idag. Jag bor i Aspudden, förresten.

// Petrus

Jens
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2007-04-19 11:56:40
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1988
Contact:

#12 Post by Jens »

Byt inte spridare direkt!
Jag hade tidigare en 924 -78 med ett väldigt liknande problem, den var nästan omöjlig att starta när den var varm och det luktade soppa när man försökte. Problemet kom sakta och blev värre och värre. Den bilen hade ju ett mekaniskt Kjetronic system så dom skiljer sig säker en del. Hursom så gick jag igenom en hel del i systemet såsom tryckreglering, kallstart och nån typ av backventil vill jag minnas. Det visade sig slutligen att det var spridarna, speciellt äldre bilar är rätt kinkiga med den "nya" torrare bensinen som säljs idag. Jag chockbehandlade med STP fuel additive, tror det var en svart flaska, efter en eller två tankar märkte jag tydlig skillnad och efter sex tankar var problemet borta. Efter det så körde jag kontinuerligt med lite STP i tanken och problemet återkom aldrig.

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Petrus »

Jens wrote:Byt inte spridare direkt!
Jag hade tidigare en 924 -78 med ett väldigt liknande problem, den var nästan omöjlig att starta när den var varm och det luktade soppa när man försökte. Problemet kom sakta och blev värre och värre. Den bilen hade ju ett mekaniskt Kjetronic system så dom skiljer sig säker en del. Hursom så gick jag igenom en hel del i systemet såsom tryckreglering, kallstart och nån typ av backventil vill jag minnas. Det visade sig slutligen att det var spridarna, speciellt äldre bilar är rätt kinkiga med den "nya" torrare bensinen som säljs idag. Jag chockbehandlade med STP fuel additive, tror det var en svart flaska, efter en eller två tankar märkte jag tydlig skillnad och efter sex tankar var problemet borta. Efter det så körde jag kontinuerligt med lite STP i tanken och problemet återkom aldrig.
Alright. Då ska jag ta och testa med det också. Kan STP ha skadliga effekter på motorn?
Jag ska besikta bilen på torsdag. Tror du att STP kan påverka CO-halten?

// Petrus

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Petrus »

Följdfråga Jens;

Är det STP Injection trim eller Injecton cleaner du syftar på? Enligt OKQ8 finns bara dom 2 från STP... // Petrus

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by Petrus »

Ah! Såg på STPs hemsida att Fuel Injector Cleaner är en svart flaska. Jag tror att jag har hittat rätt! // Petrus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users