Spacers till 951 -86
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Spacers till 951 -86
Har köpt en uppsättning Cup 3 fälgar, 18x8 ET52 och 18x10 ET40.
Har några frågor angående de spacers som jag måste skaffa:
Ni som har gjort en liknande manöver, vad valde ni för tjocklek på era spacers?
Om man sätter på 32mm spacers fram och bak, har man då fått samma "grund ET" som de med de längre bärarmarna? (kan vara bra att vara mer generell om man skall byta till andra fälgar)
Borde väl vara smidigast att anpassa dem för att använda hjulbultar i stället för pinnbultar?
Har räknat lite på att använda 32mm spacers och det verkar fungera, ytterkanten på fälgarna kommer ut ca 1cm fram och 2 cm bak jämfört med nuvarande fälgar (BBS RS 055 och 056), nuvarande sitter en bit in så det finns marginal.
Har några frågor angående de spacers som jag måste skaffa:
Ni som har gjort en liknande manöver, vad valde ni för tjocklek på era spacers?
Om man sätter på 32mm spacers fram och bak, har man då fått samma "grund ET" som de med de längre bärarmarna? (kan vara bra att vara mer generell om man skall byta till andra fälgar)
Borde väl vara smidigast att anpassa dem för att använda hjulbultar i stället för pinnbultar?
Har räknat lite på att använda 32mm spacers och det verkar fungera, ytterkanten på fälgarna kommer ut ca 1cm fram och 2 cm bak jämfört med nuvarande fälgar (BBS RS 055 och 056), nuvarande sitter en bit in så det finns marginal.
Leksak: Porsche 944 turbo
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
32 mm låter lagom tycker jag (dvs man går från ET 23 till ET 55 som "grund"). 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2010-10-16 14:01:02
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1986
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
Den här sajten är användbar!
http://www.1010tires.com/wheeloffsetcalculator.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.1010tires.com/wheeloffsetcalculator.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
Tackar för inputen så här långt!
Då är frågan om det finns risk för att en normal hjulbult bottnar när det "bara" finns 32mm gods som kan svälja den? (mest kritiskt bak...)
Då är frågan om det finns risk för att en normal hjulbult bottnar när det "bara" finns 32mm gods som kan svälja den? (mest kritiskt bak...)
Leksak: Porsche 944 turbo
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
Det är ju bara att köpa hjulbultar med rätt längd för det tillgängliga utrymmet.Nilsson wrote:Då är frågan om det finns risk för att en normal hjulbult bottnar när det "bara" finns 32mm gods som kan svälja den? (mest kritiskt bak...)

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
Du köper spacers som du skruvar fast med orginalbult, sen är det nya
bultar i spacern som du skruvar fast hjulet i.

Har hört mycket gott om http://www.manton.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Erol
bultar i spacern som du skruvar fast hjulet i.

Har hört mycket gott om http://www.manton.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
Hmmm, har pratat lite med Sandén, ökad spårvidd bak är inte så bra när man mest kör på gata...
Då är det väl smalare spacers bak och ev längre pinnbultar som gäller, byte av pinnbultar känns som en del pyssel... de får inte vara för långa heller för när mina BBS RS split skall på så får de inte ta i centrumkåpan...
Som sagt var, någon annan som har gjort samma sak och kan berätta hur de löste det?
(Säljaren har inte skickat fälgarna än så möjligheten att backa ur finns, om än inte så snyggt...)
Då är det väl smalare spacers bak och ev längre pinnbultar som gäller, byte av pinnbultar känns som en del pyssel... de får inte vara för långa heller för när mina BBS RS split skall på så får de inte ta i centrumkåpan...
Som sagt var, någon annan som har gjort samma sak och kan berätta hur de löste det?
(Säljaren har inte skickat fälgarna än så möjligheten att backa ur finns, om än inte så snyggt...)
Leksak: Porsche 944 turbo
- aron79
- S-Poster
- Posts: 134
- Joined: 2008-01-22 23:59:38
- Bilmodell: 944 -85
- Location: sthlm
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
Du ökar väl inte spårvidden bak egentligen, eller?Nilsson wrote:Hmmm, har pratat lite med Sandén, ökad spårvidd bak är inte så bra när man mest kör på gata...
Då är det väl smalare spacers bak och ev längre pinnbultar som gäller, byte av pinnbultar känns som en del pyssel... de får inte vara för långa heller för när mina BBS RS split skall på så får de inte ta i centrumkåpan...
Som sagt var, någon annan som har gjort samma sak och kan berätta hur de löste det?
(Säljaren har inte skickat fälgarna än så möjligheten att backa ur finns, om än inte så snyggt...)
Annan offset som motverkas med spacer borde ju bli samma spårvidd? ok lite kanske det skiljer om man vill linea hjulhusen men inte mycket.
visst lastförhållandet ändras ju iofs något.....
är absolut inte expert så nån annan får ju gärna rätta mig om detta är helt fel....

kör själv med 28mm fram och 32mm bak på en -85A med cup1 fälgar. du kan se hur det ser ut på min garaget-länk nedan.
//Aron
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
Ja det är inte utan att man blir lite förvirrad ibland... har tänkt till lite bättre nu...
Har utgått från original (som jag hoppas stämmer..):
Fram: 7" ET23
Bak: 8" ET23
Tror att följande blir ganska så bra:
29mm spacer fram, bygger 13mm utåt och ger oförändrad spårvidd vilket vore bäst.
18mm spacer bak, bygger 26mm utåt och ger 4mm större spårvidd men det är klart mindre jämfört med nuvarande fälgar (bygger bara 4mm utåt jämfört med nuvarande fälgar så det borde inte ta i skärmkanten...)
Anledningen till 18mm bak är att det är den tunnaste bolt on spacer som Manton tillverkar...
Vad tror ni, har jag tänkt rätt?
Edit:
Sen spelar såklart däcksdimensioner och fälgens godstjocklek in, men med 265 däck så borde det funka fint bak.
Har utgått från original (som jag hoppas stämmer..):
Fram: 7" ET23
Bak: 8" ET23
Tror att följande blir ganska så bra:
29mm spacer fram, bygger 13mm utåt och ger oförändrad spårvidd vilket vore bäst.
18mm spacer bak, bygger 26mm utåt och ger 4mm större spårvidd men det är klart mindre jämfört med nuvarande fälgar (bygger bara 4mm utåt jämfört med nuvarande fälgar så det borde inte ta i skärmkanten...)
Anledningen till 18mm bak är att det är den tunnaste bolt on spacer som Manton tillverkar...
Vad tror ni, har jag tänkt rätt?
Edit:
Sen spelar såklart däcksdimensioner och fälgens godstjocklek in, men med 265 däck så borde det funka fint bak.
Leksak: Porsche 944 turbo
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Spacers till 951 -86
Har fått fälgarna och har mätt och donat och det verkar funka bra, testade även för skoj skull att montera 10" ET40 fram och det verkade fungera då jag har 2,5" fjädrar och mycket camber (men det var inte mycket spelrum..)
Vad är lämplig ytterdiameter på bolt on spacern?, bak är det 167mm på anläggningsytan och fram något mindre.
Blir till att välja pinnbult, vad är lämplig längd?
Sitter 30mm nu och då blir det ingen gänga alls som sticker ut med nuvarande muttrar när fälgen är monterad (glömde tyvärr att mäta muttrarnas höjd, men det är inte aluminiumvarianten utan en lägre variant med genomgående hål)
Hur mycket pinnbult kan den långa aluminiumvarianten svälja?, tänkte att lite längre pinnbultar kan vara bra om man vill finjustera men nån tunnare spacer i framtiden.
Vad är lämplig ytterdiameter på bolt on spacern?, bak är det 167mm på anläggningsytan och fram något mindre.
Blir till att välja pinnbult, vad är lämplig längd?
Sitter 30mm nu och då blir det ingen gänga alls som sticker ut med nuvarande muttrar när fälgen är monterad (glömde tyvärr att mäta muttrarnas höjd, men det är inte aluminiumvarianten utan en lägre variant med genomgående hål)
Hur mycket pinnbult kan den långa aluminiumvarianten svälja?, tänkte att lite längre pinnbultar kan vara bra om man vill finjustera men nån tunnare spacer i framtiden.
Leksak: Porsche 944 turbo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users