Har en 944S2 som är lätt att starta när den är kall men hopplöst svårt då den är varm. Är det fel på någon sensor/givare??
Bengt
Svårstartad S2
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2007-05-31 19:26:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Svårstartad S2
Bengt Nylén
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Svårstartad S2
Backventilen som förhindrar att soppan rinner tillbaka och stannar i fuelrailern/spridarna?nylen wrote:Har en 944S2 som är lätt att starta när den är kall men hopplöst svårt då den är varm. Är det fel på någon sensor/givare??
Bengt
Vet inte var den sitter eller liknande, jag har bara hört att flera har haft samma problem på forumet.
MVH//Per
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svårstartad S2
Svårstartad på vilket sätt? Kan du beskriva vad som händer när du försöker starta den varm?
Min S2 vägrade starta pga att DME-relät var dåligt. Startmototorn gick runt men inget mer hände oavsett vad man gjorde. Nytt relä löste problemet.
Min nuvarande 968 cs är ibland svårstartad varm men den går runt ungefär som att det inte finns någon kompression vilket beror på två småläckande spridare, så lite lätt tryck på gasen eller tålamod gör att den startar.
Min S2 vägrade starta pga att DME-relät var dåligt. Startmototorn gick runt men inget mer hände oavsett vad man gjorde. Nytt relä löste problemet.
Min nuvarande 968 cs är ibland svårstartad varm men den går runt ungefär som att det inte finns någon kompression vilket beror på två småläckande spridare, så lite lätt tryck på gasen eller tålamod gör att den startar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2007-05-31 19:26:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Re: Svårstartad S2
Svar till Maxx. Den hörs som om den nästan skulle gå igång. Startmotorn drar febrilt och motorn vill liksom inte tända till ordentligt. Än har den till slut gått igång varje gång men det är enerverande. Det kan ta en 10-20 sek vilket känns som en evighet. Dessutom är det så att bilen används bara för race och har ett litet racebatteri vilket gör att man kan inte köra runt med startmotor hur länge som helst. Racebatteriet är fullladdat och ger bra kraft. Ligger bakom passagerarstolen med 35 kvmms matning.
Det är lite jobbigt att vara osäker på om bilen startar när man får klarsignal att rulla ut från depån.
Det är lite jobbigt att vara osäker på om bilen startar när man får klarsignal att rulla ut från depån.
Bengt Nylén
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Svårstartad S2
Prova med ett annat batteri, Jappe hade stora problem med att få igång sin bil igår med ett litet racebatteri, tydligen hade Rikard oxå haft likartade problem med sin bil. Rikard hade dumpat sitt racebatt och satt i ett litet (44Ah) "standardbatteri" istället...nylen wrote:Svar till Maxx. Den hörs som om den nästan skulle gå igång. Startmotorn drar febrilt och motorn vill liksom inte tända till ordentligt. Än har den till slut gått igång varje gång men det är enerverande. Det kan ta en 10-20 sek vilket känns som en evighet. Dessutom är det så att bilen används bara för race och har ett litet racebatteri vilket gör att man kan inte köra runt med startmotor hur länge som helst. Racebatteriet är fullladdat och ger bra kraft. Ligger bakom passagerarstolen med 35 kvmms matning.
Det är lite jobbigt att vara osäker på om bilen startar när man får klarsignal att rulla ut från depån.
På turbon finns en tempsensor som skall ge signal om varm/kall motor och därmed soppatillförsel etc. Kan tydligen vara ett problem. Finns denna på S2-motorn oxå så kolla denna.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svårstartad S2
Tempsensor har väl "alla" bilar, men den är väl bara för kallstarter?Mårten wrote:Prova med ett annat batteri, Jappe hade stora problem med att få igång sin bil igår med ett litet racebatteri, tydligen hade Rikard oxå haft likartade problem med sin bil. Rikard hade dumpat sitt racebatt och satt i ett litet (44Ah) "standardbatteri" istället...nylen wrote:Svar till Maxx. Den hörs som om den nästan skulle gå igång. Startmotorn drar febrilt och motorn vill liksom inte tända till ordentligt. Än har den till slut gått igång varje gång men det är enerverande. Det kan ta en 10-20 sek vilket känns som en evighet. Dessutom är det så att bilen används bara för race och har ett litet racebatteri vilket gör att man kan inte köra runt med startmotor hur länge som helst. Racebatteriet är fullladdat och ger bra kraft. Ligger bakom passagerarstolen med 35 kvmms matning.
Det är lite jobbigt att vara osäker på om bilen startar när man får klarsignal att rulla ut från depån.
På turbon finns en tempsensor som skall ge signal om varm/kall motor och därmed soppatillförsel etc. Kan tydligen vara ett problem. Finns denna på S2-motorn oxå så kolla denna.
För klent/defekt batteri kan ju definitivt vara en orsak. Du kanske kan låna ett batteri och teststarta när bilen är varm? Fast är det batteriet som inte har kräm nog så borde inte bilen starta efter 10-20 sek.
Ånglås någonstans i bränslesystemet kanske? Mäta upp så att bränsletrycket är som det ska kanske kan vara en idé? Kontrollera och mäta upp spridarna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Svårstartad S2
Jag skulle också börja med att mäta bränsletrycket när motorn är avstängd. Om batteriet var svagt borde det vara större problem när motorn är kall.
Ett annat test kan ju vara att tvångsköra bränslepumpen en minut innan nästa varmstart, kanske det kan 'blåsa bort ånga' ur systemet så den sedan startar normalt? Hjälper det så vet du ju att det är nått fel på backventil eller regulator.
Brorsans 325 E30 hade samma problem och min 735 E32 hade det någon gång ibland, vi orka aldrig felsöka eller fixa det på någon av vagnarna...
//Magnus
Ett annat test kan ju vara att tvångsköra bränslepumpen en minut innan nästa varmstart, kanske det kan 'blåsa bort ånga' ur systemet så den sedan startar normalt? Hjälper det så vet du ju att det är nått fel på backventil eller regulator.
Brorsans 325 E30 hade samma problem och min 735 E32 hade det någon gång ibland, vi orka aldrig felsöka eller fixa det på någon av vagnarna...

//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users