Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Den nyinförskaffade 924:an är igång efter många års dvala. Startar lätt kall som varm och går fint på tomgång. Men vid belastning ca 3000-4000 varv och uppåt tappar den all ork och går ojämt. Även vid torrgas hörs att den inte vill gå bra på varv.
Har innan uppstart bytt bränslehuvud då de som satt var otätt. Även filter har bytts. Tycker mig känna att den blir sämre när den kommit upp i värme. Ventiler justerades igår utan några större justeringar.
Tankarna går som följer ang styrtryck och WUR.
WUR: Hade denna strulat och inte öppnat sig hade bilen gått i "kallläge" och högt styrtryck mer bensin och varit svårstartad varm. Men på varv/belastning borde det inte göra någon större skillnad
Är denna öppen hela tiden "varmläge" och lågt styrtryck borde bilen vara svårstartad kall men gå bra på varv/belastning.
Men då är det kanske så att styrtrycket generellt är för lågt och inte orkar förse motorn med rätt mängd bränsle vid belastning.
Har läst att man kan höja styrtrycket genom att chimsa fjädern på returventilen i bränslehuvudet för att spänna denna och ge högre mottryck i ventilen. Och eftersom bränslehuvudet är bytt kan ju detta vara något?
Har inte lekt så mycket med CO-skruven ännu men höjer den något styrtryck eller gör den så motorn bara får mer/mindre bränsle. Bör denna justeras med motor på eller av? Tänkte prova justera upp bränslemängden (skruva in skruven medurs) ett helt varv för att se om det gör skillnad?
Hoppas ni orkat ända hit och ger mig lite mer input och förslag. Vad borde jag börja med? Spridarna flödar jämt och bra spridarbild, tändning verkar vara i bra skick
( med brytare).
Mvh Fredde
Har innan uppstart bytt bränslehuvud då de som satt var otätt. Även filter har bytts. Tycker mig känna att den blir sämre när den kommit upp i värme. Ventiler justerades igår utan några större justeringar.
Tankarna går som följer ang styrtryck och WUR.
WUR: Hade denna strulat och inte öppnat sig hade bilen gått i "kallläge" och högt styrtryck mer bensin och varit svårstartad varm. Men på varv/belastning borde det inte göra någon större skillnad
Är denna öppen hela tiden "varmläge" och lågt styrtryck borde bilen vara svårstartad kall men gå bra på varv/belastning.
Men då är det kanske så att styrtrycket generellt är för lågt och inte orkar förse motorn med rätt mängd bränsle vid belastning.
Har läst att man kan höja styrtrycket genom att chimsa fjädern på returventilen i bränslehuvudet för att spänna denna och ge högre mottryck i ventilen. Och eftersom bränslehuvudet är bytt kan ju detta vara något?
Har inte lekt så mycket med CO-skruven ännu men höjer den något styrtryck eller gör den så motorn bara får mer/mindre bränsle. Bör denna justeras med motor på eller av? Tänkte prova justera upp bränslemängden (skruva in skruven medurs) ett helt varv för att se om det gör skillnad?
Hoppas ni orkat ända hit och ger mig lite mer input och förslag. Vad borde jag börja med? Spridarna flödar jämt och bra spridarbild, tändning verkar vara i bra skick
( med brytare).
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Utifrån din beskrivning sätter jag heder och ära på att du har ett tändningsproblem.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Nej, jag är inte så säker på det. Trodde de kunde vara att de satt dit en tändspole utan motstånd, men bytte till en med detta på idag. Men i och för sig kan skadan redan vara gjord och kondingen skadad. Hur yttrar sig det? Och var köper jag den? Biltema verkar ha tagit bort dessa.
Helt klart är att jag kan få bilen att gå bra på varv om jag ställer upp C/O skruven ca 1,5-2 varv. Men då luktar det väldigt fett om avgas och på tomgång tuffar bilen lite fint.
Kan också konstatera att den går mycket bättre medan den är kall. Jag börjar tro att det ändå är WUR:en som spökar. Har inte tagit loss och kikat på/i denna ännu.
Ös på med förslag.
Helt klart är att jag kan få bilen att gå bra på varv om jag ställer upp C/O skruven ca 1,5-2 varv. Men då luktar det väldigt fett om avgas och på tomgång tuffar bilen lite fint.
Kan också konstatera att den går mycket bättre medan den är kall. Jag börjar tro att det ändå är WUR:en som spökar. Har inte tagit loss och kikat på/i denna ännu.
Ös på med förslag.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
"Alla" tändsystem har en kondensator på 0,22 mikrofarad så du kan ta en från vilken bil som helst eller från gräsklipparen i brist på annat.
Fast dålig kondensator visar sig vanligen genom att motorn blir svårstartad och att material "vandrar" mellan brytarspetsarnas kontaktytor. Bytet av tändspolen har inte påverkat kondensatorn.
Har du mätt kamvinkeln? Den bör ligga runt 50 grader. Liten kamvinkel / stort brytaravståndger dåliga högvarvsegenskaper då tändsystemet inte hinner ladda upp mellan gnistorna.
Brukar det inte vara brytarlöst på en -79?
Fast dålig kondensator visar sig vanligen genom att motorn blir svårstartad och att material "vandrar" mellan brytarspetsarnas kontaktytor. Bytet av tändspolen har inte påverkat kondensatorn.
Har du mätt kamvinkeln? Den bör ligga runt 50 grader. Liten kamvinkel / stort brytaravståndger dåliga högvarvsegenskaper då tändsystemet inte hinner ladda upp mellan gnistorna.
Brukar det inte vara brytarlöst på en -79?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Nej kamvinkel är inte mätt. Och 79:an har brytare. Brytarlöst kom med 80 års modell. Har däremot justerat brytarspetsarna och provat både brett och tätt. Men ingen skillnad. Kör med nästan helt nya Biltema tändkablar men kvalitén är ingen höjdare. Ska försöka att försäkra mig om bra kablar när jag kan.
Men som sagt så går bilen helt klart bättre när den är kall. Och den startar utan problem varm som kall.
Nu sist när jag var ute för 10 min sen pillade jag en del på tändkablarna och såklart släppte någon i infästningen. Och WUR:en är hopplös att få bort utan att ta bort hela insuget. Sitter med spårskruvar och inte insexor som på senare modeller..
Men som sagt så går bilen helt klart bättre när den är kall. Och den startar utan problem varm som kall.
Nu sist när jag var ute för 10 min sen pillade jag en del på tändkablarna och såklart släppte någon i infästningen. Och WUR:en är hopplös att få bort utan att ta bort hela insuget. Sitter med spårskruvar och inte insexor som på senare modeller..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
"allmänt" styrtryck justeras på WUR och ingen annanstans. Den måste bort för ombyggnad för att man skall kunna justera trycket.
Sedan finns det ett internt tryck som säkert ligger rätt...
Skulle påstå att du har en taskig fördelare som inte ställer tändkurvan rätt. Säkert inte uppsmörjd sedan 85 eller så.
Ta bort, plocka isär, smörj (jag har en burk lithiumfett det går inte åt många duttar). Sedan har du löst ett av dina bekymmer. Jag är nog hemma rätt mycket nästa vecka så vi kan kolla upp styrtrycken då. Kom bara ihåg att motorn skall vara helt kall när man börjar kolla upp styrtrycken. Vart du inte gnistttrampare på heltid?
/Janne
Sedan finns det ett internt tryck som säkert ligger rätt...
Skulle påstå att du har en taskig fördelare som inte ställer tändkurvan rätt. Säkert inte uppsmörjd sedan 85 eller så.
Ta bort, plocka isär, smörj (jag har en burk lithiumfett det går inte åt många duttar). Sedan har du löst ett av dina bekymmer. Jag är nog hemma rätt mycket nästa vecka så vi kan kolla upp styrtrycken då. Kom bara ihåg att motorn skall vara helt kall när man börjar kolla upp styrtrycken. Vart du inte gnistttrampare på heltid?
/Janne
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Hallå. Nu har bilen fått förflyttat sig upp till min Lada. Bytte den mot 931:an som går som en dröm.
Jag är inne på samma spår som dig nu Janne. Fördelaren verkar strula. Igår så började varvräknaren göra konstiga ryck och då följde varvet/gången med denna. Gick allt sämre. Nu går bilen på 3 cyl men verkar inte hacka vid belastning. Alla stift har gnista.
Om du har tid någon kväll nästa vecka så får du gärna kika förbi (om bilen ska vara kall) Har inte utrustning än för detta. Vad menas med gnisttrampare?
Jag är inne på samma spår som dig nu Janne. Fördelaren verkar strula. Igår så började varvräknaren göra konstiga ryck och då följde varvet/gången med denna. Gick allt sämre. Nu går bilen på 3 cyl men verkar inte hacka vid belastning. Alla stift har gnista.
Om du har tid någon kväll nästa vecka så får du gärna kika förbi (om bilen ska vara kall) Har inte utrustning än för detta. Vad menas med gnisttrampare?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Varför skulle bilen gå bra om du höjer bränsleblandingen på CO skruven om det är tändningsrelaterat? Du skrev ju att den gick bra på varv när den fick mer bränsle.
Kanske är det ditt bränslehuvud som levererar för lite soppa vid högre belastning? Dvs "kurvan" på bränslemängden i huvudet kanske inte är som den ska.
Kanske är det ditt bränslehuvud som levererar för lite soppa vid högre belastning? Dvs "kurvan" på bränslemängden i huvudet kanske inte är som den ska.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Hej
jag tror att du blandat ihop styr och systemtrycket
höja systemtrycket = mer bränsle
högt styrtryck = lite bränsle
Mao. Så borde det vara fel på din wur, det bästa vore om du kunde låna någon manometer och koppla in så du kan mäta båda trycken.
/Joakim
jag tror att du blandat ihop styr och systemtrycket
höja systemtrycket = mer bränsle
högt styrtryck = lite bränsle
Mao. Så borde det vara fel på din wur, det bästa vore om du kunde låna någon manometer och koppla in så du kan mäta båda trycken.
/Joakim
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Ett fel på wur kan jag få till att visar sig som värmerelaterat, möjligen även belastninsrelatetat men var hittar ni kopplingen till varvtalet?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Hmm. Jag blandade nog ihop styr och systemtryck när jag skrev. Vet va dessa innebär. Men problemet(en) verkar vara flera eller vandra runt?? Bilen har inte rullat sen 03. Nu när den kördes upp gick den på 3 burkar men tvekade inte vid pådrag. Som sagt så flödar spridarna fint och jämt vid tvångskörning. Har hittat en felkälla iaf. Ingången för vacumet i fördelaren var aningen böjd och läckte in luft. Men sög jag i slangen så rörde sig i alla fall tändningen. Har beslutat att bygga om tändsystemet till brytarlöst med en Audi fördelare och tändmodul från Biltema. Får se om detta löser problemet. Bara det att jag har jour hela veckan och kommer inte från byn. Får avvakta tills nästa vecka..
Tack för all input. Kom med mer så löser vi detta och får ut en 924 till i trafik!
Mvh Fredde
Tack för all input. Kom med mer så löser vi detta och får ut en 924 till i trafik!
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Förresten så tog jag av WUR:en och kikade den. Såg ren och fin ut och när jag mätte upp den stämde värdena fint. Dock funktionstestade jag den ej, den såg så ren och fin ut och ingen skit i silen. Bytte även till rätt typ av fästskruvarna så den går att demontera utan att ta av insug..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Tror det är svårt att se om den fungerar visuellt, som sagt är det inte helt otroligt om den skulle vara defekt efter 35årFreddie_81 wrote:Förresten så tog jag av WUR:en och kikade den. Såg ren och fin ut och när jag mätte upp den stämde värdena fint. Dock funktionstestade jag den ej, den såg så ren och fin ut och ingen skit i silen. Bytte även till rätt typ av fästskruvarna så den går att demontera utan att ta av insug..
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Så sant. Ska börja med att fixa till fördelare och brytarlöst så får jag fortsätta med bränslesidan om problemen fortskrider.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Tankar/input vid felsökning 924 N/A 79
Hittade ännu ett fel på fördelaren vid närmare inspektion. "Jord?" Flätan som fäster i bottenplattan från höljet satt bara i några få trådar. Började även försöka få bort nedre drivkugget men utan ordentligt dorn gick det inget vidare. Detta måste ju bytas vid operation brytarlöst om det blir Audi fördelare. Får se vad som finns på skroten på Måndag. Har även ett Audi spjäll liggandes från en 5cyl 2,3:a som rent visuellt ser ut art passa. Detta har väl större spläll? Ska prova montera detta.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users