Start Problem..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Night944
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2007-03-26 20:13:06
Bilmodell: Porsche S2 -91
Location: Stockholm/ Bromma
Contact:

Start Problem..

#1 Post by Night944 »

Köpte en 944 från 86 för cirka en månad sedan, han köra ca en vecka å nu står den still :cry:
Körde hem från jobbet å allt gick fint, en timme senare skulle jag åka vidare då den EJ startade! starmotorn fungerar men det kommer bara en gnista från tändstiften. har kollat tänspolen och fördelardosan samt allt runt omkring där samt mätt och allt där stämmer!
I Förra veckan började jag mäta mig från tändspolen å uppåt mot databoxen som det stod att man skulle göra i manual å då F-n jag att det ej stämde när jag mätte mellan punkt 8 och 27, skulle ha fått utslag på 0,6 till 1,6 men fick nada!
Undrar då själfallet ifall någon vet vad det kan bero på lr om någon har haft samma fel? Har pratat med lite folk som säger att det kan bero på att den ej får bensin men tycker ej att det låter troligt efterson det éj kommer gnistor som det ska :!:
Kommer inte själv mycket längre nu så minsta lilla funderingen skulle uppskattas :wink:
/Carl

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#2 Post by Utzon.se »

Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Night944
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2007-03-26 20:13:06
Bilmodell: Porsche S2 -91
Location: Stockholm/ Bromma
Contact:

#3 Post by Night944 »

Tackar så mycket, ska kolla direkt imorgon:) nu kan man sova lite bättre inatt;)
Carl Pettersson
944s2 -91 Såld
944 -86 Såld
924 -80 Såld

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by xanlar »

om du vill snåla så kolla på skrotar eller sätt in en köpes annons här ifall det är givarna som är problemet.
Köpte 2st för 500:- här på forumet.

Annars kan det ju vara skönt att veta att man har nya, inte kul att bli ståendes. Utzon är riktigt bra att ha o göra med. på Bosh kostar de 2000:- styck och på PC 1500:- sist jag kollade så även fast det är dyrt så är utzon billigast

Fin bil förresten!
Andreas Larsen

User avatar
Moen
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2006-07-31 08:35:57
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Växjö
Contact:

#5 Post by Moen »

Har också haft (och har) problem med min 944. Samma fel som du. Mäter du 0 ohm på någon av sensorerna är felet givet. Byt sensorn och det funkar direkt. Jag hade felet själv tidigare.
Nu är det värre men det är en annan historia.

Night944
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2007-03-26 20:13:06
Bilmodell: Porsche S2 -91
Location: Stockholm/ Bromma
Contact:

#6 Post by Night944 »

[quote="Utzon.se"]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10702

http://www.utzon.se/udb/items.php?listgrp=16&item=299 [/quote]

Kollade nyss varv räknaren å när den står med tändningen på så hoppar varvräknaren mellam 0-200varv och när jag kör startmotorn så flackar den mellan 0-100varv
Varvräknaren är alltså inte helt död, mätte desutom och det går igenom!

Antar att det då inte är givaren, kan det vara databoxen??

Tack på förhand/Carl

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#7 Post by Bathory »

Om du fyller i vart i landet du finns så kan det hända att ngn kunnig bor i närheten & kan hjälpa till.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Night944
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2007-03-26 20:13:06
Bilmodell: Porsche S2 -91
Location: Stockholm/ Bromma
Contact:

#8 Post by Night944 »

[quote="Bathory"]Om du fyller i vart i landet du finns så kan det hända att ngn kunnig bor i närheten & kan hjälpa till.[/quote]

Själklart ursäkta!

andersg
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2006-02-14 02:26:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#9 Post by andersg »

Night944 wrote:Antar att det då inte är givaren
Det finns ju två givare. Har du Ohm-mätt båda?
Mellan 8 och 27, och mellan 25 och 26 på DME'ns kontaktdon.

Night944
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2007-03-26 20:13:06
Bilmodell: Porsche S2 -91
Location: Stockholm/ Bromma
Contact:

#10 Post by Night944 »

Jo precis fick nästan 2ohm på båda när jag mätte å det e ju nästan för mycket??
Carl Pettersson
944s2 -91 Såld
944 -86 Såld
924 -80 Såld

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#11 Post by Mats Jacobsson »

Tror jag ligger på 2 st i garaget, skall kolla
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Night944
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2007-03-26 20:13:06
Bilmodell: Porsche S2 -91
Location: Stockholm/ Bromma
Contact:

#12 Post by Night944 »

Liten sak är att givarna mätte 2kOhm var dvs 2000ohm, enligt serviceboken skall det vara mellan 600 och 1600 ohm(1,6kOhm) och signalen vara på 2volt topp till topp. Jag tror att Mats jacobsson upfattat fel, 2ohm dvs i stort sätt kortis
Carl Pettersson
944s2 -91 Såld
944 -86 Såld
924 -80 Såld

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by xanlar »

Men chansen att båda givarna har gett sig samtidigt är inte så stor. värdet ändras ju ifall den står mot en nock eller inte
Andreas Larsen

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

xanlar wrote:Men chansen att båda givarna har gett sig samtidigt är inte så stor. värdet ändras ju ifall den står mot en nock eller inte
Instämmer delvis, risken att båda är paj på en gång är nära noll. Då finns det istället skäl att misstänka fel på mätningen.

Restistansen i givarna påverkas inte av hur svänghjulet står i för hållande till givaren. Läget kan komma in och spöka till den om någon skulle få för sig att göra en impedansmätning av någon outgrundlig anledning.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Night944
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2007-03-26 20:13:06
Bilmodell: Porsche S2 -91
Location: Stockholm/ Bromma
Contact:

Start Problem

#15 Post by Night944 »

"Mätningen gjordes på givarna på kontakten i motorrummet som delades för att komma åt rätt stift och vid data boxen, därimellan kördes startmotorn så positionen för givarna mot kuggkransen har ändrats. Resistansen inte impedansen mättes med en FLuke 77, inga biltema grejor precis och var ca 2000ohm. Varje startförsök så kommer en burst (en snabb omgång ) ut från databoxen till tändspolen sedan inget mer. Mätt med oscilioscop på tändspoelns primärsida. Gnista syns även på tändstiften då sedan dött. Bytt tändspole, ingen skillnad. Bytt Fördelarlocket mot nytt då det var glapp.
frågor:
1/ Tips om hur man kan mäta på givarna under drift, Kontakthusen i motorrummet är inte möjliga att plocka isär.
2/ Vilka mer signaler/givare styr databoxen så den ger rätt gnistor?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users