Byte av Topplock

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Byte av Topplock

#1 Post by hanilton199 »

Tjenare jag undrar var sitter Topplocket och kan nån ge en kort beskrivning på hur man byter det. Det är en porsche 944 -85

tach på förhand

MVH johan löwing
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Topplocket är den övre tredjedelen av den stora klumpen som är huvudenheten i motorn kan man säga.

En kort beskrivning hur man byter det:

Ta bort allt som är i vägen.

Lossa topplocksbultarna

Ta bort topplocket

Byt topplockspackningen

Sätt tillbaka topplocket

Dra åt topplocksbultarna i rätt ordning och mer rätt moment (mycket viktigt!)

Montera tillbaka allt som du tog bort som var i vägen.

Byta topplock är oftast inte speciellt svårt men kan vara ganska tidsödande pga det är mycket grejer som kan sitta ivägen innan man får bort det.

Har du inte erfarenhet av att meka bil tidigare och ingen erfaren person som kan hjälpa dig så rekommenderar jag att du vänder dig till en bra verkstad.

Vill du ändock försöka själv eller med hjälp av en kompis så kan du ladda ner verkstadshandboken för porsche 944 från min hemsida: www.patandracing.se kolla under "dokument" så har du en hel del nyttigt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

#3 Post by hanilton199 »

tackar jätte snällt av dig danke schön
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

Det som är väldigt viktigt, är att vara noga med är att få dit kamrem och
ballansaxelrem rätt, annars kan man bli ståendes med ett motorhaveri.
Så om du är osäker på hur du gör, ta hjälp av någon som är mer insatt.

Lycka till med operationen!


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

#5 Post by newkie »

www.clarks-garage.com har annars mycket bra genomgångar på olika saker...

under garage shop manual har du en rubrik som heter cylinder head...

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Ducati »

hej

Om du inte vet var topplocket sitter så kanske du inte ska ge dig på att byta det själv. Själva jobbet är inte så avancerat, men att pilla med kamremmen och inte få det rätt kan leda till tråkigheter
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Yamathan
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2010-01-16 09:07:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byte av Topplock

#7 Post by Yamathan »

Ducati wrote:Själva jobbet är inte så avancerat, men att pilla med kamremmen och inte få det rätt kan leda till tråkigheter
Haha, jag fick lära mig den hårda vägen en gång... kallas tydligen ventilsallad när kamremmen monteras fel;)
Detta var dock på en volvo 740 och den han starta innan ventilerna "tossades"

Back to topic, Jag rekommenderar starkt dig till att inte göra jobbet om du inte kan lokalisera topplocket självt... Det du egentligen kan göra själv är skitgörat så som att skruva av grenrör, spridare, insug m.m. så kan du spara lite pengar om du skall lämna in den till en verkstad :wink:

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Re: Byte av Topplock

#8 Post by porscheratt »

Kom ihåg att vara noga med att ta bort ev fastbränd gammal toppacking..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users