Ökar vattentrycket vid högre varv?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Ökar vattentrycket vid högre varv?

#1 Post by bergodalvana »

En dum fråga kanske men ökar vattentrycket vid högre motorvarv?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

mijo
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#2 Post by mijo »

Inte av varvet i sig, men troligt är att effektuttaget ökar och med det temperaturen vilket ger tryckökning. Fast det kanske är 25 minus och farten ökar och med den kylningen vilket gör att trycket sjunker.... :roll:

Kort sagt temperaturen på kylvätskan avgör trycket (och läckande toppackningar).

gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by gurra »

Vattenpumpen drivs av kamremmen så trycket ökar med varvtalet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Spånet
Addict

#4 Post by Spånet »

Skulle vilja säga ja då varvtalet på pumpen ökar med varvtalet på motorn men helt säker är jag inte.

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB

mijo
Turbo-Poster

#5 Post by mijo »

gurra wrote:Vattenpumpen drivs av kamremmen så trycket ökar med varvtalet.
Cirkulationen ökar, och visst finns det en liten tryckskillnad på båda sidor om vattenpumpen. Annars skulle inte vattnet cirkulera. Men totaltrycket påverkas väl inte.

EDIT. Inte om termostaten står öppen i alla fall.

gurra
Sponsor

#6 Post by gurra »

Topplock, block, thermostat osv. är allihop en restriktion som är konstant (när thermostaten öppnat). Vattenpumpen bör rimligen bygga upp ett mottryck som är högre vid 7000 rpm än vid 0 rpm.

Men jag håller med om att totaltrycket inte bör öka eftersom det är ett cirkulerande system.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

notetoself
Addict
Bilmodell: Porschelös

#7 Post by notetoself »

Det här ligger ganska nära det jag sysslar med till vardags - vad det nu är värt. :roll: (så med risk att bli lite för teoretisk...)

Gurra och Spånis är inne på helt rätt spår. Om vattenpumpen drivs av kamaxeln kommer trycket öka i förhållande till varvtalet, bara att jämföra med traditionell vattenpump eller liknande, t.ex. borrmaskinspump. Dock är trycket/flödet konstant vid valfritt varvtal, det säger sig nästan självt.

Motståndet (läs: rörförlusten/strypningar) i motorn kommer göra att trycket är större vid utloppet än inloppet (trycksidan/sugsidan) och om vi kallar motståndet k så kommer Q = k * sqr(p), där Q är flöde och p trycket.

Eftersom k är konstant så kan inte heller flödet öka utan att trycket ökar.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

mijo
Turbo-Poster

#8 Post by mijo »

Volymen på kylsystemet och mängden kylvätska är konstant oavsett cirkulationshastigheten. Mäter man trycket i expansionskärlet lär det inte variera med motorvarvet snarare temperaturen

Givetvis finns det tryckskillnader i systemet som ökar med vartalet. Tror dock dessa är små i förhållande till totaltrycket. Är väl störst vid vattenpumpen och termostaten, slangen därifrån är ju väldigt grov. Om det finns några stypningar i systemet riskerar väl dessa delar bli utan kylning då vattnet bara tar en lättare väg? Skulle gissa att vattnet flödar ganska lätt och jämt fördelat över hela motorn.

En dålig jämförelse kanske men om jag slår på och av cirkulationpumpen i villan så ger det inget utslag på manometern.

Vet någon vad normalt tryck är i ett varmt kylsystem? Och ungefärlig cirkulationshastighet?

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#9 Post by Mårten »

mijo wrote: En dålig jämförelse kanske men om jag slår på och av cirkulationpumpen i villan så ger det inget utslag på manometern.
Testade just detta på min nyinstallerade fjärrvärmecentral.

Fyllde upp med vatten till 1.5 bar enl manometern, cirkulationspumpen avstängd.

Cirkulationspumpen har tre hastigheter. När pumpen startar visar manometern ett högre tryck, som blir högre ju fortare pumpen går. På maxhastighet var trycket knappt 0.1 bar högre.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

mijo
Turbo-Poster

#10 Post by mijo »

Mårten wrote:
mijo wrote: En dålig jämförelse kanske men om jag slår på och av cirkulationpumpen i villan så ger det inget utslag på manometern.
Testade just detta på min nyinstallerade fjärrvärmecentral.

Fyllde upp med vatten till 1.5 bar enl manometern, cirkulationspumpen avstängd.

Cirkulationspumpen har tre hastigheter. När pumpen startar visar manometern ett högre tryck, som blir högre ju fortare pumpen går. På maxhastighet var trycket knappt 0.1 bar högre.
Måste kolla igen hemma. Min mätare sitter i och för sig en bit bort och är kopplad på tanken. Fjärrvärmecentraler brukar ju vara små och sitter mätaren nära utloppet till cirkpumpen känns 0,1 bar som en rimlig tryckskillnad för cirkulation med de strypningar som sitter i alla element. Borde väl bli en liten trycksänknig om manometern sitter på pumpens inloppsida?

Tror maxflödet är cirka 1 l/s i cirkpumpen på en normal villa.
Någon som vet kapaciteten för vattenpumpen i bilen?

Post Reply