Ingen gnista 944-83a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Ingen gnista 944-83a

#1 Post by tjörn »

Hej kan någon hjälpa mig att försöka få reda på varför jag inte har gnista. Har 12v till spolen. Vad kan det vara för fel. kanske hallgivarna eller boxen. och om det finns någon som vet snälla svara. tack på förhand. christer

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#2 Post by jerker67 »

rör sig varvräknaren när du kör startmotorn
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Mät upp vr-givarna vid svänghjulet, cirka 1000 ohm mellan två av stiften och ingen kontakt till det tredje stiftet (skärm).

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by tjörn »

jerker67 wrote:rör sig varvräknaren när du kör startmotorn
Nej det gör den inte

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by tjörn »

nej helt död

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by tjörn »

944_Driver wrote:Mät upp vr-givarna vid svänghjulet, cirka 1000 ohm mellan två av stiften och ingen kontakt till det tredje stiftet (skärm).

//Magnus
Vet du mellan vilka stifft dom yttre eller höger mitten???

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#7 Post by tjörn »

spelar det någon roll vilket stift jag utgårifrån eller tex vänster och till mitten

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by tjörn »

och så oavsett hur jag mäter så blir det motstånd mellan två stifft

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by tjörn »

539 ohm på den ena och inget på den andra

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by tjörn »

944_Driver wrote:Mät upp vr-givarna vid svänghjulet, cirka 1000 ohm mellan två av stiften och ingen kontakt till det tredje stiftet (skärm).

//Magnus
. Hej har du messenger så kan du lägga till min mail så går det lättare att fråga. Tack.

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#11 Post by jerker67 »

rör sig inte varvräknaren lite när dun kör startnyckeln är iaf en givare trasig..

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#12 Post by tjörn »

Nej den rör sig inte och den ena givaren är ohm 593 och den andra noll i ohm... Tack

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#13 Post by jerker67 »

det är ett tips jag fick av Sande'n när jag feksöker på min bil "944 vägrar starta"
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

tjörn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2007-03-22 17:26:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by tjörn »

Messenger???? om du har lägg till mig så kanske jag frågar mer om givarna och hur dom fungerar

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#15 Post by 944_Driver »

Ta det lungt nu! Det är en stund kvar till sommaren ;)
Här är en bild på hur givarna är kopplade hela vägen tillbaka till databoxen. Enligt den ska det vara stift 1 och 2 i kontakten ute vid givaren. Själv har jag inte kollat det utan istället bara mätt direkt i databoxens kontakt.
Image

När du skriver noll ohm, menar du verkligen kortslutning då? Min erfarenhet av denna typ av givare är att man får avbrott i de när de pajar så därför undrar jag.

Principen för givaren är att man har lindat en liten spole runt en magnet och när man drar en järnbit förbi får man en spänningspuls. Det man kan mäta upp är alltså resistansen i spolen. Skärmen till kablen ska ha oändlig resistans till båda ledarna som går till spolen.

//Magnus, (för trött för att förklara det på icq eller msn hela natten)
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users