944S går dåligt på tomgång.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

944S går dåligt på tomgång.

#1 Post by Freddan »

När man gasar till och sedan släpper gasen så går varvar den
ner så att den nästan dör och sen försöker den nog kompensera genom
att "gasa till" lite för att sedan dala ner i varv och stanna.

Vad kan detta bero på??

Kan tomgångsmotorn som sitter under insuget vara kass??
Kan denna rengöras?? Eller kollas om den är kass på något sätt??

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#2 Post by jonaslarsson »

jag har exakt samma problem på min 968 hittar inte vad felet är.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#3 Post by Patrik Börjesson »

Min 944 N/A beter sig liknande när den är kall. Sålänge den inte dör är det inget större problem.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Kolla tomgångsmotor, tps och ställ sedan tomgången enligt boken.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#5 Post by Freddan »

Tomgångs motorn är den som sitter under insuget va?? Det är en liten silverfärgad cylinder med en kontakt i ena änden??

Hur kollar man om den är kass??

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by Freddan »

Är det ingen som vet hur man kan kolla denna?? Någon sorts fuktionskontroll måste väl finnas??
Det räcker kanske med att rengöra den???

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by Spånet »

Freddan wrote:Är det ingen som vet hur man kan kolla denna?? Någon sorts fuktionskontroll måste väl finnas??
Det räcker kanske med att rengöra den???

//Fredrik
Prova att lossa slangen och spruta i lite 5-56 el liknande till at börja med.
Det är rätt mycket jobb med att demontera den.

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#8 Post by Peter O »

Ovanstående tips gjorde stor skillnad på min 951. Tidigare hörde man riktigt hur det kärvade och tomgången pendlade friskt, men efter några rejäla doser WD 40 i slanganslutningen så blev det mycket stor skillnad.

User avatar
jodu
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2005-11-10 19:48:45
Bilmodell: 944S -87
Årsmodell: 1987
Location: Göteborg / London
Contact:

#9 Post by jodu »

gurra wrote:Kolla tomgångsmotor, tps och ställ sedan tomgången enligt boken.
944S har annorlunda tomgångsreglering än 944 n/a och man ställer den ej manuellt utan motorstyrenheten ska sköta detta, via styrningen av tomgångsmotorn iofs.
Freddan wrote: När man gasar till och sedan släpper gasen så går varvar den
ner så att den nästan dör och sen försöker den nog kompensera genom
att "gasa till" lite för att sedan dala ner i varv och stanna.

Vad kan detta bero på??

Kan tomgångsmotorn som sitter under insuget vara kass??
Kan denna rengöras?? Eller kollas om den är kass på något sätt??
//Fredrik
TPS:n kan också mycket väl vara boven. På min 944S var så fallet. Jag hade de symptom som du beskriver. Dessa problem löste sig när jag fick ordning på TPS:n. Finns att köpa av Utzon, som allt annat iofs.

Kika i min biltråd för mer info:
forum/viewtopic.php?t=20678&highlight=
och även i detta Clarks-Garage dokument:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm

Man kan mäta huruvida spjällägesgivaren (TPS:n) är trasig eller ej och således behöver man inte meka bort den i onödan. för den satt inte helt enkelt till. Sen skadar det säkert inte att rengöra tomgångsspjället heller men den är kanske inte den största boven i dramat. vem vet?! meddela gärna hur det går...

Lycka till!

Mvh Johan
944S -87 - Röd

Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by Freddan »

Ursäkta en kanske dum fråga men vad är TPS???

Och motorn är under vinterrenovering och på väg att monteras ihopa igen och jag tänkte ta itu med lite andra problem samtidigt, så tomgångsmotorn ligger på en bänk i garaget.
Så det är därför jag tänkte ta och kolla den innan jag monterar tillbaka det, för sen kan det bli lite klurigt att komma åt.

Men jag ska prova med 5-56 till t-motorn.

Tack för tipsen.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#11 Post by Nahpets »

Throttle Position Switch - http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm . Sitter på ditt insuggrenrör, svart plastdosa vid spjället.

Mvh
Stephan

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#12 Post by Freddan »

Nahpets wrote:Throttle Position Switch - http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm . Sitter på ditt insuggrenrör, svart plastdosa vid spjället.

Mvh
Stephan
Aha.... man lär sig något nytt varje dag!!

Tack!!

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#13 Post by Freddan »

Jag har plockat bort tomgångsmotorn nu och den verkar kärva lite och var ganska smutsig innuti så jag ska se om det hjälper med lite 5-56 eller liknande.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Rythm
S2-Poster
Posts: 205
Joined: 2008-09-20 19:15:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra Roslagen
Contact:

#14 Post by Rythm »

Jag har haft samma problem med min 944S och löste det på detta sätt: forum/viewtopic.php?t=18738&highlight=
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#15 Post by Freddan »

Så då var tomgångsmotorn smord och kontakten rengjord så vi får se om det hjälper.

MEN jag kom på att det sitter en slang mellan oljepåfyllningsröret och insuget.
Och tar man bort den så går bilen på tomgång perfekt men om den sitter monterad så gör den som innan.

Om det vore TPS:en så borde det väl inte spela någon roll om denna sitter på eller inte??

Några tankar om detta??

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]