Troligtvis har du bara torsionsstavar bak. Sitter det fjädrar också så är det ett eftermonterat coiloverkit.
Broberg wrote:
vad ÄR en torssions stav kan ni iofs bara svara på så förstår jag nog sen.. jag har inte riktigt greppat det och heller inte fått någon förklaring på det hela..
En torsionsstav är en rak pinne i fjäderstål. Bärarmen är fäst i en änden och den andra är fäst i chassit så att när bärarmen rör sig upp och ner så roteras pinnen. Funkar då som en vanlig fjäder.
boxsterpontus wrote:
Stick in huvet under bilen och titta efter
Troligtvis har du bara torsionsstavar bak. Sitter det fjädrar också så är det ett eftermonterat coiloverkit.
En torsionsstav är en rak pinne i fjäderstål. Bärarmen är fäst i en änden och den andra är fäst i chassit så att när bärarmen rör sig upp och ner så roteras pinnen. Funkar då som en vanlig fjäder.
Tack för svaret, nu blev jag 0,1 poäng smartare
kan inte sticka in huvudet under bilen.. den är för låg.. eller så har jag för stort huvud
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
det är torisions stänger bak, det är helt enkelt en stång som sitter fast i bägge ändarna, och är så pass lång att det vrider sig vid fädring, sitter fast med splines. Höjden på bilen går att justera genom att vrida stången ett hack till nästa splines.
Nu börjar det snart bli dax att inhandla dämpare och fjädrar fram och torsionsstav(ar?) bak..
så nu är frågan.. vad ska man ha?
måste tyvärr lägga mig på en låg prisnivå för dämpare o fjädrar.. (har dvs inte 15k för fjädrar o dämpare fram)
Koni?
Bilstein har jag hört från en lokal BMW racer att det är rent skit.. (i ban-samanhang) ..
Han rekommenderade Eibach, fast de kostar som han sa en ordentlig slant..
visst egentligen skulle jag ju kunna vänta o köpa ett par vettiga dämpare, ställbara leksaker.. Men mina dämpare är så slut nu så att man blir livrädd så fort det kommer ett gupp.
Fjädrar, vad? H&R?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
är orginal bromsar till en 944 NA kraftigt överdimensionerade?
och kan man skaffa nyare bromsok till en 82:a (pre 86)? Då mest för utseendets skull .. vem vill inte ha ett par klarröda ok som det står porsche på?!!
Det lutar åt LEDA eller AVO. Bra grejer, och hyffsade priser!
Och bromsar! Får du tag på turbo-bromsarna så är ju det inte fel!!
Men dina funkar antagligen rätt bra.
Ordentliga belägg (Performance Friction), bättre kylning, och rätt bromsteknik!! Sen bettar det alltid bra..
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
Jag är övertygad om att Bilstein, såväl som många andra stötdämpartillverkare, har olika produktserier, vissa serier passar nog bättre för banbruk andra.
Så jag tror att både Brobergs BMW-polare och Joakim har både rätt och lite fel.... t.ex att Bilsteins 996 supercupdämpare passar bra på banan medans deras billigaste dämpare till Ford Mondeo gör sig bättre någonannanstans.
Pär Hylander
Har den väl börjat slira så brukar det gå fort. När du har växellådan väck så passa på att byta koppling.
Sachs-kopplingen som sitter i min N/A verkar vara samma som till S2án och stå pall för 211 hästar. Satsa på en sådan, den bör stå pall för din trimning, verkar både billig & bra.