ny bliven porsche 944 ägare!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
ecke_87
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2009-09-13 18:34:55
Bilmodell: porsche 944 n/a -86
Location: Borås
Contact:

ny bliven porsche 944 ägare!

#1 Post by ecke_87 »

Hej jag har precis skaffat mig en 944 så jag är helt ny i forumet.
jag har ett litet problem när jag kör hör jag ett vinande ljud från bakvagnen nånstans så jag körde upp bilen på oljegropen och hade igång bilen i friläge väl under såg jag att det läkte lite olja från bakaxeln och när jag stod där under hörde jag att det smällde till lite. så jag undrar först någon som vet hur man fyller på och kollar olja i bakaxel, och även vad det kan vara för missljud.
jag är mycket tacksam för svar.
ps: välldigt trevligt och bra forum.
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.

jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

#2 Post by jutemar »

kolla oljan är ju lite svårt med tanke på att där inte direkt är någon sticka... men om bilen har gått en bit så är det nog bäst att byta oljan ändå. framför allt om bilen inte har varit i rullning på ett tag. byte av oljan i vxllådan kan nog vara lite krångligt utan att släppa ner den.
en sökning här på forumet bör ge dig en del svar...

vxllådan är tämligen lätt att få ner(och upp)

lycka till och välkommen till forumet
Billös

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by firefish »

Det är väl samma system som på alla andra, dvs en undre plugg för avtappning och en övre för nivåkontroll/påfyllning. Den allmänna uppfattningen verkar vara att det är klokt att lossa den övre pluggen först, INNAN du lossar avtappningen. De kan sitta rätt hårt och det är lite trist om du tappar ut den gamla oljan utan att kunna få i ny.

Vinandet behöver du nog inte bry dig om så länge som det inte är mycket. Lite oväsen är normalt.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#4 Post by jerker67 »

funkar bra att byta på plats med ta en sportdrycks flaska modell riktig med slang töm i, lite trångt men funkar ! åtgår 2 liter utan oljekylare
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

ecke_87
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2009-09-13 18:34:55
Bilmodell: porsche 944 n/a -86
Location: Borås
Contact:

#5 Post by ecke_87 »

man blir alltid lite orolig när man precis har skaffat bilen och hör konstiga ljud :lol: hehe jag hittade läckan också verkar komma från bakersta skarven på transaxlen vet inte om den kalls så men den sitter fast med 6kants
någon som har tips på byte av den?
tack för alla snabba svar
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.

jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

#6 Post by jutemar »

vinandet behöver du troligtvis inte bry dig om... men att den läcker olja beror ju på hur mkt/lite. skarven jag tror att du pratar om är mellan vxllåda och diff... vilket innebär att ett demontage är lämpligt... OM du ska försöka göra ngt åt det. min bil både viner och läcker(ytterst lite) men jag kör utan problem ändå...
Billös

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Lite info: Våra bilar har ingen "bakaxel" i den mening att det finns någon "bakaxelklump" utan det som du refererar till är växellådan som ju är monterad i bakändan av bilen.

Som skrivits ovan så är det en enkel sak att byta olja i växellådan (så länge man får bort påfyllningspluggen) med lådan kvar i bilen. Lossa påfyllningspluggen, lossa en tömningspluggen. När oljan slutar rinna ur så sätter du tillbaka tömningspluggen och fyller upp olja (ca 2 liter) till kanten på påfyllningshålet och sen tillbaka med den pluggen.

Lycka till! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

ecke_87
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2009-09-13 18:34:55
Bilmodell: porsche 944 n/a -86
Location: Borås
Contact:

#8 Post by ecke_87 »

ja det blir nog att jag kör med det som det är nu ska fylla på olja bara va inne o handlade det idag, så får jag kolla på det bätte i vinter.
man vill ju köra medans det ä fint väder :D
tack för svaren.
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.

ecke_87
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2009-09-13 18:34:55
Bilmodell: porsche 944 n/a -86
Location: Borås
Contact:

#9 Post by ecke_87 »

har fyllt på olja nu men viner fortfarnande, det är svårt att förklara ljudet men det ökar vid gaspådrag så det måste väll vara pion lagrerna som är slut?
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

ecke_87 wrote:har fyllt på olja nu men viner fortfarnande, det är svårt att förklara ljudet men det ökar vid gaspådrag så det måste väll vara pion lagrerna som är slut?
Det låter ganska troligt att det är det som låter. Den allmänna uppfattningen tycks dock vara att det kan låta lite illa ett antal tusen mil utan att man behöver göra nått åt det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users