Tips på att sitta lågt i skalstol?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
John
Site Admin
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994

Tips på att sitta lågt i skalstol?

#1 Post by John »

Jag har en 944 utan taklucka och sitter jättebra i originalstolen trots mina 199cm. Ratten är utflyttad så jag kan vinkla ryggstödet en del och ändå sitta perfekt.

MEN jag vill ha skalstol i den och har nu en OMP stol hemma som är bolt on. Jag fås skippa slides för att komma ner ordentligt.

Min fundering till er är om någon har tips på hur jag kommer längre bak? Skall man svetsa ett 3mm plattjärn under stolens sidofästen med nya hål eller skall man borra nya hål i bilen? Vill helst slippa göra åverkan på bilen.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Tips på att sitta lågt i skalstol?

#2 Post by Nahpets »

Plattjärn och tungan rätt i mun är metoden!

Jag gjorde med min SParco SPrint V
Två plattjärn som är monterade i golvet och som skapar ny hålbild för stolens plattjärn.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#3 Post by patand »

Nahpets wrote:Plattjärn och tungan rätt i mun är metoden!

Två plattjärn som är monterade i golvet och som skapar ny hålbild för stolens plattjärn.
Dito gäller i min bil också. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

John
Site Admin

#4 Post by John »

Tack för svaren!

Då återstår bara problemet med att kunna få ner stolen de sista 2cm som jag har fritt under stolen utan att den tar i stolfästet. Som det är nu så går inte stolen att fästa i det nedersta hålet i fästet.

Måste funder på hur man löser det för med dessa 2cm och en bakflyttad stol så sitter jag bra.

Torbjorn968
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by Torbjorn968 »

Jag har min stol på golvet med skenor. Lösningen är åt det lite radikala hållet....

först är tvärstaget för justeringen borttaget, ena sidan justeras med ett snöre... Då har du 10 - 15 mm kvar till golvet men för mina 197 cm räcker inte det eftersom jag vill ha ratten nära och sitta ganska upprätt. Jag har 95 mm försäkt ratt, 20 mm snap off fäste samt en 55 mm förlängare för tot 170 mm förlängning så nära är jag...

För att få ner stolen på golvet har jag helt enkelt sågat hål hörnorna på stolen så att skenan glider inne i stolen...

Eftersom det är en kraftig 10 kilosfotölj så har jag tyckt att evt försvagning måste vara bättre än att slå huvud/halskotpelare i taket.

Har även en kolfiberfotölj som är specialgjord för att låta skenorna gå i hörnorna på stolen utan att såga i den som kan vara tillsalu. Dock tillgänglig någon gång i vår först eftersom bilen står i Boden. Om du inte är jätteivrig... då kanske vi kan ordna något!

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

John
Site Admin

#6 Post by John »

Ahh tack för bra tips av någon med samma problem.
Jag har en lösning i huvudet som vi skall testa, skall modifiera mina sidofästen, förlänge dem så stolen kommer bak och sen öppna upp dem en aning så stolen kommer ner ett hål till.

Återkommer om detta inte duger.

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#7 Post by firefish »

Min stol löpte i Recaro-skenor med då satt jag för högt. Lösningen blev att bulta den i golvet direkt och Sparco sidostycken i alu gick att borra för att passa originalhålen.
Magnus W
www.bike.se

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#8 Post by snugge »

firefish wrote:Lösningen blev att bulta den i golvet direkt och Sparco sidostycken i alu gick att borra för att passa originalhålen.
samma här! :#cheers:

John
Site Admin

#9 Post by John »

Att bulta direkt i golvet är en självklarhet. Glidskenor mm får aldrig plats, inte ens nära :(

Idag skall jag få hem mina sidofästen som är modifierade och jag gåller tummarna att jag då kan få stolen precis mot golvet och lagom långt bak.

Post Reply