Nån som har en fungerande original taktventil/impulsventil för laddtryckstyrning liggandes.
Önskar köpa en sån.
MVH Thomas
Taktventil 95160611700
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2012-07-22 20:02:41
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Taktventil 95160611700
Det är väl samma magnetventil ( taktventil) som till SAAB turbo, t.om samma kontakt och du tar från en SAAB innan 86.
Du hittar den på 900 :ans kylarbalk sidan om tändspolen om du ev letar på skroten.
Du hittar den på 900 :ans kylarbalk sidan om tändspolen om du ev letar på skroten.
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2012-07-22 20:02:41
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Taktventil 95160611700
Jo har precis konstaterat det efter lite googlande.
Så jag hittade en T7 magnetventil på blocket som nu är beställd.
Tack för ett snabbt svar!
Så jag hittade en T7 magnetventil på blocket som nu är beställd.
Tack för ett snabbt svar!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Taktventil 95160611700
NEJ!Empparin wrote:Jo har precis konstaterat det efter lite googlande.
Så jag hittade en T7 magnetventil på blocket som nu är beställd.
Tack för ett snabbt svar!
Det är inte samma sorts ventil som Saab T7, utan samma som gamla 900 turbo fram till och med -92.
Detta är en T7-ventil:

Detta är från en og900, dvs samma som Porsche 944 turbo:

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2012-07-22 20:02:41
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Taktventil 95160611700
Det vet jag redan att T7 ej är samma modell men funktionen är den samma.
Hittade en nästan ny T7 för 200kr så därför blev det en sådan.
Hittade en nästan ny T7 för 200kr så därför blev det en sådan.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Taktventil 95160611700
Skillnaden, utöver den uppenbara olikheten i utseendet, är att det är olika resistans på dessa, vilket kan medföra att regleringen inte fungerar som det är tänkt.Empparin wrote:Det vet jag redan att T7 ej är samma modell men funktionen är den samma.
Hittade en nästan ny T7 för 200kr så därför blev det en sådan.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2012-07-22 20:02:41
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Sv: Re: Taktventil 95160611700
Jag får mäta upp och räkna ut effekten.Erol wrote:Skillnaden, utöver den uppenbara olikheten i utseendet, är att det är olika resistans på dessa, vilket kan medföra att regleringen inte fungerar som det är tänkt.Empparin wrote:Det vet jag redan att T7 ej är samma modell men funktionen är den samma.
Hittade en nästan ny T7 för 200kr så därför blev det en sådan.
Det viktiga är ju att det inte skiljer för mycket i effekt på den ny spolen, så att det blir mera
än vad pulsutgången klarar av.
Jag skall byta slangar nu så jag tänkte flytta ut magnetventilen samtidigt så får jag testa.
Eventuellt blir det nån typ av eftermarknads senare.
Måste bara få till mitt laddtrycksproblem först.
//Thomas
Who is online
Users browsing this forum: No registered users