Styrsnäcks-/servoproblem 968CS
- SebStein
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Styrsnäcks-/servoproblem 968CS
Tjena!
Jag upplever nånting konstigt i mitt rattutslag. Det dyker oftast upp vid bankörning, inte så ofta vid vanlig körning. Det som händer är följande:
Ibland när jag skall svänga åt höger, känns det som att servoverkan försvinner eller att nånting hänger sig i styrväxeln. Man får då ta i och tvinga ratten förbi det läget. Jävligt otäckt i långa snabba kurvor vid bankörning. Det gör ju att man rycker lite i ratten och det kan ju sluta med en överstyrning som får bilen att kasta ut baken.
Konstingt nog händer det nästan alltid efter en uppförsbake och alltid åt höger.
Får för mig att det händer ofta åxå när bilen är nystartad och man skall svänga på ratten för första gången. Som att man måste förbi ett läge och sen lossnar det.
Väldigt svårt att fastställa vad det skulle kunna vara genom att bara känna det i ratten. Det har inget mekaniskt ljud eller nåt sånt. Bara hänger sig och man måste tvinga sig förbi läget.
Att det alltid händer åt samma håll är åxå lite märkligt. Kan servooljan vara dålig? Jag har kikat på den och det är brun och ful, men vet inte om den KAN bli dålig? Inget läckage iaf och nivån är bra.
Känner nån igen symtomet eller har en aning vad det kan vara? Är det nåt vanligt på våra bilar? Skulle bli glad för tips och råd.
mvh Sebbe
Jag upplever nånting konstigt i mitt rattutslag. Det dyker oftast upp vid bankörning, inte så ofta vid vanlig körning. Det som händer är följande:
Ibland när jag skall svänga åt höger, känns det som att servoverkan försvinner eller att nånting hänger sig i styrväxeln. Man får då ta i och tvinga ratten förbi det läget. Jävligt otäckt i långa snabba kurvor vid bankörning. Det gör ju att man rycker lite i ratten och det kan ju sluta med en överstyrning som får bilen att kasta ut baken.
Konstingt nog händer det nästan alltid efter en uppförsbake och alltid åt höger.
Får för mig att det händer ofta åxå när bilen är nystartad och man skall svänga på ratten för första gången. Som att man måste förbi ett läge och sen lossnar det.
Väldigt svårt att fastställa vad det skulle kunna vara genom att bara känna det i ratten. Det har inget mekaniskt ljud eller nåt sånt. Bara hänger sig och man måste tvinga sig förbi läget.
Att det alltid händer åt samma håll är åxå lite märkligt. Kan servooljan vara dålig? Jag har kikat på den och det är brun och ful, men vet inte om den KAN bli dålig? Inget läckage iaf och nivån är bra.
Känner nån igen symtomet eller har en aning vad det kan vara? Är det nåt vanligt på våra bilar? Skulle bli glad för tips och råd.
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
- Nahpets
- Addict
Re: Styrsnäcks-/servoproblem 968CS
Jag tror att du har Dextron III kvalité, som vi andra frontare.
Denna är röd. Så den borde bytas om den är brun och ful.
Eftersom du inte har läckage och du säger det är endast åt ena hållet låter det som att det är relaterat till hydrauliken i styrväxeln.
Har du tur så är oljan skitig så att det"fastnar" på något sätt.
Så byt oljan, en bra början.
Remmen är korrekt spänd också antar jag.
Mvh
Stephan
Eftersom du inte har läckage och du säger det är endast åt ena hållet låter det som att det är relaterat till hydrauliken i styrväxeln.
Mvh
Stephan
- SebStein
- Turbo-Poster
Tjena Stephan!Nahpets wrote:Jag tror att du har Dextron III kvalité, som vi andra frontare.
Mvh
Stephan
Jo. det finns väl inga vätskor som är bruna. Borde vara röd som du säger. Kanske kondens som gjort att det blivit vatten i den?
Hur byter man enklast vätskan? Nåt bra ställe att tömma på, som verkligen får ur allt? Får kanske be verkstan göra det åxå när dom skall ställa cambern.
Jag har inga missljud, så jag tror inte det är dåligt spänn på remmen.
968 CS M030 - M220
- Nahpets
- Addict
Det finns två amatörvänliga sätt.
Ena är lite mer hardcore, men ger lite hår på bröstet.
Viktigt: Servopumpen får aldrig gå torr.
Sätt 1. Lossa på bulten som sitter på servopumpens trycksida, dvs den som har den som håller slangen som sträcker sig mot styrväxeln. Det är en 17 mm tror jag. Eller 19mm.
En behållare som tar emot oljan från slang och pump.
Bra: Lätt. Tömmer det mesta.
Mindre bra: Tömmer inte allt och tar tid.
Sätt 2 (hardcore).
Lossa returslangen till behållaren på lämpligt ställe, typ precis innan kylslingan börjar. Se till att plugga igen den ände som går till behållaren så att den inte töms.
Den öppna änden leds till uppsamlingsbehållaren.
Med några liter servoolja redo; lock borttagna och hölstrade. Sätt igång motorn (med hjälp av en kompis...) och fyll på så att olja finns i behållaren. Om några som helst missljud uppkommer från pumpen som låter tråkigt avbryt, fyll på, vänta tills nivån stabiliserat sig och prova igen. Annars, återgå till sätt 1.
Bra: Tömmer allt. Flushar systemet.
Mindre bra: Ouppmärksamhet kan ge problem. Kostar lite extra flis.
Jag rekommenderar 2an.
Lycka till!
Mvh
Stephan
Ena är lite mer hardcore, men ger lite hår på bröstet.
Viktigt: Servopumpen får aldrig gå torr.
Sätt 1. Lossa på bulten som sitter på servopumpens trycksida, dvs den som har den som håller slangen som sträcker sig mot styrväxeln. Det är en 17 mm tror jag. Eller 19mm.
En behållare som tar emot oljan från slang och pump.
Bra: Lätt. Tömmer det mesta.
Mindre bra: Tömmer inte allt och tar tid.
Sätt 2 (hardcore).
Lossa returslangen till behållaren på lämpligt ställe, typ precis innan kylslingan börjar. Se till att plugga igen den ände som går till behållaren så att den inte töms.
Den öppna änden leds till uppsamlingsbehållaren.
Med några liter servoolja redo; lock borttagna och hölstrade. Sätt igång motorn (med hjälp av en kompis...) och fyll på så att olja finns i behållaren. Om några som helst missljud uppkommer från pumpen som låter tråkigt avbryt, fyll på, vänta tills nivån stabiliserat sig och prova igen. Annars, återgå till sätt 1.
Bra: Tömmer allt. Flushar systemet.
Mindre bra: Ouppmärksamhet kan ge problem. Kostar lite extra flis.
Jag rekommenderar 2an.
Lycka till!

Mvh
Stephan
- SebStein
- Turbo-Poster
Låter som jag ber verkstan fixa det! 
Tack för hjälpen Stephan!

Tack för hjälpen Stephan!
968 CS M030 - M220
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
Raka bort håret från bröstet samtidigt...SebStein wrote:Låter som jag ber verkstan fixa det!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Nahpets
- Addict
patand wrote:Raka bort håret från bröstet samtidigt...SebStein wrote:Låter som jag ber verkstan fixa det!

- SebStein
- Turbo-Poster
Nahpets wrote:patand wrote: Raka bort håret från bröstet samtidigt...![]()
Jag är rädd om dom 7 jag har!!

968 CS M030 - M220
- gurra
- Sponsor
hahaha
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- SebStein
- Turbo-Poster
Det är ingen som tror att det är nåt fel i styrväxeln då? Det hade ju varit det tråkigaste, för den är ju säkert nästan gratis att byta :/
//Sebbe
//Sebbe
968 CS M030 - M220
- Nahpets
- Addict
Om inte flushningen/byte av oljan ger resultat kan du fundera på det alternativet .
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
"Alla" som kört og Saab 900 & 99 med servo känner exakt igen ditt problem.
På Saabarna så är det ventilen i styrväxeln som kärvar och då är det enklast med ett byte.
Prova med ett vätskebyte men förvänta dig inget mirakel.
På Saabarna så är det ventilen i styrväxeln som kärvar och då är det enklast med ett byte.
Prova med ett vätskebyte men förvänta dig inget mirakel.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- SebStein
- Turbo-Poster
Well, jag tror att jag kom på vad det är/var idag. Var ute på banan och körde en Ringtaxi åt en herre som fyllde år. Just på den plats jag nämnde att det alltid kärvar på så gjorde sig bilen helt enkelt av med servoremmen
Ville väl ha en ny.
Jag fick bita ihop de sitsta varven för att herrn skulle få sin present, med xatan i gatan vad tungt det går utan servo på dessa bilar!! Inte helt lätt att komma in i apex när man står på för fullt.
Åkte och hämtade remmen där den låg mitt på rakan när jag var klar för att ta en titt den. Gummit helt av på ett ställe, hände bara ihop med ett par trådar av corden. Men var nästan av på flera andra ställen åxå. Troligen har den varit så slapp att det är därför servoverkan försvunnit ibland. Hoppas på att problemet är borta när jag får på ny rem. Hoppas bara att verkstan jag skall lämna den på har en hemma... rätt vanlig rem ju.
mvh Sebbe

Jag fick bita ihop de sitsta varven för att herrn skulle få sin present, med xatan i gatan vad tungt det går utan servo på dessa bilar!! Inte helt lätt att komma in i apex när man står på för fullt.
Åkte och hämtade remmen där den låg mitt på rakan när jag var klar för att ta en titt den. Gummit helt av på ett ställe, hände bara ihop med ett par trådar av corden. Men var nästan av på flera andra ställen åxå. Troligen har den varit så slapp att det är därför servoverkan försvunnit ibland. Hoppas på att problemet är borta när jag får på ny rem. Hoppas bara att verkstan jag skall lämna den på har en hemma... rätt vanlig rem ju.
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
- Nahpets
- Addict
haha ... om det är den så är det ju super.
Jag körde några mil med Rdäck utan servo. Inget jag vill göra, inte ens på bana. Även vid högre hastigheter så var det trögstyrt.
Jag körde några mil med Rdäck utan servo. Inget jag vill göra, inte ens på bana. Även vid högre hastigheter så var det trögstyrt.
- SebStein
- Turbo-Poster
Jo, de e verkligen ingen lek att köra den utan servo. Lika trögt på landväg märke jag på väg från banan.
Men på måndag hoppas jag få det fixat.
Men på måndag hoppas jag få det fixat.
968 CS M030 - M220