Spänningsfall 924
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Spänningsfall 924
Hej, mitt problem är inte akut och har pågått en ganska lång tid men jag har inte oroat mig allt för mycket, men nu när det snart är vinter vill jag att allt ska vara schysst. Gäller en porsche 924 82.
Mitt problem ligger i spänningsfall i elsystemet. Voltmetern hoppar och beter sig som om väldiga spänningsfall uppkommer när strömförbrukare går på, allting fungerar och batteriet laddar (iaf så mkt att man alltid kan starta igen och köra vidare). Laddlampan är med och lyser lite svagt ibland också. Allt verkar vara oberoende av varvtal, motorväg eller statskörning mm.
Symtom:
- kraftiga spänningsfall i voltmetern inne i bilen, pulserar 1-2 volt i takt med ex blinkers. Tappar ca en volt om man slår på defogger/elruta bak. Samma med ögonlock och halvljus.
- helljuset kan ibland pulsera lite vid körning
- radion startar om ibland pga spänningsfall när man slår på kraftiga strömförbrukare- liknande det som ska/händer när man startar. (den stängs av när startmotorn jobbar och kommer på när motorn går)
- svagt sken iblan från ladd/batteri lampan på instrument brädan
- eventuellt svårtstartad/svag i startmotorn, den har alltid startat men inbildning eller inte så känns det som att den drar runt lite segare ibland.
Fakta:
- problemet gäller olika batterier
- bilen har körts i månader och allt "fungerar"
- vid tomgång ca 13,5 -14 v mätt på batteriet, ökar ej med högre varvtal
- voltmätare i bilen vid tomgång visar ca 13-14 utan några saker påslagna, tappar lite för halvljus, lite för radio, ca 1,5 v för full fläkt mm och kan vara nedåt 8-10 ibland/längre stunder.
- spänningen mätt på batteriet med motorn på tomgång och mycket saker påslagna ger endast ett litet spänningsfall säg 0,5v, till ca 13-13,5v
- utan motor påslagen men tändning är spänningen mätt på batteriet ca 12,5v, voltmeter inne i bilen visar en v mindre, ca 11,5v.
- Voltmetern inne i bilen är mätt med digital voltmeter och visar "rätt"
Frågan är hur jag går vidare med detta och får fart på elen och om dessa kraftiga spänningsfall är normala?
Jag är rädd att jag i vinter kommer använda många strömförbrukare och belasta systemet hårt och då önskar jag få full fart i det.
Bara att fråga om ni behöver mera underlag för att kunna ge ett tips.
Mitt problem ligger i spänningsfall i elsystemet. Voltmetern hoppar och beter sig som om väldiga spänningsfall uppkommer när strömförbrukare går på, allting fungerar och batteriet laddar (iaf så mkt att man alltid kan starta igen och köra vidare). Laddlampan är med och lyser lite svagt ibland också. Allt verkar vara oberoende av varvtal, motorväg eller statskörning mm.
Symtom:
- kraftiga spänningsfall i voltmetern inne i bilen, pulserar 1-2 volt i takt med ex blinkers. Tappar ca en volt om man slår på defogger/elruta bak. Samma med ögonlock och halvljus.
- helljuset kan ibland pulsera lite vid körning
- radion startar om ibland pga spänningsfall när man slår på kraftiga strömförbrukare- liknande det som ska/händer när man startar. (den stängs av när startmotorn jobbar och kommer på när motorn går)
- svagt sken iblan från ladd/batteri lampan på instrument brädan
- eventuellt svårtstartad/svag i startmotorn, den har alltid startat men inbildning eller inte så känns det som att den drar runt lite segare ibland.
Fakta:
- problemet gäller olika batterier
- bilen har körts i månader och allt "fungerar"
- vid tomgång ca 13,5 -14 v mätt på batteriet, ökar ej med högre varvtal
- voltmätare i bilen vid tomgång visar ca 13-14 utan några saker påslagna, tappar lite för halvljus, lite för radio, ca 1,5 v för full fläkt mm och kan vara nedåt 8-10 ibland/längre stunder.
- spänningen mätt på batteriet med motorn på tomgång och mycket saker påslagna ger endast ett litet spänningsfall säg 0,5v, till ca 13-13,5v
- utan motor påslagen men tändning är spänningen mätt på batteriet ca 12,5v, voltmeter inne i bilen visar en v mindre, ca 11,5v.
- Voltmetern inne i bilen är mätt med digital voltmeter och visar "rätt"
Frågan är hur jag går vidare med detta och får fart på elen och om dessa kraftiga spänningsfall är normala?
Jag är rädd att jag i vinter kommer använda många strömförbrukare och belasta systemet hårt och då önskar jag få full fart i det.
Bara att fråga om ni behöver mera underlag för att kunna ge ett tips.
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Jag skulle påstå att det mesta låter normalt på din bil.
Du har ju själv mätt på batteriet & konstaterat bra laddning.
Att mätarna i bilen inte visar helt rätt är också vanligt.
Självklart så går spänningen ner när man belastar det.
Däremot så reagerar jag på att laddlampan lyser svagt (trots bra laddning)
Gissar på antingen att kolen är på väg att ta slut eller ngn dålig anslutning.
Mvh
Sven
Du har ju själv mätt på batteriet & konstaterat bra laddning.
Att mätarna i bilen inte visar helt rätt är också vanligt.
Självklart så går spänningen ner när man belastar det.
Däremot så reagerar jag på att laddlampan lyser svagt (trots bra laddning)
Gissar på antingen att kolen är på väg att ta slut eller ngn dålig anslutning.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Hej,
Kolla jordpunkterna, och att + kablen från generatorn är ok. Dvs att det inte är oxid vid anslutningarna, och att kablarna sitter som dom ska i kabelskorna ofta går kardelerna av i klämmningen. Jag har bytt min kabel från generatorn till en 50Kvmm, i original var det 16Kvmm har jag för mig.
Kolla kolen är bra att göra med, på en gammal bil, kolla generator remmen med att den är rätt spänd och inte för gammal!
Lasse
Kolla jordpunkterna, och att + kablen från generatorn är ok. Dvs att det inte är oxid vid anslutningarna, och att kablarna sitter som dom ska i kabelskorna ofta går kardelerna av i klämmningen. Jag har bytt min kabel från generatorn till en 50Kvmm, i original var det 16Kvmm har jag för mig.
Kolla kolen är bra att göra med, på en gammal bil, kolla generator remmen med att den är rätt spänd och inte för gammal!
Lasse
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Låter som du har någon jordpunkt som myst till sig lite med åren och att du har lite dålig kontakt.
Kika över bilens jordpunkter och gör rent
Spänning över batteriet med motorn igång bör ligga på minst 14v vid ca 1800 rpm, annars är det något fuffens. Men även detta kan vara dåliga jordpunkter.
Kika över bilens jordpunkter och gör rent

Spänning över batteriet med motorn igång bör ligga på minst 14v vid ca 1800 rpm, annars är det något fuffens. Men även detta kan vara dåliga jordpunkter.
- Marcus
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Gå igenom alla jordpunkter i kupén. Framförallt "rosorna" ovanför förarens fötter (till vänster ut mot sidan av bilen).
Se också till att anslutning mot batteriet är i toppskick. Dvs se över plusansultningen noga och gör rent och fetta in med batterifett och köp ny jordfläta till minussidan (om den inte ser ut att vara i toppskick).
Se också till att anslutning mot batteriet är i toppskick. Dvs se över plusansultningen noga och gör rent och fetta in med batterifett och köp ny jordfläta till minussidan (om den inte ser ut att vara i toppskick).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Laddningen är "separerad från övriga ssystem och "fungerar" om laddlampan är hel. Så att mätaren i bilen visar lite behöver inte på något sätt indikera dålig laddning.
Att laddlampan lyser svagt beror på oxid i 12 voltskjedjan inte oxid mot jord.
En laddlampa får under drift + från två håll, det ena är generatorn och den andra sidan är batteriet (via tändningslåset - diverse kontakter och säkringar). Om den lyser svagt så beror det på att den ena + har sjunkigt.
Eftersom du säger att instrumentet i bilen visar lågt med större förbrukare samt att det är då laddlampan lyser så ver vi att det är + sidan från batteriet som är låg.
En troligt åtgärd är att rycka ur och plugga i alla kontaktstycken på undersidan av elcentralen samt att rotera samtliga säkringar. Ser man att några av de grova flatsiftanslutningarna är ärjade så skall det åtgärdas.
/Janne
Problemet bör åtgärdas eftersom några volt och 10 amp genererar en del värme i långa loppet...
Att laddlampan lyser svagt beror på oxid i 12 voltskjedjan inte oxid mot jord.
En laddlampa får under drift + från två håll, det ena är generatorn och den andra sidan är batteriet (via tändningslåset - diverse kontakter och säkringar). Om den lyser svagt så beror det på att den ena + har sjunkigt.
Eftersom du säger att instrumentet i bilen visar lågt med större förbrukare samt att det är då laddlampan lyser så ver vi att det är + sidan från batteriet som är låg.
En troligt åtgärd är att rycka ur och plugga i alla kontaktstycken på undersidan av elcentralen samt att rotera samtliga säkringar. Ser man att några av de grova flatsiftanslutningarna är ärjade så skall det åtgärdas.
/Janne
Problemet bör åtgärdas eftersom några volt och 10 amp genererar en del värme i långa loppet...
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Hej och ursäkta för den långsamma uppdateringen, finns ju mycket annat i livet som också måste göras. Tack så mycket för svaren!
Jag har gjort följande:
- Vänt/ruggat upp alla säkringar.
- Sett över elcentralen - allt "ser" schyst ut
- rört på/försökt ta loss och montera jorden mot "rosorna" (är ruskigt svårt att komma åt...) De är ej speciellt ärgade utan ser fina ut. Är kontaktspray nått att ha?
- testat att dra en egen jord med en startkabel från batteriet
- parralellkopplat ett batteri till för att ha mer kapacitet och se om spänningsfallet blev mindre. Resultat: nej
Mer svar på svar:
- Jordflätan är mkt fin, samma gäller batterikontakter
- +kabeln till generatorn är ok
Gjort en del tester utan att motorn är igång utan endast tändning och förbrukare, spänning faller ordentligt och radion som ska stänga av sig när spänningen faller vid ex start stänger nu av sig när man sätter på helljus, enligt mätare kanske 8-9 volt. Detsamma händer ju till och från även när motor är igång och med ökat spänningsfall så lyser laddlampan till. (detta borde vara enkelt för er att testa i era liknande bilar)
Försökte se om det är enskilda förbrukare som drar det lilla extra och drog säkring 10 som skulle vara kopplad till "fresh air blower" enligt haynes, men när jag drog ur den funkade fläkten ändå. Kom inte längre än så där.
Motorn går och man fäller upp ögonlocken, då pulserar instrumentbelysningen kort och ger en känsla av att det hela är lite "svagt". Hur ser voltmetern ut i era 924 när ni sätter på förbrukare???
Aja, kanske inte jätte mycket nytt att bita i men ändock lite uppdatering. Tackar för all bra ideér!
Jag har gjort följande:
- Vänt/ruggat upp alla säkringar.
- Sett över elcentralen - allt "ser" schyst ut
- rört på/försökt ta loss och montera jorden mot "rosorna" (är ruskigt svårt att komma åt...) De är ej speciellt ärgade utan ser fina ut. Är kontaktspray nått att ha?
- testat att dra en egen jord med en startkabel från batteriet
- parralellkopplat ett batteri till för att ha mer kapacitet och se om spänningsfallet blev mindre. Resultat: nej
Mer svar på svar:
- Jordflätan är mkt fin, samma gäller batterikontakter
- +kabeln till generatorn är ok
Gjort en del tester utan att motorn är igång utan endast tändning och förbrukare, spänning faller ordentligt och radion som ska stänga av sig när spänningen faller vid ex start stänger nu av sig när man sätter på helljus, enligt mätare kanske 8-9 volt. Detsamma händer ju till och från även när motor är igång och med ökat spänningsfall så lyser laddlampan till. (detta borde vara enkelt för er att testa i era liknande bilar)
Försökte se om det är enskilda förbrukare som drar det lilla extra och drog säkring 10 som skulle vara kopplad till "fresh air blower" enligt haynes, men när jag drog ur den funkade fläkten ändå. Kom inte längre än så där.
Motorn går och man fäller upp ögonlocken, då pulserar instrumentbelysningen kort och ger en känsla av att det hela är lite "svagt". Hur ser voltmetern ut i era 924 när ni sätter på förbrukare???
Aja, kanske inte jätte mycket nytt att bita i men ändock lite uppdatering. Tackar för all bra ideér!
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Ja, har funkat bra för mig iaf.Flowtu wrote:Är kontaktspray nått att ha?
Rör sig lite grann (vilket kanske är naturligt trots allt). Dock innan jag fick ny jordfläta och bra kontakt på pluspolen samt putsade upp "jordrosorna" så hoppade t.om tempmätaren ner en del om jag slog på lyset. Så för mig blev det mycket bättre. Jag tror dock att jag har lite jordpunkter kvar att rengöra för instrumenten i centrumpanelen eftersom de fortfarande reagerar en del när jag slår på lyset, misstänker att de instrumenten inte har sin jordning i rosorna.Flowtu wrote:Hur ser voltmetern ut i era 924 när ni sätter på förbrukare???
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Men en voltmeter kan man följa spänningsfallet.Flowtu wrote:Gjort en del tester utan att motorn är igång utan endast tändning och förbrukare, spänning faller ordentligt och radion som ska stänga av sig när spänningen faller vid ex start stänger nu av sig när man sätter på helljus, enligt mätare kanske 8-9 volt. Detsamma händer ju till och från även när motor är igång och med ökat spänningsfall så lyser laddlampan till. (detta borde vara enkelt för er att testa i era liknande bilar)
Ha motorn igång, eller koppla in en laddare samt ta bort + från tändspolen.
Tänd heljuset
mät spänning på batteriet
mät spänning vid heljuset
samma jordpunkt eller en jordpunkt mot karossen.
Dessa skall vara rätt lika och spänningsfallet bör inte vara större än ,5 volt men i ditt fall verkar det bli några volt.
Nu är det bara börja kolla på olika punkter mot pluspolen vart spänningen försvinner.
Bara för att en kabelsko ser "bra ut" så kan den vara bra men det finns en skarv mellan kabel och kabelsko samt en skarv "på andra sidan" också.
Du har ett spänningsfall, misstänker jag att det ligger mellan tändninglåset och säkringscentralen men ifall du vill utsluta jordflätan så mäter man mellan - polen (på polen inte polskon) och valfri plåt på karrossen. Har du ett spänningsfall på mer än 0,1 volt så är det fel. (motorn igång, belsatningarna på)
Vill du kolla polskon på + polen så mät mellan polen och polskon (eller helst koppatråden efter)
max 0,1 volt
man kan också mäta spänningsfallet mellan -pol och "jordroserna" har man inget spänningsfall så har man inget fel (eller så jordar inte belastningen i den "rosen").
/Janne
enligt mig är kontaktsprej skit, det fixar inget permanent.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Det är inte tanken med kontaktspray heller att det ska fixa något permanent, när man fått bort oxiden med sprayen skall man givetvis lägga på en skyddsspray (eller kontaktfett) också för att på så sätt minska risken för framtida oxidering.QV_ wrote:enligt mig är kontaktsprej skit, det fixar inget permanent.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Spänningsfall 924 (lite pinsamt)
Hej igen och tack för alla svar!
Nu har jag i princip fått rätsida på det hela... Det var dock lite pinsamt, det var pluspolen vid batteriet.
Från klämman på pluspolen på batteriet går en ordentlig kabel till generatorn, och en till kraftig kabel till en kopplingsplint som vid första anblicken ser rätt ordentlig ut, men vi närmare titt så har den smält plasten den är monterad på, den var ärgad och när jag startade bilen och hade på lite förbrukare blir den så varm att jag precis kan hålla handen på utan att bränna sig, det är en del effekt känns det som.
Min analys borde vara att det egentligen inte var något fel på den ordentliga komplingsplinten men att vatten och ärg har gjort att den har fått ökad resistans? Vilken lösning har ni på pluspolen?
Nu har jag tagit bort kopplingsplinten och den extra kabeln till batteriet och satt de tre stora röda ledarna rakt in i pluspolsklämman på batteriet. Nu går bilen aldrig under 10V (kanske lite lågt, men det är sällan), allt känns bättre och radion stänger inte av sig, och det utvecklas inte någon värme på pluspolen. Inte kört så mkt men tror inte laddlampan lyser.
Borde ha haft bättre koll där, den är bränd och smält. Tror ni att det är något annat problem som orsakat det eller räcker det med vatten och ärg som orsakr?
Nu har jag i princip fått rätsida på det hela... Det var dock lite pinsamt, det var pluspolen vid batteriet.
Från klämman på pluspolen på batteriet går en ordentlig kabel till generatorn, och en till kraftig kabel till en kopplingsplint som vid första anblicken ser rätt ordentlig ut, men vi närmare titt så har den smält plasten den är monterad på, den var ärgad och när jag startade bilen och hade på lite förbrukare blir den så varm att jag precis kan hålla handen på utan att bränna sig, det är en del effekt känns det som.
Min analys borde vara att det egentligen inte var något fel på den ordentliga komplingsplinten men att vatten och ärg har gjort att den har fått ökad resistans? Vilken lösning har ni på pluspolen?
Nu har jag tagit bort kopplingsplinten och den extra kabeln till batteriet och satt de tre stora röda ledarna rakt in i pluspolsklämman på batteriet. Nu går bilen aldrig under 10V (kanske lite lågt, men det är sällan), allt känns bättre och radion stänger inte av sig, och det utvecklas inte någon värme på pluspolen. Inte kört så mkt men tror inte laddlampan lyser.
Borde ha haft bättre koll där, den är bränd och smält. Tror ni att det är något annat problem som orsakat det eller räcker det med vatten och ärg som orsakr?

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Ärgade kontaktytor kan ge dessa OCH en massa andra fenomen...
Min volvokombis blinkers började lysa med ett konstant sken, drog alla säkringar, felsökte till tusen, m m, m m innan jag till sist hittade felet... Totalt ihopärgad slävagnskontakt...
Min volvokombis blinkers började lysa med ett konstant sken, drog alla säkringar, felsökte till tusen, m m, m m innan jag till sist hittade felet... Totalt ihopärgad slävagnskontakt...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Det ser ut som om det varit en sånhär.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... ock-31413/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... ock-31413/" onclick="window.open(this.href);return false;
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Det ser onekligen ut att ha varit en sådan. Är det ett felbygge från början eller borde den egentligen ha fyllt sin funktion innan den blev ärgad?
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spänningsfall 924
Det är något hemmapul iaf... borde funka bra ändock så länge det är bra kontakt i blocket.Flowtu wrote:Det ser onekligen ut att ha varit en sådan. Är det ett felbygge från början eller borde den egentligen ha fyllt sin funktion innan den blev ärgad?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users