Drivknutar, växelådan, dämpare och fjädrar.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#16 Post by boxsterpontus »

Broberg wrote:Börjar bli lite konstig i huvvet..


men.. det är vanliga dämpare fram + fjädrar..

är det torsionsstavar och fjädrar bak eller vad?
Stick in huvet under bilen och titta efter :)

Troligtvis har du bara torsionsstavar bak. Sitter det fjädrar också så är det ett eftermonterat coiloverkit.
Broberg wrote:
vad ÄR en torssions stav kan ni iofs bara svara på så förstår jag nog sen.. jag har inte riktigt greppat det och heller inte fått någon förklaring på det hela..


En torsionsstav är en rak pinne i fjäderstål. Bärarmen är fäst i en änden och den andra är fäst i chassit så att när bärarmen rör sig upp och ner så roteras pinnen. Funkar då som en vanlig fjäder.
Pontus Borg

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#17 Post by broberg »

boxsterpontus wrote:
Stick in huvet under bilen och titta efter :)

Troligtvis har du bara torsionsstavar bak. Sitter det fjädrar också så är det ett eftermonterat coiloverkit.

En torsionsstav är en rak pinne i fjäderstål. Bärarmen är fäst i en änden och den andra är fäst i chassit så att när bärarmen rör sig upp och ner så roteras pinnen. Funkar då som en vanlig fjäder.

Tack för svaret, nu blev jag 0,1 poäng smartare :D


kan inte sticka in huvudet under bilen.. den är för låg.. eller så har jag för stort huvud ;)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

skipper
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

#18 Post by skipper »

det är torisions stänger bak, det är helt enkelt en stång som sitter fast i bägge ändarna, och är så pass lång att det vrider sig vid fädring, sitter fast med splines. Höjden på bilen går att justera genom att vrida stången ett hack till nästa splines.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#19 Post by broberg »

Nu börjar det snart bli dax att inhandla dämpare och fjädrar fram och torsionsstav(ar?) bak..

så nu är frågan.. vad ska man ha?
måste tyvärr lägga mig på en låg prisnivå för dämpare o fjädrar.. (har dvs inte 15k för fjädrar o dämpare fram)

Koni?

Bilstein har jag hört från en lokal BMW racer att det är rent skit.. (i ban-samanhang) ..
Han rekommenderade Eibach, fast de kostar som han sa en ordentlig slant..

visst egentligen skulle jag ju kunna vänta o köpa ett par vettiga dämpare, ställbara leksaker.. Men mina dämpare är så slut nu så att man blir livrädd så fort det kommer ett gupp.


Fjädrar, vad? H&R?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#20 Post by broberg »

Och Bromsar också...

är orginal bromsar till en 944 NA kraftigt överdimensionerade?

och kan man skaffa nyare bromsok till en 82:a (pre 86)? Då mest för utseendets skull :D .. vem vill inte ha ett par klarröda ok som det står porsche på?!!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#21 Post by spirou944t »

Hallå Broberg!!
Har precis diskuterat dämpare o fjädrar på Rejsa.nu!
Kolla min tråd :
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9881

Det lutar åt LEDA eller AVO. Bra grejer, och hyffsade priser!

Och bromsar! Får du tag på turbo-bromsarna så är ju det inte fel!!
Men dina funkar antagligen rätt bra.
Ordentliga belägg (Performance Friction), bättre kylning, och rätt bromsteknik!! Sen bettar det alltid bra..
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#22 Post by broberg »

Erik : tackar, måste nog regga mig o lägga mig i konversationerna på rejsa snart :D

ang. bromsar från turbo.. vad jag har förstått så passar inte skivor/ok från en turbo på en NA före 86.. av någon anledning..

och då jag kommer skrämma upp motorn till runt 300hk så måste jag ju ha bromsar som matchar effekten..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#23 Post by Joakim »

Bilstein är inte skräp, varken på gatan eller på bana.
Många racerporschar kör ju med Bilstein.

Själv har jag sådana dämpare, och jag har kört en del bana. Det ända jag kunde klaga på var i såfall däcken och min egna körförmåga.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#24 Post by Pär Hylander »

Jag är övertygad om att Bilstein, såväl som många andra stötdämpartillverkare, har olika produktserier, vissa serier passar nog bättre för banbruk andra.

Så jag tror att både Brobergs BMW-polare och Joakim har både rätt och lite fel.... t.ex att Bilsteins 996 supercupdämpare passar bra på banan medans deras billigaste dämpare till Ford Mondeo gör sig bättre någonannanstans.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#25 Post by Joakim »

Exakt Per, kunde inte sagt det bättre själv!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#26 Post by broberg »

så sant så sant.. därför försöker jag få så många åsikter som möjligt då jag inte har haft tillfälle att skaffa mig en egen åsikt!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#27 Post by Highway »

Om ni är med i PCS så anordnas en träff hos Forza i oktober om just chassie och dämpare, jag anmälde mig igår :d=:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Drivknutar, växelådan, dämpare och fjädrar.

#28 Post by Porrsche »

Broberg wrote:Min koppling har börjat slira ibland, så det kanske är dax att byta lameller i den också? Eller?

(edit : turbo-lamellerna funderar jag på eftersom jag kommer nog trimma min n/a lite, vill satsa på 200-220hk.. kommer bli dyrt men man vill ju ha en lite speciell bil :D )
Har den väl börjat slira så brukar det gå fort. När du har växellådan väck så passa på att byta koppling.

Sachs-kopplingen som sitter i min N/A verkar vara samma som till S2án och stå pall för 211 hästar. Satsa på en sådan, den bör stå pall för din trimning, verkar både billig & bra.

Lycka till!

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users