Är det speciella hållare för 30mm krängare?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Är det speciella hållare för 30mm krängare?

#1 Post by YocaL »

Har fruktansvärda problem att få ihop hållarna till de inre bussningarna, då bussningarna är lite större i den yttre diametern än på den gamla bussningen..

Eller är det bussningarna som det är fel på?
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Jag vet inte om det är olika, men jag hade inge bekymmer att montera
30 mm bussningar i mina plåthållare som var till 24 mm krängaren.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#3 Post by YocaL »

Vilket är samma krängare som jag hade tidigare också.
Mao. måste det vara bussningen som är för tjock. Jag får skicka med polaren bussningarna så han kan svarva till dom.
Det är väl smällen man får ta när man köper billigt :P
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Isse81
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2005-04-18 11:35:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Byte av hållare

#4 Post by Isse81 »

När jag monterade dit 30mm m030 krängare på min 951 från -86 blev jag tvungen att köpa till nya hållare med tillhörande bussning. Så visst kan det behövas. Beror möjligen på årsmodell samt vilken utrustning bilen kom ut med.

Mvh Isac
951 -86

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#5 Post by YocaL »

Hm, köpte du dom på Porschecenter då? Och hållarna var lite större i diameter?
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Isse81
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2005-04-18 11:35:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Isse81 »

Jag köpte de nya hållarna från Lindsey Racing (http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche ... 31-02.html) då jag beställde andra saker i samma veva. Hållarna var större i diameter, var inte några problem att använda ihop med de bussningarna tillhörande den nya krängaren. / Isac
951 -86

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#7 Post by YocaL »

Jag tror jag gör som så att jag slår en pling till porschecenter imon o hör med dom om det är olika, och vad de isåfall kostar.

Tack för all hjälp! :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

Jan-Erik
S-Poster
Posts: 155
Joined: 2006-03-31 09:26:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Löddeköpinge
Contact:

#8 Post by Jan-Erik »

Hej,

Det är väldigt viktigt att man har rätt bussningar till krängaren. Annars tappar den sin funktion och blir en "hjälpfjäder" istället. När man satt fast krängaren i de bussningarna som håller den på plats, så skall man kunna "leda" den med minsta möjliga kraft, nästan så att den skall vrida ner sig av egen tyngd.

Mvh
Jan-Erik

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#9 Post by YocaL »

Det var väldigt bra information, detta ska jag absolut tänka på. tusen tack!
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#10 Post by YocaL »

Hm.. Snackade med Porschecenter idag, och vad de kunde se så ska det vara samma hållare oavsett om det är M030 eller inte. Så förmodligen är min bussningar för tjocka.
Så det får bli till att svarva dom. Jag tycker bara att de bör bli så väldigt tunna om man svarvar ner dom så de passar hållaren..
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Isse81
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2005-04-18 11:35:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Isse81 »

Då jag köpte min krängare frågade även jag Porschecenter om det räckte med krängaren och bussningarna för att montera. Nu i efterhand kan jag säga att de hade fel, köper du hållaren för 968cs (den senare modellen 30mm m030) ska det passa utan svarvningar av bussningar eller dylikt.

Mvh Isac
951 -86

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#12 Post by YocaL »

Jag mätte lite på bussningen o jämförde med ytterdiametern på den gamla bussningen, och konstaterade att det blir typ inget material över om man ska svara den. Vilket känns mindre bra. Tur man har en snäll kusin som jobbar som CNC-operatör, så han gör helt nya hållare istället. :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
TommyG
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2007-06-13 20:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#13 Post by TommyG »

Image Image

Såhär ska dom nya hållarna se ut som ja ja caddat åt yocal, får hoppas att de ska fungera.
[url=http://www.garaget.org/TommyG][color=#999999]Garaget[/color][color=#FF0000].org[/color][/url]
[color=#0099CC]Saab 9-3 2.0T Aero[/color]
[color=#0099CC]Saab 9-3 2.3T[/color]
[color=#0099CC]Saab 900 2.0T[/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

TommyG wrote:Garaget.org
Saab 9-3 2.0T Aero
Saab 9-3 2.3T
Saab 900 2.0T
:shock: :shock: :shock: :shock:

Välkommen till forumet! :D Hoppas du hittar en riktig bil snart! ;)

Snygga bussningshållare du caddat fram! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#15 Post by emm »

Precis som om många här tycker att Porsche är religon tycker förmodligen andra att deras bilmärke är religon, och jisses, jag har sett snabba saabar...

Grymma hållare!
:d=: :d=:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]