Surrade precis med Redline Sverige. De rekomenderade mig Light weight Shockproof till min bil - med motiveringen attd en bara går på räserbana och dessutom med Quaife diff - mao ganska varmt (stora kontakt ytor med höga tryck i diffen, plus att det blir varmt på banan redan som det är!).
Alternativet var deras "std" olja MT-90. Nån här med erfarenhet av shockproof? Tror jag sett många rekomendationer på MT90 på forumet så det är jag inte så oroad över... men Shockproof??
Redline olja IGEN!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Redline olja IGEN!
Blir f-n-i-mig-vansinnig.
Enligt WSM ska det vara 75w90 GL5 - det ÄR en låda med hypoid slutväxel
Så ringer man Redline....och påpekar just att det ÄR en hypoid låda - och då rekomenderar de MT90 som på hemsidan klart och tydligt beskrivs som icke lämplig för växellådor med hypoid slutväxel. Jaha? Dessutom är det en GL4 - och det borde väl vara GL5?
Vilken djungel!
Har läst tusen trådar här på "forat" och alla rekomenderar olika - det är MT, MTL och 75w90ns högt och lågt. vem ska man fråga?
Enligt WSM ska det vara 75w90 GL5 - det ÄR en låda med hypoid slutväxel
Så ringer man Redline....och påpekar just att det ÄR en hypoid låda - och då rekomenderar de MT90 som på hemsidan klart och tydligt beskrivs som icke lämplig för växellådor med hypoid slutväxel. Jaha? Dessutom är det en GL4 - och det borde väl vara GL5?
Vilken djungel!
Har läst tusen trådar här på "forat" och alla rekomenderar olika - det är MT, MTL och 75w90ns högt och lågt. vem ska man fråga?
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Redline olja IGEN!
Sandén?Henka_E wrote:Blir f-n-i-mig-vansinnig.
Enligt WSM ska det vara 75w90 GL5 - det ÄR en låda med hypoid slutväxel
Så ringer man Redline....och påpekar just att det ÄR en hypoid låda - och då rekomenderar de MT90 som på hemsidan klart och tydligt beskrivs som icke lämplig för växellådor med hypoid slutväxel. Jaha? Dessutom är det en GL4 - och det borde väl vara GL5?
Vilken djungel!
Har läst tusen trådar här på "forat" och alla rekomenderar olika - det är MT, MTL och 75w90ns högt och lågt. vem ska man fråga?
Mailade oxå Redline och anv olja enl deras rek (kommer inte ihåg vilken det var, har inte kvar mailet) sedan rasade min låda på Anderstorp... OBS Det behöver givetvis INTE berott på oljan!!!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Redline olja IGEN!
Semester
Kan det vara för att det är väldigt liten förskjutning i hypoiden som Redline "vågar" rekomendera MT-serien? Vill inte tippa i "fel" olja i den här hästen, har liksom inte råd med ett haveri - kostar för många poäng i serien!
Kan det vara för att det är väldigt liten förskjutning i hypoiden som Redline "vågar" rekomendera MT-serien? Vill inte tippa i "fel" olja i den här hästen, har liksom inte råd med ett haveri - kostar för många poäng i serien!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Redline olja IGEN!
RTFM
"Filling capacity Approx. 2.0 liters hypoid transmission oil SAE 75W90 to API Class GL5 or MIL-L-2105B, or SAE 80 to API Class GL4 or MIL -L-2105."
MAO - i första posten så hade jag tramsat till det och inte läst WSM ordentligt.
Alltså klarnar det lite med GL4 eller GL5. Återstår då att reda i "icke-hypoid" olja i en hypoid-lådda då...
"Filling capacity Approx. 2.0 liters hypoid transmission oil SAE 75W90 to API Class GL5 or MIL-L-2105B, or SAE 80 to API Class GL4 or MIL -L-2105."
MAO - i första posten så hade jag tramsat till det och inte läst WSM ordentligt.
Alltså klarnar det lite med GL4 eller GL5. Återstår då att reda i "icke-hypoid" olja i en hypoid-lådda då...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Redline olja IGEN!
Okej, fick ett ganska bra svar från Redline i USA
Thank you for contacting Red Line Oil, in most Porsche 944 transaxles a GL-4 is called for and our recommendation is the MT-90, you didn’t say what year your car is, the GL-5 transaxles would take the 75W90NS. Being Audi derived units, they originally called for an 80W or 80W-90 GL-4. The note on the MTL and MT-90 refers to rear differential use, the 944 transaxle doesn’t contain a high off set hypoid ring and pinion so doesn’t require a GL-5 EP gear oil.
The Quaife/Torsen limited slip uses gears so don’t require special frictional characteristics.
The ShockProof LightWeight would be an option for use in a race car, though contains a friction modifier so could be too slippery for the synchros and might not shift as well as one of our manual transmission/transaxle fluids.
Regards, XXXXXXX
Red Line Oil
Lite rimligare, som jag var inne på tidigare så är det att det är liten offset i pinjongen som räddar situationen för lådan. Shockproof är nog inte tänkt till synk-lådor egentligen, troligen till dogg-lådor. Frågan är bara om jag har en GL4 eller GL5 låda - men jag tror jag ska köra på MT-90 faktiskt.
Thank you for contacting Red Line Oil, in most Porsche 944 transaxles a GL-4 is called for and our recommendation is the MT-90, you didn’t say what year your car is, the GL-5 transaxles would take the 75W90NS. Being Audi derived units, they originally called for an 80W or 80W-90 GL-4. The note on the MTL and MT-90 refers to rear differential use, the 944 transaxle doesn’t contain a high off set hypoid ring and pinion so doesn’t require a GL-5 EP gear oil.
The Quaife/Torsen limited slip uses gears so don’t require special frictional characteristics.
The ShockProof LightWeight would be an option for use in a race car, though contains a friction modifier so could be too slippery for the synchros and might not shift as well as one of our manual transmission/transaxle fluids.
Regards, XXXXXXX
Red Line Oil
Lite rimligare, som jag var inne på tidigare så är det att det är liten offset i pinjongen som räddar situationen för lådan. Shockproof är nog inte tänkt till synk-lådor egentligen, troligen till dogg-lådor. Frågan är bara om jag har en GL4 eller GL5 låda - men jag tror jag ska köra på MT-90 faktiskt.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Redline olja IGEN!
"the 944 transaxle doesn’t contain a high off set hypoid ring and pinion so doesn’t require a GL-5 EP gear oil. "
Undrar hur det är med G31 lådan. Jag skulle gärna vilja prova MTL igen då den gjorde under för mina synkringar. Dock fick jag ju andra problem efter ett år och trodde då att jag kanske kört med fel olja och gick över till 75w90ns som dock inte verkar riktigt lika bra för synkringarna som MTL.
Vågar jag prova MTL i G31 lådan?
Undrar hur det är med G31 lådan. Jag skulle gärna vilja prova MTL igen då den gjorde under för mina synkringar. Dock fick jag ju andra problem efter ett år och trodde då att jag kanske kört med fel olja och gick över till 75w90ns som dock inte verkar riktigt lika bra för synkringarna som MTL.
Vågar jag prova MTL i G31 lådan?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users