Uppdaterat 924S

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
eleven
NA-Poster
Bilmodell: 924s
Årsmodell: 1987

Uppdaterat 924S

#1 Post by eleven »

Hej
Nu har min 924s som jag köpte nyligen blivit ompysslad.
Bromsar, remmar, vätskor, mm.
Jag pendlade med den i förra veckan, nio mil om dan, mycket trevligt :D
Det jag inte gillade var att tempmätaren var lite "orolig", tempen smög sig sakta upåt mot strecket före rött. Mätaren hoppade en del också, så i morse åkte jag ner till garaget för att stoppa i en ny termostat. Det var inga större problem att få ut den gamla men den nya hade en tjockare packning så låsringen gick inte att få ner i sitt spår men jag hade inget val så jag fick montera låsringen i alla fall.
Jag tror inte att det skall vara några problem. Värre var när jag skulle lufta systemet det kändes som en evighet innan termostaten öppnade, man är ju livrädd för att blåsa toppen.

Nu har jag varit ute och kört två långa turer och mätaren ligger lite under "normal" i landsvägsfart och rakt upp på normal i stadstrafik, nålen som tidigare hoppade är helt still.
Det ända som är helt nytt är att kylfläkten startar ett tag efter att jag stannat motorn och det är väl okey men den går länge typ 30min!!!
Vad säger ni är det någon givare som har fått fnatt? Tidigare startade bara fläkten ner den kom upp på rött och då sjönk nålen fort ner.
Det blev en lång beskrivning men vad tror ni om min fläkt som går länge efter stopp??
Termostaten är en 80 graders.

Hälsningar Per

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

Re: Uppdaterat 924S

#2 Post by Janne J »

Jag upplevde också att min tempmätare var "livlig". Bytte o-ringarna i oljekylaren så jag slapp olja i kylvattnet, bytte termostat, spolade kylen med maskindiskmedel, bytte termokontakten till fläkten. Nu är det mycket stabilare mätarutslag.
Luftningen av systemet var inte snabb, jag hade luftningsskruven öppen och fyllde på små slattar i expansionskärlet tills det till slut kom kylvätska ur avluftningen. Det tog lång tid, säkert ½ timme innan all luft var borta.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#3 Post by Erol »

eleven wrote:Det ända som är helt nytt är att kylfläkten startar ett tag efter att jag stannat motorn och det är väl okey men den går länge typ 30min!!!
Inte ovanligt att dessa thermokontakter ger upp, jag har bytt 4-5 st på lika många bilar.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

eleven
NA-Poster

#4 Post by eleven »

Hej
jag var ute på en "testrunda" nu precis,tempmätaren är stabil,den gick upp lite när jag ligger på femman i lägre hastigheter. Men sjunker när ökar varvtalet.
När jag kom hem och öppnade huven så är kylaren kall, så termostaten har inte öppnat :?: :?:
yttertemperaturen låg på 4grader.

Kan det vara möjligt, jag körde den rätt hårt i början på motorvägen men tog det lugnt på slutet.
Termostaten är på 80c.
När jag gick ut efter några inuter så hade fläkten startat, den stannar när jag sätter på tändningen.
Vad tror ni om det??
Imorgon bitti blir det upp till bevis, jag är allergisk mot bilar som går varmt :cry:

Hälsningar Per
Hjärup

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

#5 Post by Janne J »

Kolla en gång till så att det inte är luft i systemet, det kan bli konstiga effekter om vattnet inte cirkulerar överallt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#6 Post by 944_Driver »

Du skriver att du hade problem med packningen runt termostaten. Fick du det tätt eller läcker det lite runt tror du?

Kolla sedan så kontakten till tempgivaren i toppen är skapligt fräsch, en massa oxid och skit här kan ge felvisning, lika så jordfel och andra elfel inne under instrumentbrädan. 924 och tidiga 944 har ett rätt taffligt elsystem där saker och ting gärna börjar glappa och spöka, efter 85.5 känns det lite mera genomtänkt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

eleven
NA-Poster

#7 Post by eleven »

Hej
Jag fick tätt, men packningen bygger så mycket så att spärrningen inte gick i spåret.
Borde det inte vara ett by pass hål i termostat kroppen?
Jag har ett annat fel också, som vinter pendlare uppskattar jag att bilen har eluppvärmd banditattacker.
Men jag har tyvärr inte lyckats få igång den relät klickar och värmeslingan är ohm mätt.
Några tips?

Per

eleven
NA-Poster

#8 Post by eleven »

Körde till jobbet imorse allt gick bra, lite konfunderad av att tempmätaren föll något när jag drog ner på värmen??
Annars stadig tempmätare, fläkten sta :#944burn: rtar ett tag efter att jag stängt av och stannar när jag går ut och sätter i nyckeln, jag skall ta tag i felsökning på givaren till fläkten.
Annars mycket trevligt att köra till jobbet i bilen, det skall bli kul att se vad den drar när jag puttrar tor hjärup-trelleborg.

Per

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#9 Post by patand »

eleven wrote:som vinter pendlare uppskattar jag att bilen har eluppvärmd banditattacker.
:shock: Jag uppskattar sällan banditattacker öht... men smaken är väl olika antar jag. :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

#10 Post by [Bobo] »

patand wrote:
eleven wrote:som vinter pendlare uppskattar jag att bilen har eluppvärmd banditattacker.
:shock: Jag uppskattar sällan banditattacker öht... men smaken är väl olika antar jag. :mrgreen:
+1
Speciellt de eluppvärmda banditattackerna...
Men om jag ska bli attackerad av någon, så ser jag gärna att det är riktiga banditer som ligger bakom.
Hatar att bli attackerad av folk som inte vet vad dom sysslar med...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

eleven
NA-Poster

#11 Post by eleven »

Hej
Nu rullar bilen dagligen och den går fantastiskt bra, även "tempmätaren".
Idag så kunde jag inte låta bli att testa originallarmet, förra ägaren hade klipt av ledningen till tutan.
Efter att ha kopplat in tutan så aktiverade jag larmet med nyckeln i skärmen.
Jag hade läst i handboken att larmet ljuder i ungefär trettio sekunder om någon av dörrarna öppnas.
Efter att dörren öppnats så drog tutan igång i ett konstant bröl och efter fyrtiofem sek pallade jag inte trycket och gjorde som förra ägaren, fram med med avbitaren och tystade eländet.
Jag får väl se om jag ger mig på det igen?
Som jag har nämnt tidigare så går kylfläkten igång efter att jag stängt av motorn.
Nu ikväll gick jag ut en sväng och hörde att att fläkten gick, tidigare så har det lösts med att jag sätter på tändningen så stannar fläkten. Men nu övergick fläkten till maxläge, det har hänt tidigare när bilen har varit varm. Men nu hade den stått i flera timmar??
Jag väntar på en ny givare från Utzon men börjar tveka på om det är där felet sitter, kan det vara rälet.

Vad tror ni???

Hälsningar Per

eleven
NA-Poster

#12 Post by eleven »

Hej
Ingen här som besitter kunskap om larmet?
Jag har fler frågor, från att ha gått välbalanserat och jämnt så helt plötsligt känns den lite ryckig/obalanserad. Det ända jag kan tänka mig är att några vikter losnat på något hjul.

Vad tror ni??

Per

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

#13 Post by [Bobo] »

eleven wrote:Hej
Ingen här som besitter kunskap om larmet?
Jag har fler frågor, från att ha gått välbalanserat och jämnt så helt plötsligt känns den lite ryckig/obalanserad. Det ända jag kan tänka mig är att några vikter losnat på något hjul.

Vad tror ni??

Per
Bästa sättet att få svar är att starta en tråd där problemet beskrivs i korthet i ämnesraden. :wink:
T.ex "Problem med vibrationer" om det är det du har frågor om...

Har dessvärre inga inputs att ge vad gäller dina bekymmer i övrigt.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Sultanen
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#14 Post by Sultanen »

Är det termokontakten i kylaren du beställt ifrån utzon? Du kan ju testa din befintliga för att se om den fungerar? Har för mig att den bara slår till/från så enklast är att doppa den i hetvatten och göra en diodmätning med multimetern. Sen kan du ju hälla i kallt vatten fram till du märker att den slår av. Mät temperaturen och se om den stämmer överrens med specifikationerna så har du funktionskontrollerat brytaren =)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

Ragnar Joensen
Addict
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

#15 Post by Ragnar Joensen »

Min erfarenhet med temp.indikatorn, är att den visar bara ett lite område, typ 85 grader till 100 grader, och därför varierar ganska mycket, jämfört med andra bilar.

Om det skall vara så vet jag inte, men jag har kört på bana och varvat ganska hårt, och det var inga bekymmer med att den gick för varm. Vid stillastående, t.ex. vid slalomkörning, där man inväntar sin tur, kan den bli varm och när fläkten då startar, kyls den när ordentligt.
Porsche fantast !

968 1992

Post Reply