Styrservo installation

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

Styrservo installation

#1 Post by Patrik Börjesson »

Eftersom jag har bilen som bruksbil och kör en hel del i stan så saknar jag styrservo... Är det en stor operation att eftermontera detta? Är det något speciellt man behöver tänka på??

Om det är någon som har Servo och vill Byta mot en styrväxel utan så är jag öppen för det förslaget.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Du får byta styrväxeln, montera servopump (ev. byta fäste på motorn), samt
servobehållare + kylslinga till vätskan.

Borde inte vara någon omöjlig operation om du får tag på alla delar till ett
vettigt pris.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
errorwashere
Turbo-Poster
Posts: 479
Joined: 2006-01-23 20:18:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bankeryd
Contact:

Re: Styrservo installation

#3 Post by errorwashere »

Patrik Börjesson wrote:Eftersom jag har bilen som bruksbil och kör en hel del i stan så saknar jag styrservo... Är det en stor operation att eftermontera detta? Är det något speciellt man behöver tänka på??

Om det är någon som har Servo och vill Byta mot en styrväxel utan så är jag öppen för det förslaget.
Jag har lite servodelar liggandes från en 944 -84, det borde väl passa.
Det som saknas är styrsväxeln.

För en femhundring är det ditt.

mvh
Morgan

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#4 Post by Patrik Börjesson »

Så det jag behöver är alltså, Styrväxel, Servopump inkl. fästen, behållare (sitter inte den på pumpen?) Kylslinga, samt slangar.

Vad består kylslingan av? är det en oljekyl på den?

Errorwashere: Jag avvaktar lite, vill hellst ha tag i ett så komplett kit som möjligt.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#5 Post by Johnny »

Rattaxeln får du också byta.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Erol »

Patrik Börjesson wrote:behållare (sitter inte den på pumpen?) Kylslinga, samt slangar.

Behållaren sitter till vänster om kamdrevet på följande bild:

Image

Patrik Börjesson wrote:Vad består kylslingan av? är det en oljekyl på den?
Kylslingan är igentligen bara rör som sitter som en spiral i fronten, titta
under lyset på höger sida (vänster på bilden):

Image

goto737 wrote:Rattaxeln får du också byta.
Är du säker på det? vad skiljer? splines? Längd?


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#7 Post by Johnny »

Det är kortare ratt-axel i servobilarna. Men om det är så jämt över lag i alla 944 kan jag inte svara på.
Jag fick byta rattaxel på min 944 så i det fallet är jag säker.

User avatar
errorwashere
Turbo-Poster
Posts: 479
Joined: 2006-01-23 20:18:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bankeryd
Contact:

#8 Post by errorwashere »

goto737 wrote:Det är kortare ratt-axel i servobilarna. Men om det är så jämt över lag i alla 944 kan jag inte svara på.
Jag fick byta rattaxel på min 944 så i det fallet är jag säker.
Yepp, instämmer.

Christer
S-Poster
Posts: 63
Joined: 2005-12-26 22:26:58
Contact:

#9 Post by Christer »

Jag har en 924S motor som jag tänker montera in i en 944S.
På 944S finns ju styrservo men hur ska jag göra för att montera servon på 924S motorn. Det som krävs är ju en remskiva och ett fäste. Är det någon som har ett bra råd eller erfarenhet ?
Christer A

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#10 Post by Patrik Börjesson »

Christer wrote:Jag har en 924S motor som jag tänker montera in i en 944S.
På 944S finns ju styrservo men hur ska jag göra för att montera servon på 924S motorn. Det som krävs är ju en remskiva och ett fäste. Är det någon som har ett bra råd eller erfarenhet ?
Christer A
Varför ska du byta motor så? Blir det inte ett duktigt nerköp? :?

Du kan få min Styrväxel å rattstång om du vill, så slipper du bry dig om fästen för pumpen, Så kan jag ta dina gamla grejer :lol:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Patrik Börjesson wrote:Varför ska du byta motor så? Blir det inte ett duktigt nerköp? :?
924S tidiga modeller har 150hk och sena (sista årsmodellen bara?) har 163hk. 944 har 163hk så det är ju inte mycket till nerköp ens om man byter till en tidig 924S motor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#12 Post by 944_968CS »

En 944S har väl 195 hk och 16 ventiler. Dvs lite mer än 924S /Bosse P

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

944_968CS wrote:En 944S har väl 195 hk och 16 ventiler. Dvs lite mer än 924S /Bosse P
:oops: Sorry, missade att det var en 944S vi pratade om... då är det ju ett definitivt nerköp att sätta i 150 eller 163hk motor...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#14 Post by Pehr Johnsson »

190 Pållar jämnt i 944S, men likväl inget man vill byta bort mot 150 eller 163 hästar.

//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Christer
S-Poster
Posts: 63
Joined: 2005-12-26 22:26:58
Contact:

#15 Post by Christer »

Jag ska fundera på saken.
Sedan kan man ju jämföra vridmomentet och 0-100 tidern för 944s
och 944 8V, en bidragande orsak är också att jag fick tag på en 924s motor billigt.
Christer A

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users