Kylarproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Kylarproblem

#1 Post by M-Nilsson »

I dag gjorde jag något som jag aldrig skulle gjort! Ångrar ångrar.. :oops: Men gjort är gjort och nått lär man väl sig av det..

I går hade jag bestämt mig för att plocka in batteriet från bilen och inte starta upp bilen utan låta den stå.....MEN, så var det nog lukten av våren idag som fick mig att bryta detta löfte, dels tänkte jag också att jag ville se hur mycket krut det var kvar från batteriet(har ingen mätare för detta.. suck) Till min förvåning startade bilen väldigt kvickt så det var ju inga problem..

Men, när jag haft igång den nått mellan 5-10 minuter så ser jag hur det börjar ryka lite från huven och slår då omedelbart av motorn igen! Efter en stund öppnade jag huven och ser då hur det ryker från kylarlocket.

För inte så länge sedan fyllde jag på mer glykol i kylaren och har alltså inte startat/kört nått efter att jag fyllde på, utan det var först idag. Kan jag ha fyllt på för mycket eller? Jag fyllde på eftersom nivån i kylaren visade så låg...och jag litade på de markeringar som finns på kylaren! Jag fyllde på med Castrol Anti-Freeze och blandade 1:1 med vatten som är frostsäkert ner till -37 grader (här har det varit max 5-9 minus de senaste nätterna) till nivån enligt bilden, alltså en bit över Minimum. Det som tidigare fanns i kylaren vet jag dock inte blandningen av..

Vad kan ha hänt? Misstänker att det är jag som klantat till det och att jag får tömma kylaren och fylla på nytt?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#2 Post by Patrik Börjesson »

Har du vatten kvar i behållaren? Har du luftat systemet efter du fyllt på? Har du kollat fryspunkten på glykolen som var i kylaren innan du fyllde på? så du inte har en ispropp någonstanns..

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Sluggen »

Låter som en ispropp, säkert ingen fara. Kan ju vara av intresse för dig att se till att du har rätt blandning så att det inte fryser sönder nåt på riktigt..
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#4 Post by M-Nilsson »

Patrik Börjesson wrote:Har du vatten kvar i behållaren? Har du luftat systemet efter du fyllt på? Har du kollat fryspunkten på glykolen som var i kylaren innan du fyllde på? så du inte har en ispropp någonstanns..
Detta var väl straffet för att jag inte kollade tidigare fryspunkt, så nej. Det vatten som jag vet finns i behållaren är det jag blandade ut med..Hade heller ingen aning om att man var tvungen att lufta systemet, hur gör man det?

Vad bör jag göra nu för att få ordning på det?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#5 Post by Freddie_81 »

Jag brukar göra så att efter jag fyllt på glycol så startar jag motorn och låter den gå varm så termortaten öppnar och glycolen du fyllt på blandar upp sig lite med de som finns kvar. glycolen gör ju ingen nytta i expansionkärlet. även om du fyller på glycol i expansionkärlet så går de ju inte ut i motorn förens bilen gått ett tag.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#6 Post by Freddie_81 »

Nu vet jag inte exakt var luftskruven sitter på 944. Men de brukar bara vara att öppna denna luftskruv när du fyller på. Den brukar sitta på högsta punkt. Du ser när de börjag rinna kylarvatten ur denna så är systemet tomt på luft..
Men som jag skrev tidigare är de viktigt att termostaten får öppna och släppa in den nya kylarvätskan. De finns ju olika gradantal när termostaten öppnar men brukar ligga runt 88 grader..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#7 Post by M-Nilsson »

"Måste" man alltid lufta systemet när man fyllt på glykol?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#8 Post by YocaL »

just nu blir det ju väldigt svårt att blanda runt glykolen med vattnet. börja med att köra in bilen i ett varmt garage så du är säker på att alla eventuella isproppar är borta, sen kan du ju lufta systemet och se vad som händeroch utgå ifrån det. :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Erol »

M-Nilsson wrote:"Måste" man alltid lufta systemet när man fyllt på glykol?
Nej, inte om det fortfarande fanns vatten kvar i expantionskärlet.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Är du säker på att det var något fel på att det ryker från expansionskärlet? Du kanske bara har ett lock som inte tätar ordenligt.

Sen är det ju så att när man värmer upp en bil som stått ett tag så är det ju "en massa" fukt som motorn samlat på sig och när den tinar och börjar dunsta ryker det ganska rejält ibland.

När jag startade min 931a tidigare i vinter rök den som ett ånglok runt kylaren när termostaten öppnade och kylaren blev varm
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#11 Post by M-Nilsson »

patand wrote:Är du säker på att det var något fel på att det ryker från expansionskärlet? Du kanske bara har ett lock som inte tätar ordenligt.

Sen är det ju så att när man värmer upp en bil som stått ett tag så är det ju "en massa" fukt som motorn samlat på sig och när den tinar och börjar dunsta ryker det ganska rejält ibland.

När jag startade min 931a tidigare i vinter rök den som ett ånglok runt kylaren när termostaten öppnade och kylaren blev varm
Jag kollade locket en tid efteråt men det satt åt som det skulle. Det där med fukten du säger är rätt intressant också, fast det rök ju inget från själva motorn vad jag såg utan endast från expansionskärlet/locket...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#12 Post by M-Nilsson »

Det borde finnas beskrivet någonstans hur man luftar systemet till 944S?..har inte kollat upp det ännu.
Men det bästa av allt är väl att låta bilen tina upp ordentligt i fall det är en ispropp.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Yamathan
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2010-01-16 09:07:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Yamathan »

Jag spräckte mitt kyl förra veckan pga för lite glykol, så dubbelkolla glykolen!! Jag hade så det skulle klara -17 grader!

Så blev det -25... innan jag körde bilen så klämde jag på slangarna för att se så det inte var is i systemet, dock hade det blivit som en gelé som sat sig som en propp i kylarn, istället för körglädje så hade jag fått en jättefin fontän innuti motorrummet;)

Så ett hett tips: fyll på glykol...

ps. är billigare med glykol än ett nytt kyl;)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#14 Post by M-Nilsson »

Jag var ute å kikade på bilen, kände på slangen som går från kylaren men verkade inte vara nån is där..Det är också lika hög nivå kvar i kylen som det var innan detta hände..
Last edited by M-Nilsson on 2010-02-07 15:27:40, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#15 Post by M-Nilsson »

Yamathan wrote:Jag spräckte mitt kyl förra veckan pga för lite glykol, så dubbelkolla glykolen!! Jag hade så det skulle klara -17 grader!

Så blev det -25... innan jag körde bilen så klämde jag på slangarna för att se så det inte var is i systemet, dock hade det blivit som en gelé som sat sig som en propp i kylarn, istället för körglädje så hade jag fått en jättefin fontän innuti motorrummet;)

Så ett hett tips: fyll på glykol...
Innan jag fyllde på så låg gränsen lite under minimum så då tog jag en 1 liters glykol och blandade ut hälften med vatten...som skulle klara mycket kallare än vad som nånsin vart här denna vintern. Men som sagt, jag vet inte fryspunkten på det som tidigare fanns i kylen, dumt nog.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users