Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#1 Post by Henka_E »

Om vi tänker spacers utan styrning, dvs typ de enkla som finns att köpa - hur tjocka törs man ha utan att det börjar kännas som problem? Skulle behöva kring 8mm - tror vi det funkar eller är det problem? Var går gränsen? Bilen ska användas på bana så det måste vara funkis där.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#2 Post by patand »

Jag har 8-10 mm (vet inte exakt) spacer bak på min bil utan styrningar. Som du vet körs den hårt på bana och det har funkat alldeles utmärkt i 5-6 år nu. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#3 Post by bergodalvana »

Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt... :shock:
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#4 Post by Erol »

bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt... :shock:
Precis, så länge man har fälgcentrering och tillräckligt mycke gänga på bultarna så ska det
inte vara några större bekymmer.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#5 Post by patand »

bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt... :shock:
Hmm mina spacers kanske är tunnare än jag minns, har för mig nämligen att fälgcentreringen går lite utanför. Hursomhelst har jag iaf inte haft några problem med dessa spacers.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#6 Post by Henka_E »

Nej, det slutar väl med att jag åker på att göra det jag var inne på redan när jag byggde om n/a naven för 968 skivor - att göra om fälgcentreringen på riktigt...

Jag är inte överens med mig själv ännu om jag tror att jag behöver spacers eller inte, ville ändå kolla hur landet ligger!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#7 Post by Cédric »

bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt... :shock:

Varför då?

Fälgcenteringen är ju nice att ha men inget måste. Underlättar montering av fälgarna men det är inget måste. Centreringsringar är ju ofta gjorda i plast. Men det är ju klart lättare om själva spejsern centrerar åtminstone.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#8 Post by bergodalvana »

Cédric wrote:
bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt... :shock:

Varför då?

Fälgcenteringen är ju nice att ha men inget måste. Underlättar montering av fälgarna men det är inget måste. Centreringsringar är ju ofta gjorda i plast. Men det är ju klart lättare om själva spejsern centrerar åtminstone.
Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#9 Post by patand »

bergodalvana wrote:Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...
Nu tänker jag högt igen...

Ett visst spel mot fälgbultarna har nog ingen betydelse eftersom det inte finns något spel mot de koniska muttrar man använder för att dra fast fälgen. Dvs skulle pinbultarna vara fel "centrerade" så skulle det nog inte gå att få på fälgen rakt oavsett centrumstyrning, det skulle helt enkelt inte gå att dra in muttrarna helt då muttrar/pinbultar skulle spjärna åt ett håll och centrumstyrningen åt ett annat.

Eller?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#10 Post by bergodalvana »

patand wrote:
bergodalvana wrote:Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...
Nu tänker jag högt igen...

Ett visst spel mot fälgbultarna har nog ingen betydelse eftersom det inte finns något spel mot de koniska muttrar man använder för att dra fast fälgen. Dvs skulle pinbultarna vara fel "centrerade" så skulle det nog inte gå att få på fälgen rakt oavsett centrumstyrning, det skulle helt enkelt inte gå att dra in muttrarna helt då muttrar/pinbultar skulle spjärna åt ett håll och centrumstyrningen åt ett annat.

Eller?
Fast frågan är om du ha all tyngd på Pinnbultarna? Deras enda uppgift är ju att hålla fast fälgen, själva tyngden ska ju vila på fälgcentreringen. Det är i alla fall vad jag lärt mig av min lokala Däck-nisse.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#11 Post by gurra »

Hjulbultarna är troligen för korta för att köra 8mm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#12 Post by patand »

bergodalvana wrote:Fast frågan är om du ha all tyngd på Pinnbultarna? Deras enda uppgift är ju att hålla fast fälgen, själva tyngden ska ju vila på fälgcentreringen. Det är i alla fall vad jag lärt mig av min lokala Däck-nisse.
Jag tror varken hjulbultar eller fälgcentrering är det som tar tyngden. Det är nog snarare anliggningsytorna mellan fälg och nav som tar tyngden. Dvs friktionen därimellan är vad som håller hjulet på plats.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#13 Post by bergodalvana »

Saxat från Rejsa:
Själv har jag testat olika typer av dessa. Det viktigaste är ju att det fortfarande finns kvar någon typ av styrning "fälgcentrering", annars kommer du att ha endlösa bekymmer av oballans och vibrationer(stavningen?). En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.

Eftersom att det gäller motorstarka bilar Patand kan du sova lungt... ;)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Andreas Ingemarson
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-10-18 18:53:15
Bilmodell: 986S
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm/Lidköping
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#14 Post by Andreas Ingemarson »

bergodalvana wrote:Saxat från Rejsa:
.... En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
Då det sitter tjocka skruvade spacers på min nyligen införskaffade vagn så blir jag naturligtvis nyfiken. Ovanstående citat avser väl ICKE skruvade spacers?
(25 mm för en icke skruvad spacer är i min värld VÄLDIGT mycket men jag har svårt att se det logiska i att brytkraften på enskild bult blir större p.g.a. spacer, förutsatt oförändrad position för fälgbanan med/utan spacer.) :?:

Jag vill inte bli omkörd av mina egna fälgar.... :?

EDIT: Förtydligade mina tankar.
Fun is not a straight line!
PCS #8996

F.n.
986S -02

F.d.
951 -86
944 -83

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?

#15 Post by FSN »

Andreas Ingemarson wrote:
bergodalvana wrote:Saxat från Rejsa:
.... En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
Då det sitter tjocka skruvade spacers på min nyligen införskaffade vagn så blir jag naturligtvis nyfiken. Ovanstående citat avser väl ICKE skruvade spacers?
(25 mm för en icke skruvad spacer är i min värld VÄLDIGT mycket men jag har svårt att se det logiska i att brytkraften på enskild bult blir större p.g.a. spacer, förutsatt oförändrad position för fälgbanan med/utan spacer.) :?:

Jag vill inte bli omkörd av mina egna fälgar.... :?

EDIT: Förtydligade mina tankar.
Nej, med skruvad spacer så är det lungt. Dock mer belastning på hjullager med tjocka spacers.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users