Kamrem utan tänder... bilen stannade.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Kamrem utan tänder... bilen stannade.

#1 Post by Freddan »

Min 944S stannade på Autobahn i tyskland den bara tvärdog, det blev ju till att flyga hem och låta bilen stå i tyskland i ca två veckor innan hem leverans kunde ske.

På Porche zentrum i Tyskland sa dom att kamremmen var av och ville laga det, de gav mig pris på ca 5000 euro.

Men när jag nu fått hem bilen och har tittat på remmen och den har "bara" blivit rensad på tänder på ca 10-15 cm.
(Den har gått 4000mil sedan den blev bytt)

Då är frågorna:

Varför rensar den sig sådär på tänder??

Måste man lyfta toppen och se efter ventilerna??

Och en av kamaxlarna hade tappat en toppen av en tand (ca 2mm).. måste man då byta hela kamaxeln elle kan det klara sig??

//Fredrik... som är tacksam för all hjälp och alla tankar kring detta.
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Låter som att något har stoppat kamaxeln i toppen och att vevaxeln fortsatt dra runt remmen så att tänderna pajjar?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by Freddan »

Jag trodde först att det var kedjesträckaren som gått sönder men jag tog av ventilkåpan och allt ser helt och normalt ut.

Till saken hör at bilen innan den stannade började "hacka" lite när man ökade farten. Detta fenomen kom och gick ett par dagar innan den stannade helt.

Kan remmen ha varit för hårt spänd??? Men då hade den väl inte kommit 4000 mil??

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#4 Post by Freddan »

:D
Last edited by Freddan on 2009-07-24 11:11:59, edited 1 time in total.
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#5 Post by Mattias 924 »

Rensad på tänder kan den bli om man spänner för hårt . Been there, done that!
Häng på en ny rem och gör ett komp-prov.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by Freddan »

Mattias 924 wrote:Rensad på tänder kan den bli om man spänner för hårt . Been there, done that!
Häng på en ny rem och gör ett komp-prov.
Men är det då inte troligt att några av ventilerna har fått stryk. Jag försökte ju starta den en gång, tills jag insåg att remmen nog var av.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#7 Post by Mattias 924 »

Jo, några ventiler har NOG blivit förstörda men OM ventilerna är hela så är det fruktansvärt mycket extraarbete att lyfta på toppen för att konstatera det istället för att ta ett komptest. Jag hade hängt på en ny rem, monterat tillbaka minimalt med grejer för att göra ett komptest och gjort testet utan allt för stora förväntningar. Har du tur så... och har du inte tur så skulle i alla fall gamla remmen bort så merarbetet är minimalt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#8 Post by Freddan »

Mattias 924 wrote:Jo, några ventiler har NOG blivit förstörda men OM ventilerna är hela så är det fruktansvärt mycket extraarbete att lyfta på toppen för att konstatera det istället för att ta ett komptest. Jag hade hängt på en ny rem, monterat tillbaka minimalt med grejer för att göra ett komptest och gjort testet utan allt för stora förväntningar. Har du tur så... och har du inte tur så skulle i alla fall gamla remmen bort så merarbetet är minimalt.
Ja... du har nog en poäng med detdär. Toppen verkar vara väldigt jobbig att tabort!!

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#9 Post by Pehr Johnsson »

Trist att höra Freddan. Även om remmen bara snurrat 4000 mil, hur gamal är den. Du kör ju inte många mil om året så den kan ju vara hur gamal som helst.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

Lyft toppen ändå Freddan, det är snart dax för ny toppackning ändå!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users