Kupefläkt, bara farm luft

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
barqs
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2007-06-01 23:54:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg, Angered
Contact:

#16 Post by barqs »

:D Jag ser nu vad jag lyckats göra. Hehehe

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#17 Post by Pehr Johnsson »

Det är såå kul att vara lustig på andras bekostnad! :D :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
barqs
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2007-06-01 23:54:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg, Angered
Contact:

#18 Post by barqs »

F-n ta dej Pehr!! Läste din "bilråd" länk nu, och OJJJ vad jag blev sugen på att hämta min bil och börja pilla och köra!!! Klockan är dock 01:38 så det blir väl inget av med det.

Sen kanske jag ska vänta på att ägar bytet går igenom och skatten blir betald hehehe. Körde faktist från dina trakter i lördags när jag skule hämta den. Jag bor i göteborg och det blev faktist 40mil ganska exact ner till var porschen stod.

Kommer inte ihåg vad det hette men på gpsen så åker man enda ner till den nya bron och sedan upp igen, ser ut som et V på kartan, routen allså-

Men jag blev riktigt glad av att läsa din tråd :D Blev nu enu mer motiverad att fixa allt. Min nya lamphus motor borde komma till gbg imon, och värmeventilen har jag ju redan.

Mina bromsar var tydligen helt ny renoverade redan så det var ju bra :) Nu är det bara allt annat, men det är ju halva nöjet att se en sådan fin fin bil bli i "mint condition" igen :D:D

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by johan944 »

barqs wrote:Tack för alla svar. Har nu beställt ett sådan kors till växlingen. Ska ta en titt på fläkten under dagen.
Angående korset så rekomenderar jag att man tar ner lådan för att byta.

Det går not att göra det med lådan på plats men eftersom vissa av nultarna även är kulleder som inte går att byta och ramarna i länkaget på lådan inte går att köpa lösa så är det SÄKRASTE att ta ner lådan.

Detta säger jag av egna erfarenheter eftersom jag själv drog av en av dessa kulledsbultar vid återmontering av länkaget på lådan. Jag lyckades dock att få tag på en lös och begagnad del.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
barqs
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2007-06-01 23:54:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg, Angered
Contact:

#20 Post by barqs »

Hmm.. jag får la fråga runt lite om detta då antar jag. Min chef har en bil verkstad, kan ju kolla med han om han har lust att göra det. Låter lite för avancerat för min del.

När vi endå pratar om delar, en ny/beg instrument panel, var hittar jag det? Det är massa torr sprickor i den, ser inte så snyggt ut om man vet om det.

Mvh Jonas

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#21 Post by Maxx »

barqs wrote:Det är massa torr sprickor i den, ser inte så snyggt ut om man vet om det.
Det är "standardutrustning". Kanske inte massor, men en och annan. Tyvärr.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Maxx wrote:
barqs wrote:Det är massa torr sprickor i den, ser inte så snyggt ut om man vet om det.
Det är "standardutrustning". Kanske inte massor, men en och annan. Tyvärr.
Får du tag i en instrumentpanel utan torrsprickor så är det som att vinna högsta vinsten på lotto ungefär... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#23 Post by Magnus K »

johan944 wrote:Angående korset så rekomenderar jag att man tar ner lådan för att byta.

Det går not att göra det med lådan på plats men eftersom vissa av nultarna även är kulleder som inte går att byta och ramarna i länkaget på lådan inte går att köpa lösa så är det SÄKRASTE att ta ner lådan.
Jag håller med om att det säkraste sättet är att ta ner lådan, men vill säga att det brukar gå att ta ner växellänkaget med lådan på plats. (Gäller Audi-lådan, inte snailshell-lådan på 931or...)

Det är bara tre förband att lossa på, sen har man hela länkaget i handen. Se bilderna från min f.d. 924:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=03
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=04

Mvh
Magnus

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#24 Post by Pehr Johnsson »

barqs wrote:F-n ta dej Pehr!! Läste din "bilråd" länk nu, och OJJJ vad jag blev sugen på att hämta min bil och börja pilla och köra!!! Klockan är dock 01:38 så det blir väl inget av med det.

Sen kanske jag ska vänta på att ägar bytet går igenom och skatten blir betald hehehe. Körde faktist från dina trakter i lördags när jag skule hämta den. Jag bor i göteborg och det blev faktist 40mil ganska exact ner till var porschen stod.

Kommer inte ihåg vad det hette men på gpsen så åker man enda ner till den nya bron och sedan upp igen, ser ut som et V på kartan, routen allså-

Men jag blev riktigt glad av att läsa din tråd :D Blev nu enu mer motiverad att fixa allt. Min nya lamphus motor borde komma till gbg imon, och värmeventilen har jag ju redan.

Mina bromsar var tydligen helt ny renoverade redan så det var ju bra :) Nu är det bara allt annat, men det är ju halva nöjet att se en sådan fin fin bil bli i "mint condition" igen :D:D
Porsche är inspirerande!! :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#25 Post by johan944 »

Magnus K wrote:
johan944 wrote:Angående korset så rekomenderar jag att man tar ner lådan för att byta.

Det går not att göra det med lådan på plats men eftersom vissa av nultarna även är kulleder som inte går att byta och ramarna i länkaget på lådan inte går att köpa lösa så är det SÄKRASTE att ta ner lådan.
Jag håller med om att det säkraste sättet är att ta ner lådan, men vill säga att det brukar gå att ta ner växellänkaget med lådan på plats. (Gäller Audi-lådan, inte snailshell-lådan på 931or...)

Det är bara tre förband att lossa på, sen har man hela länkaget i handen. Se bilderna från min f.d. 924:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=03
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=04

Mvh
Magnus
Håller helt med dig magnus men med den länken som ska fästas på pasagerar sidan så kan det vara bra att fylla hålet med typ WD40 eller liknande (allt för att minska risken att man drar av skruven pga skit i gängorna) så säkraste metoden är ju att ta ner lådan och den lite mer vågade operationen är att ta ner enbart länkaget.

Behövs en låsringstång också, samt troligtvis en ny låsring om den gamla har rostat sönder. Viktigt att se till att det blir rätt storlek ANNARS TAPPAR MAN DEM "BAKRE" VÄXLARNA

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand »

johan944 wrote:Viktigt att se till att det blir rätt storlek ANNARS TAPPAR MAN DEM "BAKRE" VÄXLARNA
Been there, done that... :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#27 Post by Björn.C »

Med tanke på tripmätaren. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... dZViewItem

kommer nog att beställa en sådan jag också
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
barqs
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2007-06-01 23:54:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg, Angered
Contact:

#28 Post by barqs »

Björn.C wrote:Med tanke på tripmätaren. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... dZViewItem

kommer nog att beställa en sådan jag också
Så det är samma lilla drev för både mil & tripp mätaren då? Kanon isåfall.
Angående instrument panelen så ringde jag till porsche center här i gbg idag, dom ville ha 6,500:- för en ny. Så... Jag tror att jag kan leva med några sprickor :D

Idag kom växelkorset på posten, så jag antar att lamp motorn kommer på måndag då.

Tog en härlig sväng ner till älvängen idag och köpte pizza. Ja, när man nu har skaffat en porsche så är inte 3mil så långt att åka för en bit mat hahaha

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#29 Post by Björn.C »

hm, du bor inte långt ifrån mig, lägg gärna till i profilen vart du bor också, är från de trakterna från början
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
barqs
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2007-06-01 23:54:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg, Angered
Contact:

#30 Post by barqs »

Björn.C wrote:hm, du bor inte långt ifrån mig, lägg gärna till i profilen vart du bor också, är från de trakterna från början
Trollhättan :) Var faktist där och jobbade i 4 måndader vid spåret dom bygger. Körde dumper där, blev avskriven för 2 veckor sedan. Skönt att slippa pendla mer, tar ju drygt en timma på 45:an :/

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users