svänghjulsspärr

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
gaspedal
S2-Poster
Posts: 201
Joined: 2004-04-02 10:39:19
Telefon: 0767123150
Bilmodell: Cayman S
Årsmodell: Vet ej
Location: Uppsala
Contact:

svänghjulsspärr

#1 Post by gaspedal »

Hej,

Någon som kan tänka sig låna ut ett sådant verktyg eller svetsad startmotor till mig i sthlm-uppsalaregionen?
Cayman S - 06
Forester S - 00

gaspedal
S2-Poster
Posts: 201
Joined: 2004-04-02 10:39:19
Telefon: 0767123150
Bilmodell: Cayman S
Årsmodell: Vet ej
Location: Uppsala
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#2 Post by gaspedal »

Finns det någon annan bra lösning på detta?
Cayman S - 06
Forester S - 00

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#3 Post by Nahpets »

Varför vill du låsa svänghjulet (vilken typ av arbete ska du göra)?

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#4 Post by kghas »

Hvis du skal jobbe på svinghjul:
Image

gaspedal
S2-Poster
Posts: 201
Joined: 2004-04-02 10:39:19
Telefon: 0767123150
Bilmodell: Cayman S
Årsmodell: Vet ej
Location: Uppsala
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#5 Post by gaspedal »

alla remmar och vattenpump.

HUr är bilden tagen på svänghjulet, är den motorn monterad i bilen?

mvh Martin
Cayman S - 06
Forester S - 00

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#6 Post by Henka_E »

Sitter motorn kvar i bilen är det absolut lättast att ta ut startmotorn och ställa en vanlig hylsa på högkant rakt in i kuggkransen - det funkar bra.

Finns trådar om detta på forumet, sök...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#7 Post by patand »

Henka_E wrote:Sitter motorn kvar i bilen är det absolut lättast att ta ut startmotorn och ställa en vanlig hylsa på högkant rakt in i kuggkransen - det funkar bra.
Räcker det inte att helt enkelt lägga i 5:an i växellådan och ha bakhjulen på backen och/eller handbromsen åtdragen? Då borde motorn vara rätt så låst i sitt läge, eller tänker jag galet nu?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#8 Post by Henka_E »

Handbromsen är ju så himla racklig på dessa bilar....vill man göra så?

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#9 Post by makkanftw »

Henka_E wrote:Handbromsen är ju så himla racklig på dessa bilar....vill man göra så?
Nej, men är man 2 st står en på bromspedalen när det är dags att ta i :)
- Marcus

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#10 Post by firefish »

Eller så kan man köpa ett verktyg för detta. Hur mycket kostar de, typ 200 spänn?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#11 Post by Mattias 924 »

Jag har bytt remmar på många bilar men aldrig behövt låsa svänghjulet på någon. Vad är det för särskilt på 944?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#12 Post by patand »

Henka_E wrote:Handbromsen är ju så himla racklig på dessa bilar....vill man göra så?
Min handbroms håller emot rätt bra iaf. Funkar det när man drar åt bakhjulslagren med det gigantiska vridmomentet som då krävs så det borde det ju funka för att hålla emot svänghjulet litegranna (speciellt med tanke på den höga utväxling som blir med 5:ans växel i).

Står bilen dessutom på backen med bakhjulen så kan man ju alltid lägga lite klossar ivägen så den inte rör sig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#13 Post by Nahpets »

- Ta en plåtbit
- borra hål som matchar kuggarna. Typ tre räcker
- Såga av så du får kugg på plåtbiten.
- Bocka plåtbiten
- Håll fast med tving.

Går att göra i trä också och är antagligen lättare!
- Ta ett block med minst 1 cm djup
- Borra hål vars fördelning matchar de kuggar du ska låsa.
- Såga av så du får "tänder".
- Modifiera träblocket så det blir "presspassning" i bredd och höjd (den ska ju nypas fast om det rör på sig).
- Skruva in en krok motsvarande för att kunna dra ut den.

Jag hade nog kört på trävarianten

:)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#14 Post by Mattias 924 »

Ingen som vill dela med sig av kunskapen om varför vevaxeln måste hållas stilla?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: svänghjulsspärr

#15 Post by Nahpets »

Du eliminerar risken att förhållandet kammen/veven rubbas vid demontering och montering av kamrems samt underlättar mycket vid demontering av vevaxelbulten.
EDIT: kamhjulet kan fortfarande hamna fel, men här finns det ju ett märke som visar läget i kamremskåpan vid rotorn.

Men den krävs egentligen inte om du "bara" ska byta remmarna, eftersom vevaxeln är relativt svår att rubba för hand. Har du koll på dem så är det inga probs.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users