Styrservo installation
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Styrservo installation
Eftersom jag har bilen som bruksbil och kör en hel del i stan så saknar jag styrservo... Är det en stor operation att eftermontera detta? Är det något speciellt man behöver tänka på??
Om det är någon som har Servo och vill Byta mot en styrväxel utan så är jag öppen för det förslaget.
Om det är någon som har Servo och vill Byta mot en styrväxel utan så är jag öppen för det förslaget.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Du får byta styrväxeln, montera servopump (ev. byta fäste på motorn), samt
servobehållare + kylslinga till vätskan.
Borde inte vara någon omöjlig operation om du får tag på alla delar till ett
vettigt pris.
Mvh Erol
servobehållare + kylslinga till vätskan.
Borde inte vara någon omöjlig operation om du får tag på alla delar till ett
vettigt pris.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- errorwashere
- Turbo-Poster
- Posts: 479
- Joined: 2006-01-23 20:18:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bankeryd
- Contact:
Re: Styrservo installation
Jag har lite servodelar liggandes från en 944 -84, det borde väl passa.Patrik Börjesson wrote:Eftersom jag har bilen som bruksbil och kör en hel del i stan så saknar jag styrservo... Är det en stor operation att eftermontera detta? Är det något speciellt man behöver tänka på??
Om det är någon som har Servo och vill Byta mot en styrväxel utan så är jag öppen för det förslaget.
Det som saknas är styrsväxeln.
För en femhundring är det ditt.
mvh
Morgan
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Patrik Börjesson wrote:behållare (sitter inte den på pumpen?) Kylslinga, samt slangar.
Behållaren sitter till vänster om kamdrevet på följande bild:

Kylslingan är igentligen bara rör som sitter som en spiral i fronten, tittaPatrik Börjesson wrote:Vad består kylslingan av? är det en oljekyl på den?
under lyset på höger sida (vänster på bilden):

Är du säker på det? vad skiljer? splines? Längd?goto737 wrote:Rattaxeln får du också byta.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
- errorwashere
- Turbo-Poster
- Posts: 479
- Joined: 2006-01-23 20:18:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bankeryd
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2005-12-26 22:26:58
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Varför ska du byta motor så? Blir det inte ett duktigt nerköp?Christer wrote:Jag har en 924S motor som jag tänker montera in i en 944S.
På 944S finns ju styrservo men hur ska jag göra för att montera servon på 924S motorn. Det som krävs är ju en remskiva och ett fäste. Är det någon som har ett bra råd eller erfarenhet ?
Christer A

Du kan få min Styrväxel å rattstång om du vill, så slipper du bry dig om fästen för pumpen, Så kan jag ta dina gamla grejer

- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
924S tidiga modeller har 150hk och sena (sista årsmodellen bara?) har 163hk. 944 har 163hk så det är ju inte mycket till nerköp ens om man byter till en tidig 924S motor.Patrik Börjesson wrote:Varför ska du byta motor så? Blir det inte ett duktigt nerköp?![]()
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
944_968CS wrote:En 944S har väl 195 hk och 16 ventiler. Dvs lite mer än 924S /Bosse P

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2005-12-26 22:26:58
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users