svänghjulsspärr
-
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2004-04-02 10:39:19
- Telefon: 0767123150
- Bilmodell: Cayman S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Uppsala
- Contact:
svänghjulsspärr
Hej,
Någon som kan tänka sig låna ut ett sådant verktyg eller svetsad startmotor till mig i sthlm-uppsalaregionen?
Någon som kan tänka sig låna ut ett sådant verktyg eller svetsad startmotor till mig i sthlm-uppsalaregionen?
Cayman S - 06
Forester S - 00
Forester S - 00
-
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2004-04-02 10:39:19
- Telefon: 0767123150
- Bilmodell: Cayman S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Uppsala
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Varför vill du låsa svänghjulet (vilken typ av arbete ska du göra)?
- kghas
- S-Poster
- Posts: 178
- Joined: 2007-08-16 22:28:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oslo
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Hvis du skal jobbe på svinghjul:
Mvh Knut
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
-
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2004-04-02 10:39:19
- Telefon: 0767123150
- Bilmodell: Cayman S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
alla remmar och vattenpump.
HUr är bilden tagen på svänghjulet, är den motorn monterad i bilen?
mvh Martin
HUr är bilden tagen på svänghjulet, är den motorn monterad i bilen?
mvh Martin
Cayman S - 06
Forester S - 00
Forester S - 00
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Sitter motorn kvar i bilen är det absolut lättast att ta ut startmotorn och ställa en vanlig hylsa på högkant rakt in i kuggkransen - det funkar bra.
Finns trådar om detta på forumet, sök...
Finns trådar om detta på forumet, sök...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Räcker det inte att helt enkelt lägga i 5:an i växellådan och ha bakhjulen på backen och/eller handbromsen åtdragen? Då borde motorn vara rätt så låst i sitt läge, eller tänker jag galet nu?Henka_E wrote:Sitter motorn kvar i bilen är det absolut lättast att ta ut startmotorn och ställa en vanlig hylsa på högkant rakt in i kuggkransen - det funkar bra.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Handbromsen är ju så himla racklig på dessa bilar....vill man göra så?
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Nej, men är man 2 st står en på bromspedalen när det är dags att ta iHenka_E wrote:Handbromsen är ju så himla racklig på dessa bilar....vill man göra så?
- Marcus
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Eller så kan man köpa ett verktyg för detta. Hur mycket kostar de, typ 200 spänn?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Jag har bytt remmar på många bilar men aldrig behövt låsa svänghjulet på någon. Vad är det för särskilt på 944?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Min handbroms håller emot rätt bra iaf. Funkar det när man drar åt bakhjulslagren med det gigantiska vridmomentet som då krävs så det borde det ju funka för att hålla emot svänghjulet litegranna (speciellt med tanke på den höga utväxling som blir med 5:ans växel i).Henka_E wrote:Handbromsen är ju så himla racklig på dessa bilar....vill man göra så?
Står bilen dessutom på backen med bakhjulen så kan man ju alltid lägga lite klossar ivägen så den inte rör sig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
- Ta en plåtbit
- borra hål som matchar kuggarna. Typ tre räcker
- Såga av så du får kugg på plåtbiten.
- Bocka plåtbiten
- Håll fast med tving.
Går att göra i trä också och är antagligen lättare!
- Ta ett block med minst 1 cm djup
- Borra hål vars fördelning matchar de kuggar du ska låsa.
- Såga av så du får "tänder".
- Modifiera träblocket så det blir "presspassning" i bredd och höjd (den ska ju nypas fast om det rör på sig).
- Skruva in en krok motsvarande för att kunna dra ut den.
Jag hade nog kört på trävarianten
- borra hål som matchar kuggarna. Typ tre räcker
- Såga av så du får kugg på plåtbiten.
- Bocka plåtbiten
- Håll fast med tving.
Går att göra i trä också och är antagligen lättare!
- Ta ett block med minst 1 cm djup
- Borra hål vars fördelning matchar de kuggar du ska låsa.
- Såga av så du får "tänder".
- Modifiera träblocket så det blir "presspassning" i bredd och höjd (den ska ju nypas fast om det rör på sig).
- Skruva in en krok motsvarande för att kunna dra ut den.
Jag hade nog kört på trävarianten
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Ingen som vill dela med sig av kunskapen om varför vevaxeln måste hållas stilla?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: svänghjulsspärr
Du eliminerar risken att förhållandet kammen/veven rubbas vid demontering och montering av kamrems samt underlättar mycket vid demontering av vevaxelbulten.
EDIT: kamhjulet kan fortfarande hamna fel, men här finns det ju ett märke som visar läget i kamremskåpan vid rotorn.
Men den krävs egentligen inte om du "bara" ska byta remmarna, eftersom vevaxeln är relativt svår att rubba för hand. Har du koll på dem så är det inga probs.
EDIT: kamhjulet kan fortfarande hamna fel, men här finns det ju ett märke som visar läget i kamremskåpan vid rotorn.
Men den krävs egentligen inte om du "bara" ska byta remmarna, eftersom vevaxeln är relativt svår att rubba för hand. Har du koll på dem så är det inga probs.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users